Between Structure and Eccident: Communication in Street Theatre Exemplified by the Theatre of Dreams

Authors

Keywords:

street theatre, Theatre of Dream, visual communication, communication in theatre

Abstract

Barbara Świąder-Puchowska’s article focuses on indicating the most important elements characterizing the specificity of communication in street theatre, determining in what circumstances the message is built in performances from this trend and what constitutes and influences it. Assuming the aesthetics of theatre as a research perspective and, in context, the semiotics of theatre and performance studies, the author considers how the means used in street performances and open space shape the communication of creators/performers with the audience. At the beginning, a synthetic characteristic of street theatre and the specificity of communication in this trend of theatre are presented, in which unpredictability and chance play an extremely important role. Next, the author compares the situation of the viewer of a street and stage performance, indicating the difference in reception in the former, also in the context of its greater spontaneity and openness. The case study of the Gdańsk Theatre of Dreams serves as an example here, as it uses the widest possible range of means in its performances – from the most characteristic for street theatre performances (including stilts, flares, tall structures) to those more subtle and demanding from the perspective of reception (including linear narration, precise movement and facial expressions). The author comes to the conclusion, among other things, that the Theatre of Dreams reverses the typical communication strategies of street theatre, focusing the viewer’s attention through silence, which is a counterpoint to the chaos and noise of the street.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Auslander Ph., Liveness: Performance in a Mediatized Culture, Routledge, London–New York 1999.

Brand M., Ludożercy i żałobnicy, „Gazeta Wyborcza – Gazeta Morska”, 4–5.07.1998.

Brand M., Potrzeba latania, „Gazeta Wyborcza – Gazeta Morska” 2000, nr 139.

Brzezińska E., Komunikacja społeczna, Zakład Amerykanistyki i Mass Mediów, Uniwersytet Łódzki, Łódź 1997.

Filanowski B., Studium przypadku jako metoda badania procesów zachodzących w komunikacji społecznej [w:] Metody badania komunikacji i mediów. Perspektywa teoretyczna i analityczna, red. A. Barańska-Szmitko, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2021.

Głomb K., Teatr naszych snów, „Scena” 1989, nr 11–12.

Kosiński D., Słownik teatru, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006 [hasło: Teatr uliczny].

Odziomek M., Festiwal A Part 2019. Rozmowa ze Zdzisławem Górskim, reżyserem spektaklu „Remus”, który będzie pokazany w Katowicach, „Gazeta Wyborcza – Katowice”, 3.06.2019.

Ostrowska J., Teatr uliczny – teatr alternatywny? [w:] J. Ostrowska, J. Tyszka, Szkice o teatrze alternatywnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2008.

Pavis P., Słownik terminów teatralnych, tłum., oprac. i uzup. S. Świontek, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 1998 [hasło: Komunikacja teatralna].

Schulz B., Opowiadania. Wybór esejów i listów, oprac. J. Jarzębski, wyd. 2, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków 1998.

Schulz B., Proza, przedm. A. Sandauer, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1964.

Semil M., Wysińska E., Słownik współczesnego teatru, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1980.

Słownik schulzowski, red. W. Bolecki, J. Jarzębski, S. Rosiek, Wydawnictwo Słowo/obraz Terytoria, Gdańsk 2003 [hasło: Teatralne adaptacje twórczości Schulza, (js) J. Sass].

Świąder-Puchowska B., Dosięgnąć nieba. Teatr Snów, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin 2021.

Taranienko Z., Teatr narracji plastycznej, Encyklopedia teatru polskiego; http://encyklopediateatru.pl/hasla/203/teatr-narracji-plastycznej.

Teatr Snów, http://teatrsnow.pl/.

Teatr Snów, ze Z. Górskim i A. Mojko rozm. „Pimpuś”, „Mać Pariadka” 1995, nr 1.

Tyszka J., Wstęp [do:] Teatr w miejscach nieteatralnych, red. J. Tyszka, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 1998.

Yin R.K., Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody, przeł. J. Gilewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015.

Zaczkowski P., Patrz Gienek, „Opcje” 1996, nr 3, 21–25.

Published

2025-06-30

How to Cite

Świąder-Puchowska, B. (2025). Between Structure and Eccident: Communication in Street Theatre Exemplified by the Theatre of Dreams. Media Business Culture, (1(18), 125–138. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/12568

Issue

Section

Z zagadnień odbioru