Gramatyka w nauczaniu i uczeniu się języków obcych – spojrzenie na historię i współczesność

Autor

  • Renata Budziak Universität Rzeszów

Słowa kluczowe:

nauczanie i uczenie się języków obcych, gramatyka, wiedza deklaratywna, kognitywizm, konstruktywizm, chunk

Abstrakt

Artykuł jest próbą określenia roli gramatyki w nauczaniu i uczeniu się języków obcych współcześnie. Część pierwsza to spojrzenie w odległą przeszłość, z której do naszych czasów przetrwały poglądy wybitnych uczonych i pedagogów na temat nauki języków obcych i roli gramatyki. W dalszych częściach artykułu omówiono kierunki i czynniki, które determinują współcześnie nauczanie i uczenie się języków obcych i określają status gramatyki w tym procesie.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Aguado, Karin (2002): Formelhafte Sequenzen und ihre Funktionen für den L2-Erwerb. Zeitschrift für Angewandte Linguistik 37, 27–49.

Anderson, John R. (1990): The Adaptive Charakter of Thought. Hillsdale.

Bialystok, Ellen (1994): Analysis and control in the development of second language proficiency. Studies in Second Language Acqisition 16, 157–168.

Budziak, Renata (2010): Deutsch als Fremdsprache in Polen. Sprachlehrbücher aus dem 16. bis 18. Jahrhundert. (= Fremdsprachen in Geschichte und Gegenwart, Bd. 9). Wiesbaden.

Butzkamm, Wolfgang (1977): Imitation und Kognition im Fremdsprachenunterricht. Der fremdsprachliche Unterricht 43, 3–10.

Canale, Michael/Swain, Merrill(1980): Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing. Applied Linguistics 1/1, 1–47.

Duden. Die Grammatik (2009). Tom 4, wydanie 8. Mannheim, Zürich.

Edmondson, Willis/House, Juliane (2006): Einführung in die Sprachlehrforschung. Wydanie 3. Tübingen und Basel.

Ellis, Nick C. (2003): Constructions, chunking and connectionism: The emergence of second language structure. W: Doughty, Catherine J. und Long, Michael H. (red.): The Handbook of Second Language Acquisition. Malden, 63–103.

Ellis, Nick C. (2005): At the interface: Dynamic interpretations of explicit and implicit language knowledge. Studies in Second Language Acquisition 27, 305–362.

Ellis, Nick C. (2007): The weak interface, consciousness, and form-focused instruction: mind the doors. W: Fotos, Sandra und Nassaji, Hossein (red.): Form‑focused instruction and Teacher Education. Oxford, 17–34.

Fandrych, Christian (2010): Grammatikerwerb und Grammatikvermittlung. W: Krumm, Hans-Jürgen et al. (red.), 1008–1021.

Fuhrmann, Manfred (2001): Latein und Europa. Geschichte des gelehrten Unterrichts in Deutschland von Karl dem Großen bis Wilhelm II. Köln.

Funk, Hermann (2010): Methodische Konzepte für den Deutsch als Fremdsprache-Unterricht. W: Krumm, Hans-Jürgen et al. (red.), 940–952.

Funk, Hermann/Koenig, Michael (1991): Grammatik lehren und lernen. Berlin.

Glaboniat, Manuela et al. (2005): Profile Deutsch. Berlin und München.

Glasersfeld, Ernst von (1995): Aspekte einer konstruktivistischen Didaktik. W: Landesinstitut für Schule und Weiterbildung Soest, 7–14.

Götze, Lutz (1995): Lernt oder erwirbt man eine Fremdsprache? W: Popp, Heidrun (red.): Deutsch als Fremdsprache. An den Quellen eines Faches. Festschrift für Gerhard Helbig zum 65. Geburtstag. München, 649–658.

Götze, Lutz (1999): Aspekte einer funktional-kommunikativen Grammatik für Deutsch als Fremdsprache. W: Kątny, Andrzej/Schatte, Christoph (red.): Das Deutsche von innen und von außen. Ulrich Engel zum 70. Geburtstag. Poznań, 81–89.

Grucza, Franciszek (1993): Zagadnienia ontologii lingwistycznej: o językach ludzkich i ich (rzeczywistym) istnieniu. W: Bartmiński, Jerzy et al. (red.): Opuscula logopedica in honorem Leonis Kaczmarek. Lublin, 25–47.

Grucza, Franciszek (1997): Języki ludzkie a wyrażenia językowe, wiedza a informacja, mózg a umysł ludzki. W: Grucza, Franciszek/Dakowska, Maria (red.): Podejścia kognitywne w lingwistyce, translatoryce i glottodydaktyce. Warszawa, 7–23.

Hymes, Dell (1972): On Communicative Competence. W: Pride, John B./Holmes, Janet (red.): Sociolinguistics. Selected Readings. Harmondsworth, 269–293.

Krashen Stephen D. (1985): The Input Hypothesis: Issues and Implications. Harlow.

Krashen Stephen D. (1994): The input hypothesis and its rivals. W: Ellis, Nick C. (red.): Implicit and Explicit Learning of Languages. London, 45–77.

Krumm, Hans-Jürgen et al. (red.) (2010): Deutsch als Fremd‑ und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch. Tom 1. Berlin/New York.

Piaget, Jean (1970): Meine Theorie der geistigen Entwicklung. Frankfurt am Main.

Piepho, Hans-Eberhard (1974): Kommunikative Kompetenz als übergeordnetes Lernziel im Englischunterricht. Dornburg-Frickhofen.

Rada Europy (2003): Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa.

Selinker, Larry (1972): Interlanguage. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching 10, 209–231.

Selinker, Larry (1992): Rediscovering interlanguage. London.

Skowronek, Barbara (2009): Nauczanie języków obcych: tradycja a współczesność, instrukcja a konstrukcja. Lingwistyka stosowana 1, 227–236.

Solso, Robert L. (2005): Kognitive Psychologie. Wydanie 2. Heidelberg.

Szulc, Aleksander (1976): Fremdsprachenunterricht. Konzeptionen – Methoden – Theorien. Warszawa.

Tönshoff, Wolfgang (1992): Kognitivierende Verfahren im Fremdsprachenunterricht. Formen und Funktionen. Hamburg.

Wendt, Michael (2002), Kontext und Konstruktion. Fremdsprachendidaktische Theoriebildung und ihre Implikationen für die Fremdsprachenforschung. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung 13/1, 1–61.

Westhoff, Gerard (2007): Grammatische Regelkenntnisse und der GER. Babylonia 1, 12–21.

Wolff, Dieter (1994): Der Konstruktivismus. Ein neues Paradigma in der Fremdsprachendidaktik? Die Neueren Sprachen 93/5, 407–429.

Wolff, Dieter (2002): Fremdsprachenlernen als Konstruktion. Frankfurt am Main.

Opublikowane

2013-09-30

Jak cytować

Budziak, R. (2013). Gramatyka w nauczaniu i uczeniu się języków obcych – spojrzenie na historię i współczesność. Studia Germanica Gedanensia, (29), 249–258. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/SGG/article/view/1528