The Pedagogy of Geese Sent into the Future: On the Theory of Value
DOI:
https://doi.org/10.26881/ae.2023.20.03Keywords:
money monopoly, cultivation of values, eccentricism, theory of value, Lwów School of MathematicsAbstract
I have examined the problem of the money monopoly posed by Szkudlarek, focusing on aspects related to the cultivation of values. Breaking the money monopoly may not be necessary to trigger social mobilisation. When we scrutinise money’s purpose, it fulfills two functions: it serves as a medium of exchange and a tool for accumulating value. Szkudlarek has shown that there are procedures that can replace the role of the exchange regulator. In my considerations, I directed attention to a procedure that could help in attributing and adding value to creative human activities. Inspired by the Lwów School of Mathematics, a tournament with eccentric rewards may prove to be an effective way of attributing and cultivating values.
Downloads
References
Badiou, A. (2010). Byt i zdarzenie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Czarnowski, S. (2018, oryg. 1936). Ludzie zbędni w służbie przemocy. Poznań: Oficyna Wydawnicza Bractwa Trojka.
Dowbor, L. (2023). O społeczną funkcję ekonomii. Warszawa: Książka i Prasa.
Kowzan, P. (2021). Dług jako urządzenie wychowawcze. Gdańsk: Stowarzyszenie Na Styku.
Koźmińska, I., Olszewska, E. (2014). Z dzieckiem w świat wartości. Ożarów Mazowiecki: Świat Książki.
Laclau, E. (2009). Rozum populistyczny. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Mauss, M. (1966). The Gift: Forms and Functions of Exchange in Archaic Societies. London: Cohen & West Ltd.
Mendel, M., Naumiuk, A., Skrzypczak, B. (2018). W trosce o społeczeństwo: Pedagogika społeczna w czasach nacjonalizmu. Pedagogika Społeczna, 4 (70), 137-159.
Munn, N. (1986). The Fame of Gawa: A Symbolic Study of Value Transformation in a Massim (Papua New Guinea) Society. Cambridge: Cambridge University Press.
Nikitorowicz, J. (2019). Pedagogika międzykulturowa w rewitalizacji heterologii w warunkach zróżnicowania kulturowego. Przegląd Pedagogiczny, (1), 9-20.
Rutkowiak, J. (2010). Nauczyciel w dramacie wartości wychowawczych. Problem na pograniczu pedeutologii i ekonomii. W: Potulicka, E., Rutkowiak, J. (red.). Neoliberalne uwikłania edukacji (s. 229–247). Kraków: impuls.
Szkudlarek, T. (2005). „ Koniec pracy ’ czy koniec zatrudnienia ? Edukacja wobec presji światowego rynku. W: T. Szkudlarek, A. Kargulowa, S. M. Kwiatkowski (red.), Rynek i kultura neoliberalna a edukacja (s. 13–32). Kraków: Oficyna Wydawnicza “Impuls.”
Szkudlarek, T. (2016). Laclau’s Ontological Rhetoric, Universality, and Collective Identity: A Lesson for Cosmopolitan Education. W: Papastephanou, M. (red.) Cosmopolitanism: Educational, Philosophical and Historical Perspectives. Contemporary Philosophies and Theories in Education, vol 9. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-30430-4_15
Urbanek, M. (2014). Genialni. Lwowska szkoła matematyczna. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
Vlieghe, J., Zamojski, P. (2019). Towards an ontology of teaching: thing-centred pedagogy, affirmation and love for the world. Springer.
Winczewski, D. (2017). Modern Monetary Theory a marksistowska krytyka ekonomii politycznej. Praktyka teoretyczna, (25), 136-175.
Zamojski, P. (2019). Pedagogika skupiona na rzeczy – wprowadzenie do idei. Parezja, 11(1): 12-29.