Making academic didactic exotic
DOI:
https://doi.org/10.26881/ae.2019.16.06Keywords:
academic teaching, exoticizing, Rancière, RutkowiakAbstract
The text is an attempt to respond to the article by Joanna Rutkowiak entitled: “Rancièrian emancipatory interpretations; The experience of academic work in non-state higher education institutions located in the Warmia-Mazury region”. With the use of Bourdieu’s metaphors of exoticizing and domesticating the author concludes that Rutkowiak’s approach can be referred to as the exoticizing the domesticated with the reference to teaching practices conducted the sector of HE.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Bauman T. (2001). Proces kształcenia w uniwersytecie w perspektywie potrzeb nauczycieli akademickich i oczekiwań studentów. Raport z badań. Gdańsk: FRUG.
Bourdieu P. (1988). Homo Academicus. tłum. P. Collier. Stanford CA: Stanford University Press.
Jendza J. ( 2019). Koncepcje kształcenia studentów w uniwersytecie - fenomenograficzna analiza narracji pracowników naukowo – dydaktycznych. Dyskursy Młodych Andragogów, 20: 205-220.
Jendza J. (2018). Kultury akademickie uniwersytetu w świetle narracji pracowników naukowych. Niepublikowana praca doktorska. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.
Jendza J. (2011). Uniwersytet jako przedmiot badań pedagogicznych. Rocznik Pedagogiczny, 34: 179-196.
Karpińska - Musiał B. (2019). Academic tutoring as quality teaching: how to empower students on their way to self-actualization and development? W: Z. Kovács, A. Wach (red.) Supporting doctoral students in their teaching role: handbook for teaching in higher education. Budapest: Eötvös University Press.
Klus-Stańska D. ( 2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN.
Kowzan P., M. Zielińska, A. Kleina-Gwizdała, M. Prusinowska (2016). „Nie zostaje mi czasu na pracę naukową”. Warunki pracy osób ze stopniem doktora, zatrudnionych na polskich uczelniach. Raport NOU. Gdańsk, Bydgoszcz, Warszawa: Nowe Otwarcie Uniwersytetu.
Kruk J. (2015). Metodyka jako praktyka kulturowa (archetypowa). Ku źródłom zmiany w dydaktyce. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(28): 9-20.
Merriam-Webster Dictionary, wersja on-line: https://www.merriam-webster.com/dicctionary/.
Okraj Z. (2019). Bez szablonu. Twórcza praca dydaktyczna w doświadczeniach nauczycieli akademickich. Warszawa: Engram - Diffin.
Perls F. ( 1981). Cztery wykłady. [w:] K. Jankowski (red.) Psychologia w działaniu. Warszawa: Czytelnik.
Pryszmont - Ciesielska M. (2010). Ukryty program edukacji akademickiej. Wrocław: ATUT.
Rutkowiak J. (2020). Rancierowskie interpretacje emancypacyjne; doświadczenie pracy akademickiej w uczelniach niepublicznych na ziemi warmińsko - mazurskiej, Ars Educandi.
Rutkowiak J. (2010). Uczenie się w warunkach kultury neoliberalnej: kontekstowanie jako wyzwanie dla teorii kształcenia. W: E. Potulicka, J. Rutkowiak. Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls.
Said E. (2005). Orientalizm. M. Wyrwas – Wiśniewska (tłum.). Poznań: Zysk i S-ka.
Słownik Języka Polskiego, W. Doroszewski (red.), PWN, wersja on-line: https://sjp.pwn.pl/.
Stańczyk P. (2005). O profilu społeczno-ekonomicznym studentów studiów zaocznych jako o profilu docelowej grupy praktyk dyskryminacyjnych (raport z badań). Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja, 3(31): 53-74.
Stańczyk P. (2008). Przemoc i emancypacja. Ambiwalencja funkcji studiów zaocznych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Stańczyk P. (2007). Wykształcenie, rynek pracy i „lepsze życie” w perspektywie znaczeń nadawanych przez studentów zaocznych. Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja, 1(37): 41-58.
Szwabowski O. (2019). Nekrofilna produkcja akademicka i pieśni partyzantów. Autoetnografia pracy akademickiej i dydaktycznej w czasach zombie-kapitalizmu. Wrocław: Wyd. Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wach A. (2019). Stawanie się nauczycielem akademickim. W kierunku wspierania uczenia się przez refleksyjna praktykę. Poznań: Kontekst.
