Narratives in Automotive Advertising on Example of Selected YouTube Campaigns

Authors

  • Jan Dynowski Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw
  • Monika Przybysz Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw

Keywords:

narrative, automotive, YouTube, advertising, social media

Abstract

Storytelling occurring in automotive video messages in the social medium YouTube has proven to be a communicative solution that can bring tangible benefits. Such a message model can generate stronger commitment to action from the message’s audience and involves a perceived need to combine disparate modes of communication through video. Storytelling campaigns viewed on YouTube are effective in attracting the attention of respondents, evoking strong emotions and perpetuating the archetype of a given brand. This, in turn, may be a factor of considerable importance that can support the ad hoc video communication of automotive companies – simple, based on selected information, generally occurring in the form of a short Jan Dynowski, Monika Przybysz 134 video, played in a TV advertising block. The analysis undertaken in this article is based on the desk research method and a questionnaire-based research survey on a targeted group of automotive fans and YouTube users.

Downloads

References

Barthes R., Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań [w:] Narratologia, red. M. Głowiński, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004.

Carr D., Narrative Explanations and Its Malcontents, „History and Theory” 2008, t. 47, s. 19–30.

Digital 2021 – We are social/Hootsuite, wearesocial.com/digital-2021, 01.2021 (dostęp: 16.10.2022).

Fisher W.R., Human Communication as Narration: Toward a Philosophy of Reason, Value and Action, University of South Carolina Press, Columbia 1987.

Fog K., Budtz C., Munch P., Blanchette S., Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie, Wydawnictwo: Saatchi & Saatchi, Warszawa 2011.

Górska M., Visual storytelling. Jak opowiadać językiem video, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, przeł. O. i W. Kubińscy oraz M. Kacmajor, Gdańsk 2003, s. 325–334.

Kulas P., Narracja jako przedmiot badań oraz kategoria teoretyczna w naukach społecznych, „Kultura i Społeczeństwo” 2014, nr 4, s. 111–130.

Mistewicz E., Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają, Wydawnictwo: Onepress, Gliwice 2021.

Montague T., Strategia sukcesu. Chcesz tworzyć historię czy ją opowiadać?, Wydawnictwo Foksal, b.m.w. 2013.

Narracyjność języka i kultury. Literatura i media, red. D. Filar, D. Piekarczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2013.

Nielsen uruchomił jednoźródłowy pomiar TV i wideo w ramach projektu Total Video w Polsce, https://www.nielsen.com/pl/pl/press-releases/2020/single-source-tv-and-video- -measurement-total-video-project/, 8.10.2021 (dostęp: 17.10.2022).

Raport IAB, Przewodnik po social media w Polsce 2019/2020 (dostęp: 16.10.2022).

Raport Instytutu Badań Pollster, instytut-pollster.pl/cawi (dostęp: 16.10.2022).

Raport Kategorie tematyczne materiałów odtwarzanych w sieci – liczba realnych użytkowników, Megapanel PBI/Gemius, 08.2013 (dostęp: 17.10.2022).

Ricoeur P., Czas opowiadany, przeł. U. Zbrzeźniak, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

Ricoeur P., Intryga i historyczna opowieść, przeł. M. Frankiewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.

Rosner K., Narracja, tożsamość, czas, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2003.

Somers M.R., The Narrative Constitution of Identity: The Relational and Network Approach, „Theory and Society” 1994, t. 23, s. 605–649.

Taylor Ch., Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej, przekład zbiorowy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.

Tkaczyk P., Narratologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.

Trzcińska I., Mit i narracja, „Przegląd Religioznawczy” 2013, nr 1(247), s. 127–139.

Van Dijk T., Działanie, opis działania a narracja [w:] Narratologia, red. M. Głowiński, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2004.

Published

2022-12-21

How to Cite

Dynowski, J., & Przybysz, M. (2022). Narratives in Automotive Advertising on Example of Selected YouTube Campaigns. Media Business Culture, (2(13), 133–150. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/7980

Issue

Section

Artykuły