Kirche als Erkenntnisort. Ein Essay

Autor

  • Gertrude Cepl-Kaufmann Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf

Słowa kluczowe:

„Gdańska Trylogia”, opografie sakralne

Abstrakt

Rozpoczynając od form reprezentacji architektury kościołów w Gdańsku i Kolonii w narracji „Gdańskiej Trylogii” Güntera Grassa, niniejszy esej ukazuje sugestywną sieć analogii pomiędzy polami semantycznymi, wynikającymi z perspektywy toposów sakralnych. W tym kontekście, wskazując na korespondencje pomiędzy historycznymi, symbolicznymi i moralnymi topografiami kościołów Trójcy Świętej w Gdańsku i w Kolonii, Günter Grass przeprowadza krytykę funkcjonujących mitów w odniesieniu do nieudanych kontrprojektów niemieckiego narodowego socjalizmu w międzywojennym Gdańsku, a także publicznego życia intelektualnego w okresie powojennym w Kolonii, które Grass przedstawia jako porażkę, wyraz postawy eskapizmu i brak świadomości.

Downloads

Download data is not yet available.

Opublikowane

2014-04-24

Jak cytować

Cepl-Kaufmann, G. (2014). Kirche als Erkenntnisort. Ein Essay. Studia Germanica Gedanensia, (30), 135–148. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/SGG/article/view/1461