Wagner I. (2011). Becoming transnational professional – Kariery i mobilność polskich elit naukowych. Warszawa: Scholar.
Bourdieu P. (1988). Homo Academicus. tłum. P. Collier. Stanford CA: Stanford University Press.
Jendza J. ( 2019). Koncepcje kształcenia studentów w uniwersytecie - fenomenograficzna analiza narracji pracowników naukowo – dydaktycznych. Dyskursy Młodych Andragogów, 20: 205-220.
Jendza J. (2018). Kultury akademickie uniwersytetu w świetle narracji pracowników naukowych. Niepublikowana praca doktorska. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.
Jendza J. (2011). Uniwersytet jako przedmiot badań pedagogicznych. Rocznik Pedagogiczny, 34: 179-196.
Karpińska - Musiał B. (2019). Academic tutoring as quality teaching: how to empower students on their way to self-actualization and development? W: Z. Kovács, A. Wach (red.) Supporting doctoral students in their teaching role: handbook for teaching in higher education. Budapest: Eötvös University Press.
Klus-Stańska D. ( 2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: PWN.
Kowzan P., M. Zielińska, A. Kleina-Gwizdała, M. Prusinowska (2016). „Nie zostaje mi czasu na pracę naukową”. Warunki pracy osób ze stopniem doktora, zatrudnionych na polskich uczelniach. Raport NOU. Gdańsk, Bydgoszcz, Warszawa: Nowe Otwarcie Uniwersytetu.
Kruk J. (2015). Metodyka jako praktyka kulturowa (archetypowa). Ku źródłom zmiany w dydaktyce. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(28): 9-20.
Merriam-Webster Dictionary, wersja on-line: https://www.merriam-webster.com/dicctionary/.
Okraj Z. (2019). Bez szablonu. Twórcza praca dydaktyczna w doświadczeniach nauczycieli akademickich. Warszawa: Engram - Diffin.
Perls F. ( 1981). Cztery wykłady. [w:] K. Jankowski (red.) Psychologia w działaniu. Warszawa: Czytelnik.
Pryszmont - Ciesielska M. (2010). Ukryty program edukacji akademickiej. Wrocław: ATUT.
Rutkowiak J. (2020). Rancierowskie interpretacje emancypacyjne; doświadczenie pracy akademickiej w uczelniach niepublicznych na ziemi warmińsko - mazurskiej, Ars Educandi.
Rutkowiak J. (2010). Uczenie się w warunkach kultury neoliberalnej: kontekstowanie jako wyzwanie dla teorii kształcenia. W: E. Potulicka, J. Rutkowiak. Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls.
Said E. (2005). Orientalizm. M. Wyrwas – Wiśniewska (tłum.). Poznań: Zysk i S-ka.
Słownik Języka Polskiego, W. Doroszewski (red.), PWN, wersja on-line: https://sjp.pwn.pl/.
Stańczyk P. (2005). O profilu społeczno-ekonomicznym studentów studiów zaocznych jako o profilu docelowej grupy praktyk dyskryminacyjnych (raport z badań). Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja, 3(31): 53-74.
Stańczyk P. (2008). Przemoc i emancypacja. Ambiwalencja funkcji studiów zaocznych. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Stańczyk P. (2007). Wykształcenie, rynek pracy i „lepsze życie” w perspektywie znaczeń nadawanych przez studentów zaocznych. Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja, 1(37): 41-58.
Szwabowski O. (2019). Nekrofilna produkcja akademicka i pieśni partyzantów. Autoetnografia pracy akademickiej i dydaktycznej w czasach zombie-kapitalizmu. Wrocław: Wyd. Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wach A. (2019). Stawanie się nauczycielem akademickim. W kierunku wspierania uczenia się przez refleksyjna praktykę. Poznań: Kontekst.
Wagner I. (2011). Becoming transnational professional – Kariery i mobilność polskich elit naukowych. Warszawa: Scholar.
Downloads
Published
2019-12-31
How to Cite
Jendza, J. (2019). Making academic didactic exotic. Ars Educandi, (16), 77–83. https://doi.org/10.26881/ae.2019.16.06
Issue
Section
Part one: Unequal cooperation in education