The Development of a Library Position on the Market of Information and Educational Services as a Result of Lobbying

Authors

Keywords:

lobbying, libraries

Abstract

The article presents lobbying for libraries on the example of Poland. The issue of the positive effects and dangers of lobbying is also discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBOTT-HODUSKI Bernadine. Lobbying for libraries and the public’s access to government information : an insider’s view. Lanham, Md.: Scarecrow Press, 2003. ISBN 0810845857.

BLACK Sam. Public relations. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 2006. ISBN 83-89355-00-0.

Code of Ethics [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://www.alldc.org/ethicscode.cfm. Stan z dnia 01.03.2012.

GĘBOŁYŚ Zdzisław. Alternatywne źródła finansowania bibliotek szkół wyższych (sponsoring, fundraising, lobbing). In SOCHA Irena (red.). Biblioteki szkół wyższych w społeczeństwie wiedzy. Uwarunkowania i wybrane zagadnienia. T. 2. Narzędzia i formy funkcjonowania. Katowice: Uniwersytet Śląski, 2010. ISBN 978-83-60071-47-2.

GOBAN-KLAS Tomasz. Public relations, czyli promocja reputacji. Warszawa: Business Press, 1997. ISBN 83-905106-8-5.

HALSEY Richard. Lobbying for public and school libraries: a history and political playbook. Lanham, Md. : Scarecrow Press, 2003. ISBN 0810847833.

JASIECKI Krzysztof (red.). Grupy interesu i lobbing. Polskie doświadczenia w unijnym kontekście. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, 2011. ISBN 978-83-7683-040-7.

JASIECKI Krzysztof, MOLĘDA-ZDZIECH Małgorzata, KURCZEWSKA Urszula. Lobbing: sztuka skutecznego wywierania wpływu. Kraków: Oficyna Ekonomiczna, 2006. ISBN 83-89355-91-4.

JAZDON Artur. Lobbing dla bibliotek? In KOCOJOWA Maria (red. nauk.). Public relations: biblioteki, wydawnictwa, informacja naukowa, uczelnie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2004. ISBN 83-233-1838-7.

Kodeks etyki zawodowej Stowarzyszenia Profesjonalnych Lobbystów w Polsce [Dokument elektroniczny]. Tryb dostępu: http://splp.pl/kodeks.htm. Stan z dnia 15.03.2012.

KOTLER Philip. Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2005. ISBN 978-83-7301-532-6.

KURCZEWSKA Urszula. Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. ISBN 978-83-01-16764-6.

KUŚMIERSKI Stanisław. Public relations w procesie opiniotwórczym. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna, 2006. ISBN 83-60197-29-6.

PILARCZYK Bogna, Mruk Henryk (red.). Kompendium wiedzy o marketingu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006. ISBN 978-83-01-14837-9.

SŁAWIK Anna. Lobbing w strategiach przedsiębiorstw. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2009. ISBN 978-83-233-2706-6.

SROKA Marek. Rola public relations w pozyskiwaniu przyjaciół i sponsorów dla bibliotek akademickich w USA. In KOCOJOWA Maria (red.). Public relations: biblioteki, wydawnictwa, informacja naukowa, uczelnie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2004, s. 56-61. ISBN 83-233-1838-7.

Sztuka lobbingu w Polsce. Warszawa: United States Agency for International Development ; Development Alternatives, 1995. ISBN 83-904677-0-4.

Ustawa o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa z dnia 7 lipca 2005 r. Dz. U. 2005, Nr 169, poz. 1414.

Published

2012-07-17

How to Cite

Wojciechowska, M. (2012). The Development of a Library Position on the Market of Information and Educational Services as a Result of Lobbying. Zarządzanie Biblioteką, (1(4), 41–60. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/1717

Issue

Section

Badania i wizje