Nynorsk i „ja” języka drugiego
DOI:
https://doi.org/10.26881/bp.2020.1.05Słowa kluczowe:
nauczanie języka, nauka języka, przyswajanie języka, dydaktyka językowa, polityka językowa, tożsamość, inwestycja, motywacja, siła społeczna, nynorskAbstrakt
Jako część trwającego obecnie projektu (Educational Role of Language ‘Edukacyjna Rola Języka’), ten artykuł stanowi kontynuację poszukiwań (Haugan 2019b) sposobów przyswajania drugiego języka, które mogą pomóc zrozumieć wyzwania, jakie stoją przed norweskimi uczniami w związku z nauką alternatywnego pisanego języka norweskiego (nynorsk), w celu rozwoju lepszej dydaktyki nauczania.
Norwegia ma dwie oficjalne odmiany języka norweskiego: bokmål („język książkowy”, duńskonorweski) i nynorsk („nowonorweski”). Zwykle wszyscy uczniowie w Norwegii muszą uczyć się obu odmian pisanego języka norweskiego w szkole, a pod koniec szkoły średniej otrzymują dwa oddzielne stopnie z języka norweskiego. Jednakże jedna z odmian jest uznawana i nauczana jako główny język pisany, podczas gdy druga odmiana jest drugim lub alternatywnym językiem pisanym.
Około 85 procent uczniów w szkole uczy się odmiany duńskonorweskiej jako głównego języka pisanego, a wielu z tych uczniów rozwija u siebie antypatię do drugiej odmiany, w wyniku czego nie opanowują oni jej zbyt dobrze pod koniec szkoły średniej. W rzeczywistości, wielu uczniów osiąga lepsze wyniki w języku angielskim niż w drugiej odmianie własnego języka ojczystego.
W tym artykule zbadam podejście Dörnyei (2009), czyli teorię nauki języka obcego zorientowaną na motywację, i dostosuję ją do uczenia się odmiany języka norweskiego pisanego nynorsk. Według podejścia do nauki języka obcego zorientowanego na motywację, pojęcie „ja” lub tożsamości drugiego języka stanowi ważną część w opanowaniu drugiego języka. Będę dowodził, że ta część nauki języka obcego jest istotna w zrozumieniu wyzwań związanych z uczeniem się odmiany języka norweskiego nynorsk. Większość osób uczących się języka byłaby bardziej zmotywowana do uczenia się języka obcego niż podjęcia próby do zdobycia drugiej tożsamości związanej z odmianą tego samego języka.
Jako że treść tego artykułu stanowi kontynuację i rozszerzenie poprzedniego projektu badawczego i uważam, że ogólny kontekst jest istotny dla argumentacji, dlatego niektóre części zostały zapożyczone bądź zaadaptowane z Haugan (2019b).
Downloads
Bibliografia
Boyatzis, R. E., K. Akrivou (2006). “The ideal self as the driver of intentional change”. Journal of Management Development 25/7: 624-642.
Cambridge Dictionary. Available at <https://dictionary.cambridge.org/dictionary/>.
Carver, C. C., S. L. Reynolds, M. F. Scheier (1994). “The possible selves of optimists and pessimists”. Journal of Research in Personality 28: 133-141.
Darvin, R., B. Norton (2016). “Investment and language learning in the 21st century”. Langage et Société 157/3: 19-38.
Dörnyei, Z. (2005). The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwah, NJ: Larence Erlbaum.
Dörnyei, Z. (2009). “The L2 motivational self system”. In: Z. Dörnyei, E. Ushioda (eds.). Motivation, Language Identity and the L2 Self. Bristol: Multilingual Matters, 9-42.
Cantor, N. (1990). “From thought to behaviour: ’Having’ and ‘doing’ in the study of personality and cognition”. American Psychologist 45/6: 735-750.
ERL 1 (2016) – First International Pedagogical and Linguistic Conference “Educational Role of Language. Learn to speak, speak to learn”, University of Gdansk, Poland 2016, 9-10 June, 2016. Available at <http://www.educationalroleoflanguage.ug.edu.pl/ 1st-conf-programme-0>. Accessed 30.01.2020.
ERL 3 (2018) – Third International Pedagogic and Linguistic ERL Conference – “Educational Role of Language – How do we understand it?” Lithuanian University of Educational Sciences, Vilnius, Lithuania, June 14-15, 2018. Available at <http://educationalroleoflanguage.ug.edu.pl/sites/default/files/ERL-III-Vilnius-Conference-programme-FINAL.pdf>. Accessed 30.01.2020.
ERL 4 (2019) – Fourth International Pedagogical and Linguistic Conference “Educational Role of Language. Learn to speak, speak to learn”, University of Craiova, Romania 2019, 17-18 June, 2019. Available at <http://educationalroleoflanguage.ug.edu.pl/sites/default/files/ERL-IV-Craiova-Conference-programme.pdf>. Accessed 30.01.2020.
ERL research. Available at <http://educationalroleoflanguage.ug. edu.pl/erl-research>. Accessed 30.01.2020.
Garrett, P. (2010). Attitudes to Language: Key Topics in Sociolinguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Grepstad, O. (2015). Språkfakta 2015. Ei forteljing om språk i Noregog verda gjennom 850 tabellar. Ørsta: Nynorsk kultursentrum.
Hargreaves, A. (2003). Teaching in the Knowledge Society: Education in the Age of Insecurity. New York: Teachers College Press.
Haugan, J. (2016). “L1, L2 and the case of Norway’s written language diversity. How do Norwegian schoolchildren reflect on the social and cultural linguistic world around them?”. Paper presented at ERL 1 – Educational Role of Language, Gdansk, June 2016.
