Schönheit zeigen und beschreiben – Einige Bemerkungen zu Schönheitsfragen kodierenden Sehflächen
Słowa kluczowe:
lingwistyka tekstu, relacja tekst – obraz, tekst multimodalny, płaszczyzny wizualneAbstrakt
Pokazać i opisać piękno. Kilka uwag o sposobach prezentacji piękna na płaszczyznach wizualnych
W poniższym artykule postawiono sobie za cel analizę takich przykładów relacji językowo-obrazowych, które zaczerpnięte są wprost z rzeczywistości pozainternetowej. Przedmiotem szczególnego zainteresowania są komunikaty, jakie pojawiają się na opakowaniach kosmetyków i w których podejmowany jest temat piękna. W artykule padają pytania o to, jakie mechanizmy semiotycznej organizacji płaszczyzny mogą być pomocne w prezentacji pojęć abstrakcyjnych, do jakich koalicji pisma i obrazu dochodzi tam, gdzie tematem płaszczyzn wizualnych staje się kwestia piękna oraz jaki dodatkowy przekaz skierowany jest do odbiorcy płaszczyzny wizualnej, podejmującej tematykę związaną z pięknem.
Downloads
Bibliografia
Bucher, Hans-Jürgen (2010): Multimodalität – eine Universalie des Medienwandels: Problemstellungen und Theorien der Multimodalitätsforschung. In: Bucher, Hans-Jürgen / Gloning, Thomas / Lehnen, Kathrin (Hg.): Neue Medien – Neue Formate. Ausdifferenzierung und Konvergenz in der Medienkommunikation. Frankfurt/Main, 41–79.
Bucher, Hans-Jürgen (2012): Multimodalität – ein universelles Merkmal der Medienkommunikation: Zum Verhältnis von Medienangebot und Medienrezeption. In: Bucher, Hans-Jürgen / Schumacher, Peter (Hg.): Interaktionale Rezeptionsforschung. Theorie und Methode der Blickaufzeichnung in der Medienforschung. Wiesbaden, 51–82.
Domke, Christine (2013): Ortsgebundenheit als distinktives Merkmal in der Textanalyse. In: Zeitschrift für germanistische Linguistik 41, Themenheft: Textualität und Sichtbarkeit, 102–126.
Klemm, Michael / Michel, Sascha (2014): Medienkulturlinguistik. Plädoyer für eine holistische Analyse von (multimodaler) Medienkommunikation. In: Benitt, Nora u.a. (Hg.): Korpus –Kommunikation – Kultur: Ansätze und Konzepte einer kulturwissenschaftlichen Linguistik. Trier, 183–215.
Ludwid, Otto (2007): Skripte. Konturen einer Konzeption. In: Zeitschrift für germanistische Linguistik 35.3, 376–396.
Makowska, Magdalena (2014a): Infografik als Sehfläche. In: Prace Językoznawcze 2014 (2). Olsztyn, 35–52.
Makowska, Magdalena (2014b): Pokaż mi swoje logo – logo miast jako płaszczyzna wizualna [Show me your logo – city logos as a visual plane]. In: Acta Neophilologica XVI (1), Olsztyn, 87–97.
Makowska, Magdalena (2014c): Jak pokazać lek? Opakowania leków jako płaszczyzny wizualne [How to show a medication? Medication packaging as visual planes]. In: Acta Neophilologica XVI (2), Olsztyn, 75–86.
Opiłowski, Roman (2011): Bildkommunikation als Herausforderung und Chance für heutige Linguistik. In: Studia Linguistica, 131 – 143.
Raab, Jürgen (2008): Visuelle Wissenssoziologie. Theoretische Konzeption und materiale Analysen. Konstanz.
Schmitz, Ulrich (2004): Schrift und Bild im öffentlichen Raum. In: Mitteilungen des Deutschen Germanistenverbandes 51.1, 58–74.
Schmitz, Ulrich (2007): Bildakte? How to do things with pictures. In: Zeitschrift für germanistische Linguistik 35, 286–300.
Schmitz, Ulrich (2011a): Sehflächenforschung. Eine Einführung. URL: http://www.linse.uni -due.de/ publikationenliste/articles/sehflaechenforschung -eine -einfuehrung.html [Zugriff am 29.03.2015].
Schmitz, Ulrich (2011b): Blickfang und Mitteilung. Zur Arbeitsteilung von Design und Grammatik in der Werbekommunikation. In: Zeitschrift für Angewandte Linguistik 54, 79–109.
Schröder, Thomas (2010): Die Bilder -Zeitung: wie ein Textmedium zu einem Medium der visuellen Kommunikation wird. In: Bucher, Hans -Jürgen / Gloning, Thomas / Lehnen, Kathrin (Hg.): Neue Medien – Neue Formate. Ausdifferenzierung und Konvergenz in der Medienkommunikation. Frankfurt/Main, 169–188.
Stöckl, Hartmut (2004): Typographie: Gewand und Körper des Textes – Linguistische Überlegungen zu typographischer Gestaltung. In: Zeitschrift für Angewandte Linguistik 41, 5–48.
Stöckl, Hartmut (2011): Sprache -Bild -Texte lesen. Bausteine zur Methodik einer Grundkompetenz. In: Diekmannshenke, Hajo / Klemm, Michael / Stöckl, Hartmut (Hg.), Bildlinguistik. Theorien – Methoden – Fallbeispiele. Berlin, 43–70.
Stöckl, Hartmut (2012): Finanzen verbalisieren – Die Text -Bild -Sorte Infographik. In: OBST Osnabrücker Beiträge zur Sprachtheorie, H. 81, Duisburg, 177–199.
Żebrowska, Ewa (2010a): Massenmediale Texte. In: Lingwistyka Stosowana 2, 251–260.
Żebrowska, Ewa (2010b): Von der Linearität zur Nicht -Linearität in Texten. In: Cate ten, Abraham et al. (Hg.): Grammatik – Praxis – Geschichte. Tübingen, 217–227.
Żebrowska, Ewa (2013): Text-Bild-Hypertext (= Warschauer Studien zur Germanistik und zur Angewandten Linguistik – vol. 10). Frankfurt/Main.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright by Instytut Filologii Germańskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.