Formen des Anderen in Fritz Langs Metropolis. Ein Film zwischen fremden Kulturen, ferner Vergangenheit und dem anderen Geschlecht
Słowa kluczowe:
niemiecki film niemy, film w okresie Republiki Weimarskiej, Fritz Lang, reprezentacje Obcości i Inności w ujęciu czasowo-przestrzennym, mediewalizm, orientalizm, GenderAbstrakt
Europejskie średniowiecze jest postrzegane najczęściej jako czasowo i przestrzennie spójna jedność odmienna od innych czasowo-przestrzennych konstrukcji. Twórczość filmowa austro-niemieckiego autora i reżysera Fritza Langa jest jednakże wczesnym przykładem na niestabilność i kruchość takiego obrazu średniowiecza. W swoich filmach przedstawia Lang średniowiecze jako przeszłość Obcych, posługując się przy tym formami, na ogół charakteryzującymi Obcych w ujęciu geograficznym. Niniejszy artykuł na podstawie filmu Metropolis przedstawia specyfikę postrzegania i wizualizacji średniowiecza w filmach Langa jako przeszłości Obcych.
Downloads
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright by Instytut Filologii Germańskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.