Pedagogika wysyłanych w przyszłość gęsi, czyli o teorii wartości
DOI:
https://doi.org/10.26881/ae.2023.20.03Słowa kluczowe:
monopol pieniądza, kultywowanie wartości, ekscentryzm, teoria wartości, lwowska szkoła matematycznaAbstrakt
Przyjrzałem się postawionemu przez Szkudlarka problemowi monopolu pieniądza, skupiając się na aspektach związanych z kultywowaniem wartości. Rozbijanie monopolu pieniądza może nie być konieczne do wywołania mobilizacji społecznej. Gdy przyjrzymy się czemu służy pieniądz, to pełni dwie funkcje: jest środkiem wymiany i narzędziem gromadzenia wartości. Szkudlarek pokazał, że istnieją procedury, które mogą zastąpić funkcję regulatora wymiany. W moich rozważaniach skierowałem uwagę na proceder, który mógłby pomóc w nadawaniu i dodawaniu wartości twórczym działaniom ludzi. Inspirowany lwowską szkołą matematyczną turniej z ekscentrycznymi nagrodami może okazać się efektywnym sposobem nadawania i kultywowania wartości.
Downloads
Bibliografia
Badiou, A. (2010). Byt i zdarzenie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Czarnowski, S. (2018, oryg. 1936). Ludzie zbędni w służbie przemocy. Poznań: Oficyna Wydawnicza Bractwa Trojka.
Dowbor, L. (2023). O społeczną funkcję ekonomii. Warszawa: Książka i Prasa.
Kowzan, P. (2021). Dług jako urządzenie wychowawcze. Gdańsk: Stowarzyszenie Na Styku.
Koźmińska, I., Olszewska, E. (2014). Z dzieckiem w świat wartości. Ożarów Mazowiecki: Świat Książki.
Laclau, E. (2009). Rozum populistyczny. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Mauss, M. (1966). The Gift: Forms and Functions of Exchange in Archaic Societies. London: Cohen & West Ltd.
Mendel, M., Naumiuk, A., Skrzypczak, B. (2018). W trosce o społeczeństwo: Pedagogika społeczna w czasach nacjonalizmu. Pedagogika Społeczna, 4 (70), 137-159.
Munn, N. (1986). The Fame of Gawa: A Symbolic Study of Value Transformation in a Massim (Papua New Guinea) Society. Cambridge: Cambridge University Press.
Nikitorowicz, J. (2019). Pedagogika międzykulturowa w rewitalizacji heterologii w warunkach zróżnicowania kulturowego. Przegląd Pedagogiczny, (1), 9-20.
Rutkowiak, J. (2010). Nauczyciel w dramacie wartości wychowawczych. Problem na pograniczu pedeutologii i ekonomii. W: Potulicka, E., Rutkowiak, J. (red.). Neoliberalne uwikłania edukacji (s. 229–247). Kraków: impuls.
Szkudlarek, T. (2005). „ Koniec pracy ’ czy koniec zatrudnienia ? Edukacja wobec presji światowego rynku. W: T. Szkudlarek, A. Kargulowa, S. M. Kwiatkowski (red.), Rynek i kultura neoliberalna a edukacja (s. 13–32). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls.”
Szkudlarek, T. (2016). Laclau’s Ontological Rhetoric, Universality, and Collective Identity: A Lesson for Cosmopolitan Education. W: Papastephanou, M. (red.) Cosmopolitanism: Educational, Philosophical and Historical Perspectives. Contemporary Philosophies and Theories in Education, vol 9. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-30430-4_15
Urbanek, M. (2014). Genialni. Lwowska szkoła matematyczna. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
Vlieghe, J., Zamojski, P. (2019). Towards an ontology of teaching: thing-centred pedagogy, affirmation and love for the world. Springer.
Winczewski, D. (2017). Modern Monetary Theory a marksistowska krytyka ekonomii politycznej. Praktyka teoretyczna, (25), 136-175.
Zamojski, P. (2019). Pedagogika skupiona na rzeczy – wprowadzenie do idei. Parezja, 11(1): 12-29.