Regres kultury, koniec przyszłości i koniec rozwoju – czytając kulturę Baumanem i Wilberem

Autor

  • Jarosław Marzec bez afiliacji

DOI:

https://doi.org/10.26881/ae.2023.20.05

Słowa kluczowe:

studia kulturowe, regresja, kryzys, postmodernizm, teoria integralna

Abstrakt

W kontekście tytułowego regresu kultury pojawić się powinny dwie ważne analizy wybitnych znawców kultury. Z jednej strony Zygmunt Bauman to postać, która wniosła do analizy kultury współczesnej niezwykle nosne kategorie, metafory oraz retorykę wykraczającą  poza socjologię, jego domenę i przypisaną dyscyplinę.  Chciałbym dodać od razu, że w kontekście tytułowego  regresu kultury zdecydowanie odwołam się do ostatniej analizy Baumana zawartej w ,,Retrotopia'' (2017). Analiza tego swoistego ,,testamentu teoretycznego'' w postaci retrotopii Zygmunta Baumana, wybitnego myśliciela współczesności,  staje się wyraźnie znaczącą kategorią, poprzez którą można odczytać istotne relacje pomiędzy kulturą a jej domenami, w tym też edukacją.  Drugą postacią z kręgu wybitnych przedstawicieli ducha, który prezentuje też analizy regresu kultury i załamanie toru ewolucji kultury w świetle własnej teorii integralnej jest Ken Wilber.  W prezentowanym tutaj szkicu właśnie dorobek Zygmunta Baumana oraz Kena Wilbera stanowią  dla mnie źródło inspiracji do twórczej analizy kultury poprzez wypracowane przez tych badaczy odniesienia do interpretacji kultury w stanie regresu i kryzysu.    

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bachmann-Medick D. (2012). Cultural Turns. Nowe kierunki w naukach o kulturze. Warszawa: Oficyna Wydawnicza.

Bauman Z. (2007). Płynne życie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bauman Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Bauman Z. (2012). O edukacji. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Bauman Z. (2018). Retrotopia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ,,PWN''.

Burszta W. (2017). Ostatnia metafora Baumana. Polityka nr9, kwiecień.

Kielar M.B. (2012). Integralna wizja Kena Wilbera i jej zastosowanie w edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Kielar M. B., Gop A. (2012). Integralny Pluralizm Metodologiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Lyotard J.F. (1997). Kondycja ponowoczesna: raport o stanie wiedzy. Warszawa: Wydawnictwo ,,Aletheia''.

Markowski M. P. (2019). Wojny nowoczesnych plemion. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu. Kraków: ,,Karakter''.

Mendel M., Szkudlarek T. (2013). Kryzys jako dyskurs i narracja. Konteksty edukacyjne. ,,Forum Oświatowe'', nr 3.

Ostrowicka H. (2022). Problematyzacje. Studia nad dyskursem w badaniach edukacyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls''.

Rutkowiak J. (1995). Odmiany myślenia o edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza ,,Impuls''.

Szkudlarek T. (2017). On the Politics of Educational Theory. London: Routledge.

Taylor Ch. (2010). Nowoczesne imaginaria społeczne. Kraków: Wydawnictwo ,,Universitas''.

Tokarczuk O. (2020). Czuły narrator. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Wilber K. (1998). Krótka historia wszystkiego. Warszawa: Jacek Santorski& Co Wydawnictwo.

Wilber K. ( 1999). Jeden smak. Warszawa: Jacek Santorski &co Wydawnictwo.

Wilber K. (2003). Psychologia integralna: świadomość, duch, psychologia, terapia. Warszawa: Jacek Santorski & Co Wydawnictwo.

Wilber K. (2006 a). Integralna teoria wszystkiego. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Wilber K. (2006b). Integral Spirituality: A Startling New Role for Religion in the Modern and Postmodern World. Boston-London: Integral Books.

Wilber K. (2008). Małżeństwo rozumu z duszą: integracja nauki i religii. Warszawa: Jacek Santorski & Co Wydawnictwo.

Wilber K. ( 2017). Trump and Post-Truth World. An Evolutionary Self-Correction.

Wilber K. ( 2017). The Religion of Tomorrow. Boston: Shambhala.

Opublikowane

2023-11-26

Jak cytować

Marzec, J. (2023). Regres kultury, koniec przyszłości i koniec rozwoju – czytając kulturę Baumanem i Wilberem. Ars Educandi, 20(20), 89–106. https://doi.org/10.26881/ae.2023.20.05