Fotografia jako medium sztuki i społecznego oddziaływania. O metafizyce w fotografiach Ireneusza Zejżdżałki z albumu Sedymentacja

Autor

Słowa kluczowe:

fotografia, medium, Zjeżdżałka, społeczne oddziaływanie, teoria informacji

Abstrakt

W artykule potraktowano fotografię jako medium sztuki oraz medium społecznego oddziaływania. Taka perspektywa pozwala uchwycić istotę fotograficznego dzieła, którego forma i treść wzajemnie się uzupełniają. Analizę fotoobrazów Ireneusza Zjeżdżałki z albumu Sedymentacja oparto na semiotycznej teorii informacji, ze szczególnym uwzględnieniem syntaktyki, w celu zbadania roli światła w obrazie fotograficznym: jego oddziaływania na formę oraz na treść, w tym poprzez pełnienie funkcji mediumicznej, a więc pośredniczącej, pomiędzy sferą sacrum a profanum. Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na wizualny język obrazu, który rządzi się innymi prawami aniżeli język werbalny. Dokonano zatem próby przedstawienia podstawowych zasad imago linguae, w tym szczególnie z uwzględnieniem roli światła w obrazie fotograficznym jako warunkiem sine qua non do zaistnienia fotografii. Artykuł jest zatem próbą odpowiedzi na pytanie, czy światło odpowiada za kreowanie przekazu o podłożu metafizycznym, a więc takim, które wykracza poza ramy zwykłego zmysłowego poznania.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bagiński D., Obraz. Zagadka wzrokowa, Oficyna Wydawnicza Vide, Lublin 2021.

Baranowski P., Hatt F., Światło w malarstwie, Artelux, Metal Merge, Poznań 2013.

Cassirer E., Esej o człowieku, przeł. A. Staniewska, Czytelnik, Warszawa 1971.

Eco U., Pejzaż semiotyczny, przeł. A. Weinsberg, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1972.

Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Astrum, Wrocław 1999.

Giżycki M., Konstrukcja – reprodukcja. Grafika, fotografia i film w konstruktywizmie polskim, „Kwartalnik Filmowy” 2006, nr 54–55.

Gliniecka M., Fototeksty studentów pedagogiki jako pretekst do refleksji i konstruowania autoportretów fotograficznych, „Colloquium” 2022, nr 1.

Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, „Pamiętnik Literacki” 1960, nr 51/2.

Lisowska-Magdziarz, Znaki na uwięzi. Od semiologii do semiotyki mediów, Biblioteka Jagiellońska, Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2019.

Miłosz Cz., Dolina Issy, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1998.

Miłosz Cz., Sens [w:] idem, Wiersze, Wydawnictwo Znak, Kraków 2004.

Ochnio J., Fotografia w praktyce badawczej, „Media Biznes Kultura” 2016, nr 1.

Olek J., Karkonosze, katalog. Galeria Sztuki Współczesnej, Jelenia Góra 1984.

Smith I.H., Krótka historia fotografii, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, Warszawa 2019.

Szylko-Kwas J., Fotografia jako wypowiedź dziennikarska – odmiany gatunkowe, „Studia Medioznawcze” 2019, nr 1.

Święch J., Homo Exul, parę uwag o topice nowoczesności, „Teksty Drugie” 2004, nr 1–2.

Treppa Z., Obraz jako medium wtajemniczające w misterium, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2017.

Wiącek E., Wrona T.M., Semiotyka: tradycja i współczesność, Księgarnia Akademicka, Kraków 2015.

Zjeżdżałka I., Sedymentacja, Galeria Zderzak, Kraków 2004., Słowniki Pisarek W., Słownik terminologii medialnej, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2006.

Słownik Języka Polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/slowniki/przeka%C5%BAnik.html (dostęp: 5.02.2024).

Źródła internetowe

Goban-Klas T., Media. Historia i współczesność, user.uj.pl, http://users.uj.edu.pl/~usgoban/files/ media_podstawowe_problemy.pdf (dostęp: 5.02.2024).

Śliwczyski W. (reżyser), Eryk, https://www.youtube.com/watch?v=I836-9Ibs3g (dostęp: 5.02.2024).

Pobrania

Opublikowane

2024-06-28

Jak cytować

Janiak, M. (2024). Fotografia jako medium sztuki i społecznego oddziaływania. O metafizyce w fotografiach Ireneusza Zejżdżałki z albumu Sedymentacja. Media Biznes Kultura, (1 (16), 157–169. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/11397

Numer

Dział

W kręgu słów i obrazów