Pasja czy biznes? Wizerunek amatorskich klubów piłkarskich w mediach społecznościowych

Autor

  • Mateusz Sobiech Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Słowa kluczowe:

media społecznościowe, nowe media, sport amatorski, wizerunek, analiza mediów

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych w listopadzie i grudniu 2019 roku, dotyczących zjawiska kreowania wizerunku w mediach społecznościowych przez amatorskie kluby piłkarskie. Posługując się metodą analizy zawartości mediów, zweryfikowano hipotezę badawczą, zgodnie z którą współcześnie funkcjonowanie nieprofesjonalnych klubów piłkarskich determinuje już nie tylko pasja do futbolu, lecz także możliwości biznesowe. Na podstawie badań ustalono, że aktywność podmiotów o charakterze non-profit (jakimi są amatorskie kluby piłkarskie) w mediach społecznościowych może generować dochody finansowe. Wnioski wynikające z przeprowadzonej analizy pozwoliły na określenie celowości, możliwości oraz efektywności procesu komunikacji wizerunkowej w nieprofesjonalnym futbolu. Ponadto autor artykułu prezentuje specyfikę amatorskich klubów piłkarskich przez pryzmat ich wizerunku oraz procesu kreowania go za pomocą mediów społecznościowych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

Baran D., Internet w Polsce [w:] Polski system medialny 1989–2011, red. K. Pokorna-Ignatowicz, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2013.

Berelson B., Content analysis in communication research, The Free Press, New York 1952.

Białopiotrowicz G., Kreowanie wizerunku w biznesie i polityce, Poltext, Warszawa 2009.

Bridgewater S., Football brands, Basingstoke, Palgrave 2010.

Brzeźniak M., Budowanie świadomości marki w klubie sportowym, Katedra, Gdańsk 2017.

Budzyński W., Public Relations. Strategia i nowe techniki kreowania wizerunku, Poltext, Warszawa 2008.

Corley K.G., Cochran P.L., Comstock T.G., Image and the impact of public affairs management on internal stakeholders, „Journal of Public Affairs” 2001, nr 1, s. 53–68.

Figiel A., Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.

Fullerton S., Sports marketing, McGraw-Hill, Maidenhead 2009.

Mruk H., Marketing sportowy – teoria i praktyka, Impact Consulting, Poznań 2004.

Panfil R., Zarządzanie produktem klubu sportowego, Wyższa Szkoła – Edukacja w Sporcie, Warszawa 2004.

Piotrowski P., Chuligani a kultura futbolu w Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

Richelieu A., Pons F., Toronto Maple Leafs vs Football Club Barcelona: How Two Legendary Sports Teams Built Their Brand Equity, „International Journal of Sports Marketing & Sponsorship” 2006, nr 3, s. 79–98.

Robinson S., France A., Comparing sports marketing of amateur team sports to professional team sports, „New Zealand Journal of Applied Business Research” 2011, nr 1(9), s. 47–61.

Szczudlińska-Kanoś A., Marketing polityczny w polskim samorządzie regionalnym, „Studia Regionalne i Lokalne” 2009, nr 3, s. 113–130.

Wann D.L., Branscombe N.R., Sports fans: Measuring degree of identification with their team, „Sports fans: Measuring degree of identification with their team. International Journal of Sport Psychology” 1993, nr 24, s. 6–27.

Waśkowski Z., Zachowania kibiców jako nabywców oferty usługowej klubu sportowego, „Marketing i Rynek” 2010, nr 4, s. 21–15.

Źródła internetowe

Główny Urząd Statystyczny, Kultura fizyczna w Polsce w 2016 r., https://stat.gov.pl/obszary--tematyczne/kultura-turystyka-sport/sport/kultura-fizyczna-w-polsce-w-2016-r-,12,1.html (dostęp: 1.12.2019).

Główny Urząd Statystyczny, Rocznik Demograficzny 2019, https://stat.gov.pl/obszary--tematyczne/roczniki-statystyczne/roczniki-statystyczne/rocznik-demograficzny-2019,3,13.html (dostęp: 9.12.2019).

Kuchta-Nykiel M., 15 najpopularniejszych portali społecznościowych na świecie, https://socialpress.pl/2018/06/15-najpopularniejszych-portali-spolecznosciowych-na-swiecie (dostęp: 2.12.2019).

Pietraszewski M., Sąd: Kibole GieKSy założyli gang. Rozboje, wymuszenia, sutenerstwo, https://katowice.wyborcza.pl/katowice/7,35063,25441095,sad-kibole-gieksy-zalozyli-gang--rozboje-wymuszenia-sutenerstwo.html (dostęp: 9.12.2019).

Pobrania

Opublikowane

2020-09-15

Jak cytować

Sobiech, M. . (2020). Pasja czy biznes? Wizerunek amatorskich klubów piłkarskich w mediach społecznościowych. Media Biznes Kultura, (1(8), 35–51. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/4868

Numer

Dział

Artykuły