Motion between the Stage and the Foyer: discursive shifts of the subjectivity of didactics in scientific narratives

Authors

  • Beata Karpińska-Musiał Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2023.20.07

Keywords:

subjectivity of didactics, shifts of identity, didactics, linguistic semantics, discourse, semantic drift

Abstract

In this chapter, an attempt is made to subjectively use selected theoretical categories from the area of Critical Discourse Analysis to analyse the narrative location of didactics in the ranks of scientific fields and disciplines. Specifically, the author proposes to look at a selected fragment of the scientific discourse from the perspective of linguistic sema ntics, which, through linguistic collocations, induces a specific understanding, and thus also the practice (social praxeological function) of didactics as an educational process and as an autonomous (against pedagogy) area of scientific cognition. Thus, in this process of fluid (discursively) understanding, the eponymous movement of the subjectivity of didactics takes place, determining – in the social perspective – its primary functions in academic education, and in the linguistic perspective – a position in scientific narratives about it. The author concludes with a recommendation to draw attention to the social consequences of the discursive “moves between the stage and the foyer” of the theatre that is the academy, in the context of the drift of specific discourses related to education in fields of power that are not only symbolic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Althusser, L. (2006) Ideologie i aparaty ideologiczne państwa, Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej, Warszawa: Wyd. UW, s. 26–27.

Fairclough, N. (2004) Analysing Discourse.Textual Analysis for Social Research, Routlege, London and New York.

Karpińska, A. (2021). Nurty myślenia o dydaktyce. W: Karpińska, A., Borawska-Kalbarczyk, K., Szwarc, A. (red.) Edukacja w przestrzeni społecznej. Paradygmaty zmian. Białystok, 49-62. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/11246/1/Edukacja_w_przestrzeni_spolecznej.pdf

Karpińska-Musiał, B. (2021) Harcowanie na planie. Herstoria stawania się matką – akademiczką w polskim uniwersytecie. Lublin: Episteme.

Rybicka, E. (2011) Geopoetyka, geokrytyka, geokulturologii. Analiza porównawcza pojęć. W Białostockie Studia literaturoznawcze, 2/2011. s. 27-39. https://czasopisma.filologia.uwb.edu.pl/index.php/bsl/article/view/399/305

Starego, K. (2008) Dyskurs. W: Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury. Ars Educandi Monografie. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 26-36.

Szadzińska, E. (2012). Podstawy poznawcze procesu kształcenia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Dostępny na: https://core.ac.uk/download/pdf/197747766.pdf

Szkudlarek, T. (2008) Wstęp. (w:) Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury. Ars Educandi Monografie. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 7-25.

Wenzel, R. (2022) Science fiction and fantasy in general education. Beyond Philology 19/2. Gdańsk: Wyd. UG, s. 119-163.

Published

2023-11-26

How to Cite

Karpińska-Musiał, B. (2023). Motion between the Stage and the Foyer: discursive shifts of the subjectivity of didactics in scientific narratives. Ars Educandi, 20(20), 123–139. https://doi.org/10.26881/ae.2023.20.07