Kirche als Erkenntnisort. Ein Essay
Słowa kluczowe:
„Gdańska Trylogia”, opografie sakralneAbstrakt
Rozpoczynając od form reprezentacji architektury kościołów w Gdańsku i Kolonii w narracji „Gdańskiej Trylogii” Güntera Grassa, niniejszy esej ukazuje sugestywną sieć analogii pomiędzy polami semantycznymi, wynikającymi z perspektywy toposów sakralnych. W tym kontekście, wskazując na korespondencje pomiędzy historycznymi, symbolicznymi i moralnymi topografiami kościołów Trójcy Świętej w Gdańsku i w Kolonii, Günter Grass przeprowadza krytykę funkcjonujących mitów w odniesieniu do nieudanych kontrprojektów niemieckiego narodowego socjalizmu w międzywojennym Gdańsku, a także publicznego życia intelektualnego w okresie powojennym w Kolonii, które Grass przedstawia jako porażkę, wyraz postawy eskapizmu i brak świadomości.
Downloads
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright by Instytut Filologii Germańskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.