Photography as a medium of art and a medium of social influence. About metaphysics in Ireneusz Zjeżdżałka photographs from the album Sedimentation
Keywords:
photography, medium, Zjeżdżałka, social influence, information theoryAbstract
The article treats photography as a medium of art and a medium of social influence. This perspective makes it possible to capture the essence of the photographic work, which form and content complement each other. The analysis of Ireneusz Zjeżdżałka’s photo-images from the album “Sedimentation” was based on the semiotic theory of information, with a particular emphasis on syntactics, in order to study the role of light in the photographic image: its influence on the form and on the content, including by performing a mediumistic function, i.e. mediating, between the spheres of the sacred and the profane. The purpose of the article is to pay attention to the visual language of the image, which is governed by different rules than the verbal language. To do this, an attempt has been made to present the basic principles of “imago linguae”, with particular reference to the role of light in the photographic image as a “sine qua non” condition for the existence of photography. Thus, the article is an attempt to answer the question of whether light is responsible for creating a message with a metaphysical basis, i.e. one that goes beyond the frames of ordinary sensory cognition.
Downloads
References
Bagiński D., Obraz. Zagadka wzrokowa, Oficyna Wydawnicza Vide, Lublin 2021.
Baranowski P., Hatt F., Światło w malarstwie, Artelux, Metal Merge, Poznań 2013.
Cassirer E., Esej o człowieku, przeł. A. Staniewska, Czytelnik, Warszawa 1971.
Eco U., Pejzaż semiotyczny, przeł. A. Weinsberg, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1972.
Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Astrum, Wrocław 1999.
Giżycki M., Konstrukcja – reprodukcja. Grafika, fotografia i film w konstruktywizmie polskim, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54–55.
Gliniecka M., Fototeksty studentów pedagogiki jako pretekst do refleksji i konstruowania autoportretów fotograficznych, „Colloquium” 2022, nr 1.
Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, „Pamiętnik Literacki” 1960, nr 51/2.
Lisowska-Magdziarz, Znaki na uwięzi. Od semiologii do semiotyki mediów, Biblioteka Jagiellońska, Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2019.
Miłosz Cz., Dolina Issy, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1998.
Miłosz Cz., Sens [w:] idem, Wiersze, Wydawnictwo Znak, Kraków 2004.
Ochnio J., Fotografia w praktyce badawczej, „Media Biznes Kultura” 2016, nr 1.
Olek J., Karkonosze, katalog. Galeria Sztuki Współczesnej, Jelenia Góra 1984.
Smith I.H., Krótka historia fotografii, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, Warszawa 2019.
Szylko-Kwas J., Fotografia jako wypowiedź dziennikarska – odmiany gatunkowe, „Studia Medioznawcze” 2019, nr 1.
Święch J., Homo Exul, parę uwag o topice nowoczesności, „Teksty Drugie” 2004, nr 1–2.
Treppa Z., Obraz jako medium wtajemniczające w misterium, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2017.
Wiącek E., Wrona T.M., Semiotyka: tradycja i współczesność, Księgarnia Akademicka, Kraków 2015.
Zjeżdżałka I., Sedymentacja, Galeria Zderzak, Kraków 2004., Słowniki Pisarek W., Słownik terminologii medialnej, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2006.
Słownik Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/slowniki/przeka%C5%BAnik.html (dostęp: 5.02.2024).
Źródła internetowe
Goban-Klas T., Media. Historia i współczesność, user.uj.pl, http://users.uj.edu.pl/~usgoban/files/ media_podstawowe_problemy.pdf (dostęp: 5.02.2024).
Śliwczyski W. (reżyser), Eryk, https://www.youtube.com/watch?v=I836-9Ibs3g (dostęp: 5.02.2024).