Gramatyka w nauczaniu i uczeniu się języków obcych – spojrzenie na historię i współczesność
Słowa kluczowe:
nauczanie i uczenie się języków obcych, gramatyka, wiedza deklaratywna, kognitywizm, konstruktywizm, chunkAbstrakt
Artykuł jest próbą określenia roli gramatyki w nauczaniu i uczeniu się języków obcych współcześnie. Część pierwsza to spojrzenie w odległą przeszłość, z której do naszych czasów przetrwały poglądy wybitnych uczonych i pedagogów na temat nauki języków obcych i roli gramatyki. W dalszych częściach artykułu omówiono kierunki i czynniki, które determinują współcześnie nauczanie i uczenie się języków obcych i określają status gramatyki w tym procesie.
Downloads
Bibliografia
Aguado, Karin (2002): Formelhafte Sequenzen und ihre Funktionen für den L2-Erwerb. Zeitschrift für Angewandte Linguistik 37, 27–49.
Anderson, John R. (1990): The Adaptive Charakter of Thought. Hillsdale.
Bialystok, Ellen (1994): Analysis and control in the development of second language proficiency. Studies in Second Language Acqisition 16, 157–168.
Budziak, Renata (2010): Deutsch als Fremdsprache in Polen. Sprachlehrbücher aus dem 16. bis 18. Jahrhundert. (= Fremdsprachen in Geschichte und Gegenwart, Bd. 9). Wiesbaden.
Butzkamm, Wolfgang (1977): Imitation und Kognition im Fremdsprachenunterricht. Der fremdsprachliche Unterricht 43, 3–10.
Canale, Michael/Swain, Merrill(1980): Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing. Applied Linguistics 1/1, 1–47.
Duden. Die Grammatik (2009). Tom 4, wydanie 8. Mannheim, Zürich.
Edmondson, Willis/House, Juliane (2006): Einführung in die Sprachlehrforschung. Wydanie 3. Tübingen und Basel.
Ellis, Nick C. (2003): Constructions, chunking and connectionism: The emergence of second language structure. W: Doughty, Catherine J. und Long, Michael H. (red.): The Handbook of Second Language Acquisition. Malden, 63–103.
Ellis, Nick C. (2005): At the interface: Dynamic interpretations of explicit and implicit language knowledge. Studies in Second Language Acquisition 27, 305–362.
Ellis, Nick C. (2007): The weak interface, consciousness, and form-focused instruction: mind the doors. W: Fotos, Sandra und Nassaji, Hossein (red.): Form‑focused instruction and Teacher Education. Oxford, 17–34.
Fandrych, Christian (2010): Grammatikerwerb und Grammatikvermittlung. W: Krumm, Hans-Jürgen et al. (red.), 1008–1021.
Fuhrmann, Manfred (2001): Latein und Europa. Geschichte des gelehrten Unterrichts in Deutschland von Karl dem Großen bis Wilhelm II. Köln.
Funk, Hermann (2010): Methodische Konzepte für den Deutsch als Fremdsprache-Unterricht. W: Krumm, Hans-Jürgen et al. (red.), 940–952.
Funk, Hermann/Koenig, Michael (1991): Grammatik lehren und lernen. Berlin.
Glaboniat, Manuela et al. (2005): Profile Deutsch. Berlin und München.
Glasersfeld, Ernst von (1995): Aspekte einer konstruktivistischen Didaktik. W: Landesinstitut für Schule und Weiterbildung Soest, 7–14.
Götze, Lutz (1995): Lernt oder erwirbt man eine Fremdsprache? W: Popp, Heidrun (red.): Deutsch als Fremdsprache. An den Quellen eines Faches. Festschrift für Gerhard Helbig zum 65. Geburtstag. München, 649–658.
Götze, Lutz (1999): Aspekte einer funktional-kommunikativen Grammatik für Deutsch als Fremdsprache. W: Kątny, Andrzej/Schatte, Christoph (red.): Das Deutsche von innen und von außen. Ulrich Engel zum 70. Geburtstag. Poznań, 81–89.
Grucza, Franciszek (1993): Zagadnienia ontologii lingwistycznej: o językach ludzkich i ich (rzeczywistym) istnieniu. W: Bartmiński, Jerzy et al. (red.): Opuscula logopedica in honorem Leonis Kaczmarek. Lublin, 25–47.
Grucza, Franciszek (1997): Języki ludzkie a wyrażenia językowe, wiedza a informacja, mózg a umysł ludzki. W: Grucza, Franciszek/Dakowska, Maria (red.): Podejścia kognitywne w lingwistyce, translatoryce i glottodydaktyce. Warszawa, 7–23.
Hymes, Dell (1972): On Communicative Competence. W: Pride, John B./Holmes, Janet (red.): Sociolinguistics. Selected Readings. Harmondsworth, 269–293.
Krashen Stephen D. (1985): The Input Hypothesis: Issues and Implications. Harlow.
Krashen Stephen D. (1994): The input hypothesis and its rivals. W: Ellis, Nick C. (red.): Implicit and Explicit Learning of Languages. London, 45–77.
Krumm, Hans-Jürgen et al. (red.) (2010): Deutsch als Fremd‑ und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch. Tom 1. Berlin/New York.
Piaget, Jean (1970): Meine Theorie der geistigen Entwicklung. Frankfurt am Main.
Piepho, Hans-Eberhard (1974): Kommunikative Kompetenz als übergeordnetes Lernziel im Englischunterricht. Dornburg-Frickhofen.
Rada Europy (2003): Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa.
Selinker, Larry (1972): Interlanguage. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching 10, 209–231.
Selinker, Larry (1992): Rediscovering interlanguage. London.
Skowronek, Barbara (2009): Nauczanie języków obcych: tradycja a współczesność, instrukcja a konstrukcja. Lingwistyka stosowana 1, 227–236.
Solso, Robert L. (2005): Kognitive Psychologie. Wydanie 2. Heidelberg.
Szulc, Aleksander (1976): Fremdsprachenunterricht. Konzeptionen – Methoden – Theorien. Warszawa.
Tönshoff, Wolfgang (1992): Kognitivierende Verfahren im Fremdsprachenunterricht. Formen und Funktionen. Hamburg.
Wendt, Michael (2002), Kontext und Konstruktion. Fremdsprachendidaktische Theoriebildung und ihre Implikationen für die Fremdsprachenforschung. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung 13/1, 1–61.
Westhoff, Gerard (2007): Grammatische Regelkenntnisse und der GER. Babylonia 1, 12–21.
Wolff, Dieter (1994): Der Konstruktivismus. Ein neues Paradigma in der Fremdsprachendidaktik? Die Neueren Sprachen 93/5, 407–429.
Wolff, Dieter (2002): Fremdsprachenlernen als Konstruktion. Frankfurt am Main.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Copyright by Instytut Filologii Germańskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.