Haugan, J. (2017). “Language diversity in Norway and the question of L1 and L2”. Beyond Philology. An International Journal of Linguistics, Literary Studies and English Language Teaching 14/1: 181-204.
Haugan, J. (2018a). “Norwegian Nynorsk – How to write student papers in a variety of your mother tongue that you actually dislike”. Paper presented at ERL 3 – Educational Role of Language, Vilnius, Lithuania, June 2018.
Haugan, J. (2018b). “The importance of formal grammar skills: Reflections on Polish students learning Norwegian”. Beyond Philology: An International Journal of Linguistics, Literary Studies and English Language Teaching 15/1: 107-132.
Haugan, J. (2019a). “The L2 Self as a challenge in the educational system – seen from the perspective of Norwegian Nynorsk”. Paper presented at ERL 4 – Educational Role of Language, Craiova, Romania, June 2019.
Haugan, J. (2019b). “When the first languages feels like a second language: Challenges for learners of Norwegian Nynorsk”. Beyond Philology 16/1: 141-164.
Haugen, E. (1965). “Construction and reconstruction in language planning: Ivar Aasen’s grammar”. Word 21/2: 188-207.
Heller, M. (1987). “The role of language in the formation of ethnic identity”. In: J. Phinney, M. Rotheram, (eds.). Children’s Ethnic Socialization. Newbury Park, CA: Sage, 180-200.
Higgins, E. T. (1987). “Self-discrepancy: A theory relating self and affect”. Psychological Review 94: 319-340.
Higgins, E. T. (1996). “The ‘self-digest’: Self-knowledge serving selfregulatory functions”. Journal of Personality and Social Psychology 71/6: 1062-1083.
Higgins, E. T. (1998). “Promotion and prevention: Regulatory focus as a motivational principle”. Advances in Experimental Social Psychology 30: 1-46.
Hoyle, R. H., M. R. Sherrill (2006). “Future orientation in the selfsystem: Possible selves, self-regulation, and behaviour”. Journal of Personality 74/6: 1673-1696.
Læreplan i norsk (NOR1-05) ((previous) National curriculum for Norwegian as a school subject, until 2020). Available at <https://www.udir.no/kl06/NOR1-05>. Accessed 30.01.2020.
Læreplan i norsk (NOR01-06) (National curriculum for Norwegian as a school subject, from 2020). Available at <https://www.udir.no/lk20/nor01-06>. Accessed 30.01.2020.
Læreplanverket (2020) (Norwegian national curriculum), Utdanningsdirektoratet (Udir). Available at <https://www.udir.no/lk20/>. Accessed 30.01.2020.
Markus, H. R., P. Nurius (1986). “Possible selves: Personalized representations of goals”. American Psychologist 41: 954-969.
Markus, H. R., A. Ruvolo (1989). “Possible selves: Personalized representations of goals”. In: L. A. Pervin (ed.). Goal Concepts in Personality and Social Psychology. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 211-241.
Markus, H. R. (2006). “Foreword”. In: C. Dunkel, J. Kerpelman (eds). Possible Selves: Theory, Research and Applications. New York: Nova Science, xi-xiv.
Nordal, A. S. (2004). Nynorsk i bokmålsland: ei gransking av undervisningspraksis og haldningar til nynorsk som sidemål i ungdomsskulen i Bærum. Arbeidsrapport. Høgskulen i Volda.
Nordhagen, J. (2006). Nynorsk som sidemål i skolen – en undersøkelse av allmennlærerstudenters personlige og yrkesprofesjonelle holdninger. Hovudoppgåve, Universitetet i Oslo. Master’s thesis.
Norsk språkforening. Available at <http://norsk.atspace.com/>.
Norton, B. (2013). Identity and Language Learning: Extending the Conversation. 2nd edition. Bristol, Buffalo, Toronto: Multilingual Matters.
Oyserman, D., H. R. Markus (1990). “Possible selves and delinquency”. Journal of Personality and Social Psychology 59: 112-125.
Oyserman, D., K. Terry, D. Bybee (2002). “A possible selves intervention to enhance school involvement”. Journal of Adolescence 25: 313-326.
Peirce, B. N. (1995). “Social identity, investment, and language learning”. TESOL Quarterly 29/1: 9-31.
Pizzolato, J. E. (2006). “Achieving college student possible selves: Navigating the space between commitment and achievement of long-term identity goals”. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology 12/1: 57-69.
Ruvolo, A. P., H. R. Markus (1992). “Possible selves and performance: The power of self-relevant imagery”. Social Cognition 10/1: 95-124.
Schaffar, B., M. Uljens (2015). “Paradoxical tensions between Bildung and Ausbildung in academia”. In: E. Westergaard, J. S. Wiewiura (eds.). On the Facilitation of the Academy. Rotterdam: Sense Publishers, 1-15.
Schmidt, W. H., C. C. McKnight, R. T. Houang, H. C. Wang, D. E. Wiley, L. S. Cogan et al. (2001). Why Schools Matter: A CrossNational Comparison of Curriculum and Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
Segal, H. G. (2006). “Possible selves, fantasy distortion, and the anticipated life history: Exploring the role of imagination in social cognition”. In: C. Dunkel, J. Kerpelman (eds.). Possibles Selves: Theory, Research and Applications. New York: Nova Science, 79-96.
Udir.no. The Norwegian Directorate for Education and Training. Available at <https://www.udir.no/in-english/>. Accessed 30.01.2020.
Vygotsky, L. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Walton, S. (2015). “Kva er nynorsken?”. In: H. Eiksund, J. O. Fretland (eds.). Nye røyster i nynorskforskinga. Oslo: Samlaget, 16-33.
Wardhaugh, R. (2010). An Introduction to Sociolinguistics. Sixth edition. West Sussex: Wiley-Blackwell.
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe