Ku inżynierii społecznej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2021.18.07

Słowa kluczowe:

inżynieria społeczna, unifikacja, maszyny społeczne, matematyzacja, eksperyment myślowy

Abstrakt

Artykuł proponuje odejście od kultywowania wiedzy ogólnej w pedagogice na rzecz inżynierii społecznej. Rozważane są w nim propozycje transformacji wiedzy pedagogicznej w celu uczynienia jej komunikatywną poza obszarem humanistyki. Celem tych transformacji jest optymalizacja i uproszczenie wiedzy do poziomu umożliwiającego adeptom majsterkowanie. Zaproponowane rozwiązanie polega na: 1) wyprowadzaniu naukowych uzasadnień z tego, co pedagogicznie niemożliwe; 2) matematyzacji języka opisu; 3) tworzeniu zestawów procedur wymagających minimalnej wiedzy i do minimum ograniczającej działania osób dorosłych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Afeltowicz, Ł., & Pietrowicz, K. (2013). Maszyny społeczne: wszystko ujdzie, o ile działa. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ariely, D. (2016). Payoff: The hidden logic that shapes our motivations. Simon and Schuster.
Bendell, J. (2016). Deep Adaptation: a map for navigating climate tragedy. IFLAS Occasional Paper, 2, 36. www.iflas.info
Biswas, T., & Mattheis, N. (2021). Strikingly educational: A childist perspective on children’s civil disobedience for climate justice. Educational Philosophy and Theory, 0(0), 1–14. https://doi.org/10.1080/00131857.2021.1880390
Bravington, A., & King, N. (2019). Putting graphic elicitation into practice: tools and typologies for the use of participant-led diagrams in qualitative research interviews. Qualitative Research, 19(5), 506 –523. https://doi.org/10.1177/1468794118781718
Case, N. (2018). How to Become a Centaur. Journal of Design and Science, 3. Dostępny na: https://jods.mitpress.mit.edu/pub/issue3-case.
Deutsch, D., & Marletto, C. (2015). Constructor theory of information. Proceedings of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 471(2174). https://doi.org/10.1098/rspa.2014.0540
Dudzikowa, M., & Knasiecka-Falbierska, K. (2013). Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Engdahl, I. (2012). Doing friendship during the second year of life in a Swedish preschool. European Early Childhood Education Research Journal, 20(1), 83–98. https://doi.org/10.1080/1350293X.2012.650013
Evans, M. D. R., Kelley, J., & Sikora, J. (2014). Scholarly culture and academic performance in 42 nations. Social Forces, 92(4), 1573–1605. https://doi.org/10.1093/sf/sou030
Fisher, R. (2006). Still thinking: The case for meditation with children. Thinking skills and creativity, 1(2), 146-151.
Główny Urząd Statystyczny [GUS]. (2010). Szkoły wyższe i ich finanse w 2009 r. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
Główny Urząd Statystyczny [GUS]. (2020). Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2019 r. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
Ito, T. (2004). Instructions for use 自然保護の新しい展望 田中俊徳. 乳幼児発達臨床センター年報, 26, 45–55.
Jaedtke, A. (2019). Metoda Self-Reg Stuarta Shankera w życiu codziennym rodziców. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.
Jankowiak-Maik, A. (2020). Największy kryzys w oświacie w Polsce od kuchni–relacja. Czas Kultury, 36(01), 81-89.
Knasiecka-Falbierska, K. (2014). Student – klient na współczesnym uniwersytecie. Pedagogika Szkoły Wyższej, 15, 93–104.
Kolb, D. A. (2015). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Pearson Education Inc.
Kwaśnica, T. (1990). Ku pytaniom o psychopedagogiczne kształcenie nauczycieli, [w:] Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Ku pedagogii pogranicza. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kwieciński, Z. (1991). Tekstualizacja nieobecności. Wprowadzenie. [w:] Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy cz.1. Toruń: UMK.
Michniuk, A. (2020). Why Polish Teachers Quit Jobs in Public Schools? Research Report. Yearbook of Pedagogy, 43(1), 153–165.
Mitra, S., & Dangwal, R. (2010). Limits to self-organising systems of learning - The Kalikuppam experiment. British Journal of Educational Technology, 41(5), 672–688.
Ostrowicka, H. (2015). Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzenie. Kraków: Impuls.
Roland, E., & Midthassel, U. V. (2012). The Zero program. New Directions for Youth Development, 133, 29–39. https://doi.org/10.1002/yd
Shanker, S., Barker, T. (2016). Self-reg. Jak pomóc dziecku i sobie nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości?, N. Fedan (tłum.). Warszawa: Mamania.
Yamada, S., Kanda, T., & Tomita, K. (2020). An escalating model of children’s robot abuse. ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction, 191–199. https://doi.org/10.1145/3319502.3374833
Zamojski, P. (2019). Pedagogika skupiona na rzeczy – wprowadzenie do idei. Parezja. Czasopismo Forum Młodych Pedagogów Przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 11(1), 12–29.
Ziółkowska, K. (2019). Uczniowie wobec motywowania ich przez nauczyciela. Uniwersytet Gdański.

Pobrania

Opublikowane

2021-11-14

Jak cytować

Kowzan, P. (2021). Ku inżynierii społecznej. Ars Educandi, 18(18), 113–127. https://doi.org/10.26881/ae.2021.18.07

Numer

Dział

Artykuły i rozprawy