Die kognitive Dimension des Unterrichtsdiskurses im Fremdsprachenunterricht

Autor

  • Kazimiera Myczko Universität Poznań

Słowa kluczowe:

dyskurs edukacyjny, cele kształcenia, konstruowanie wiedzy, interakcje

Abstrakt

Poznawczy wymiar dyskursu edukacyjnego w kształceniu obcojęzycznym

Dyskurs edukacyjny jest specyficzną formą komunikacji, która związana jest z realizacją celów nauczania. Tradycyjna dydaktyka koncentrowała się na ujęciu dyskursu z pozycji nauczającego. We współczesnej dydaktyce zwraca się dużą uwagę na uczącego się. Wynika to z postrzegania procesu uczenia się jako konstruowania wiedzy. Celem artykułu jest wskazanie na istotną rolę odpowiedniego kierowania dyskursem w klasie i organizowania dyskursu w zakresie interakcji uczeń-uczeń oraz na pozytywny wpływ wyważenia działań dydaktycznych w tych dwóch zakresach.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Allwright, R.L. (1981): What we want teaching materials for? In: English Language Teaching Journal 36/1, 5–18.

Becker-Mrotzek, Michael/Vogt, Rüdiger (2001): Unterrichtskommunikation. Linguistische Analysen und Forschungsergebnisse. Tübingen.

De Florio-Hansen, Inez (2003): Autonomie und Authentizität im Arbeitssprachenunterricht. Billinguales Lernen versus Kommunikativer Fremdsprachenunterricht? In: Legutke, Michael/Schocker-v.Dithfurth, Marita (Hg.) Kommunikativer Fremdsprachenunterricht: Rückblick nach vorn: Festschrift für Christoph Edelhoff. Gießen, 99–119.

Eckerth, Johannes (1998): Kognitive Aspekte sprachbezogener Lernerfragen. Baltmanns-weiler.

Eckerth, Johannes (2003): Lerner-Lerner Interaktion im Fremdsprachenunterricht. Fehlerquelle oder Lerngelegenheit in FLuL 23, 212 – 229.

Ehlich, Konrad (2007): Sprache und sprachliches Handeln. Bd. 3. Berlin.

Edmondson, Willis/House, Juliane (2003): Interaktion beim Lehren und Lernen fremder Sprachen. In: Bausch, Karl-Richard/Christ, Herbert/Krumm, Hans-Jürgen (Hg.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen, Basel, 242–247.

House, Juliane (2000): Interaktion und Fremdsprachenunterricht. In: Bausch, Karl-Richard/Christ, Herbert/Königs, Frank G./Krumm, Hans-Jürgen (Hg.) Interaktion im Kontext des Lehrens und Lernens. Tübingen,111–118.

Fienemann, Jutta/von Kügelgen, Rainer (2006): Formen mündlicher Kommunikation in Lehrund Lernprozessen. In: Bredel, Ursula/Günther, Hartmut/Klotz, Peter/Ossner, Jakob/Siebert, Gesa (Hg): Didaktik der deutschen Sprache. Padeborn, 133–144.

Johnson, Karen E. (1995): Understanding Communication in Second Language Classrooms. Cambridge.

Legenhausen, Lienhard (1999): The Emergence and Use of Grammatical Structures in Conversational Interactions – Comparing Traditional and Autonomous Learners. In: Missler, Bettina/Multhaup, Uwe (Hg.): The Construction of Knowledge, Learner Autonomy and Related Issues in Foreign Language Learning. Essays in Honour of Dieter Wolff. Tübingen, 27–40.

Möller Runge, Julia/Burbat, Ruth (2005): DaF Lernen und Lehren im neuen Millennium: konstruktiv, kommunikativ und kohärent. In: Info DaF 32, 359–369.

Storch, Günther (1999): Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik. Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung. Stuttgart.

Strohner, Hans (1990): Textverstehen: Kognitive und kommunikative Grundlagen der Textverarbeitung. Opladen.

Tesch, Bernd (2010): Kompetenzorientierte Lernaufgaben im Fremdsprachenunterricht. Konzeptionelle Grundlagen und eine rekonstruktive Fallstudie zur Unterrichtspraxis (Französisch). Frankfurt/M.

Weskamp, Ralf (2007): Mehrsprachigkeit. Braunschweig.

Wilczyńska, Weronika (2012): Czy pojęcie dyskursu jest przydatne w glottodydaktyce [Ist der Begriff Diskurs für die Glottodidaktik nützlich?]. In: Neofilolog 38/1, 7–25.

Zabrocki, Ludwik (1975): Kybernetische Modelle der sprachlichen Kommunikation. Warszawa.

Opublikowane

2013-09-30

Jak cytować

Myczko, K. (2013). Die kognitive Dimension des Unterrichtsdiskurses im Fremdsprachenunterricht. Studia Germanica Gedanensia, (29), 231–237. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/SGG/article/view/1526