Ruch między sceną spektaklu a foyer: dyskursywne przemieszczenia podmiotowości dydaktyki w narracjach naukowych
DOI:
https://doi.org/10.26881/ae.2023.20.07Słowa kluczowe:
podmiotowość dydaktyki, przemieszczenia tożsamości, dydaktyka, semantyka językoznawcza, dyskurs, dryf semantycznyAbstrakt
W niniejszym rozdziale podjęto próbę subiektywnego wykorzystania wybranych kategorii teoretycznych z obszaru Krytycznej Analizy Dyskursu do przeanalizowania narracyjnego lokowania dydaktyki w szeregach dziedzin i dyscyplin naukowych. Konkretnie, autorka proponuje spojrzenie na wybrany wycinek dyskursu naukoznawczego z perspektywy semantyki językoznawczej, która poprzez językowe kolokacje indukuje określone rozumienie, a co za tym idzie także uprawianie (społeczną funkcję prakseologiczną) dydaktyki jako procesu kształcenia i jako autonomicznego wobec pedagogiki obszaru poznania naukowego. Tym samym, dokonuje się w owym procesie płynnego (dyskursywnie) rozumienia tytułowe przemieszczanie się podmiotowości dydaktyki, wyznaczające – w perspektywie społecznej - jej prymarne funkcje w kształceniu akademickim, a w perspektywie językoznawczej - w narracjach naukowych na jej temat. Autorka konkluduje rekomendacją, by zwrócić uwagę na społeczne konsekwencje dyskursywnych „ruchów między sceną a foyer” teatru, jakim jest akademia, w kontekście dryfowania określonych dyskursów związanych z kształceniem w polach władzy nie tylko symbolicznej.
Downloads
Bibliografia
Althusser, L. (2006) Ideologie i aparaty ideologiczne państwa, Studenckie Koło Filozofii Marksistowskiej, Warszawa: Wyd. UW, s. 26–27.
Fairclough, N. (2004) Analysing Discourse.Textual Analysis for Social Research, Routlege, London and New York.
Karpińska, A. (2021). Nurty myślenia o dydaktyce. W: Karpińska, A., Borawska-Kalbarczyk, K., Szwarc, A. (red.) Edukacja w przestrzeni społecznej. Paradygmaty zmian. Białystok, 49-62. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/11246/1/Edukacja_w_przestrzeni_spolecznej.pdf
Karpińska-Musiał, B. (2021) Harcowanie na planie. Herstoria stawania się matką – akademiczką w polskim uniwersytecie. Lublin: Episteme.
Rybicka, E. (2011) Geopoetyka, geokrytyka, geokulturologii. Analiza porównawcza pojęć. W Białostockie Studia literaturoznawcze, 2/2011. s. 27-39. https://czasopisma.filologia.uwb.edu.pl/index.php/bsl/article/view/399/305
Starego, K. (2008) Dyskurs. W: Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury. Ars Educandi Monografie. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 26-36.
Szadzińska, E. (2012). Podstawy poznawcze procesu kształcenia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Dostępny na: https://core.ac.uk/download/pdf/197747766.pdf
Szkudlarek, T. (2008) Wstęp. (w:) Dyskursywna konstrukcja podmiotu. Przyczynek do rekonstrukcji pedagogiki kultury. Ars Educandi Monografie. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 7-25.
Wenzel, R. (2022) Science fiction and fantasy in general education. Beyond Philology 19/2. Gdańsk: Wyd. UG, s. 119-163.