Doświadczenia ojców osób dorosłych z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Badanie jakościowe

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2023.49.08

Słowa kluczowe:

ojciec, głęboka niepełnosprawność intelektualna, doświadczenie, wsparcie

Abstrakt

Nadal niewiele wiadomo na temat doświadczeń ojców dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Celem podjętych badań było zbadanie tych doświadczeń z ich perspektywy. Dane uzyskano w wywiadów z ojcami i przy użyciu metod analitycznych, opartych na koncepcjach teoretycznych i metodologicznych opracowanych w ramach socjologii biograficznej nakreślonej przez Fritza Schütze (1977, 2012). Respondenci zostali poproszeni o podzielenie się swoimi przemyśleniami na temat swoich doświadczeń jako ojców z perspektywy przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Lepsze zrozumienie i odkrycie szczegółów dotyczących doświadczeń ojcostwa mężczyzn dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną jest ważne, aby lepiej zrozumieć sposoby ich skutecznego wspierania. Szczególnie ważne jest poznanie sposobów, w jaki badani ojcowie postrzegają swoje doświadczenia oraz zrozumienie kontekstu społecznego, który wpływa na ich doświadczenia i postrzeganie.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Aksamit D. (2019), Kobiety-Matki o macierzyństwie. Socjopedagogiczne studium narracji matek dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, The Maria Grzegorzewska University Press, Warsaw.

Aksamit D. (2021), Oblicza ojcostwa. Studium narracji ojców dorosłych osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, The Maria Grzegorzewska University Press, Warsaw.

Boström P. (2012), Experiences of parenthood and the child with an intellectual disability (Doctoral dissertation), Göteborgs Universitet, Sweden.

Braunstein V.L., Peniston N., Perelman A., Cassano M. (2013), The inclusion of fathers in investigations of autistic spectrum disorders, Research in Autism Spectrum Disorders, 7(7): 858–865; doi: 10.1016/j.rasd.2013.03.005.

Brinkmann S., Kvale S. (2015), Interviews: Learning the craft of qualitative research interviewing (ed. 3), Sage, Thousand Oaks CA. Chase S. (2009), Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść i gïosów [in:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (eds), Metody badań jakościowych (pp. 15–57), PWN Press, Warsaw.

Davidson C. (2009), Transcription: imperatives for qualitative research, International Journal of Qualitative Methods, 8(2): 35–52; doi: 10.1177/160940690900800206.

Dunn K., Kinnear D., Jahoda A., McConnachie A. (2019), Mental health and well-being of fathers of children with intellectual disabilities: Systematic review and meta-analysis, BJ Psych Open, 5(6), e96: 1–10; doi: 10.1192/bjo.2019.75.

Emmel N. (2013), Sampling and choosing cases in qualitative research: A realist approach, Sage Publications, London.

Fathi D., Zolfaghari A.R., Hashemi M. (2011), The contrastive study of mental health status of the mothers of exceptional children (deaf and blind) in special educational system with combined educational system, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 30: 1817–1822; doi: 10.1016/j.sbspro.2011.10.350.

Folkman S. (2008), The case for positive emotions in the stress process, Anxiety, Stress, and Coping, 21: 3–14; doi: 10.1080/10615800701740457.

Ganong L., Doty M.E, Gayer D. (2003), Mothers in postdivorce families caring for a child with cystic fibrosis, Journal of Pediatric Nursing, 18(5): 332–343; doi: 10.1016/s0882- 5963(03)00105-2.

Gohel M., Mukherjee S., Choudhary S.K. (2011), Impact on the parents of mentally retarded children in Anand District, Healthline, 2(2): 62–66.

Jansen S.L., van der Putten A.A., Vlaskamp C. (2013), What parents find important in the support of a child with profound intellectual and multiple disabilities, Child Care Health Development, 39(3); 432–41; doi: 10.1111/j.1365-2214.2012. 01381.x.

Journal of Laws (2013), Regulation of the Minister of National Education of 23 April 2013 on the Terms and Methods of Organization of Revalidation and Education Activities for Children and Young People with Profound Intellectual Disabilities (Journal of Laws of 2013 item 529).

Kopeć D. (2013), Rzeczywistość (nie)edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Zbiorowe instrumentalne studium przypadku, Adam Mickiewicz University Press, Poznań.

Luijkx J., Van der Putten A.A.J., Vlaskamp C. (2017), Time use of parents raising children with severe or profound intellectual and multiple disabilities, Child: Care, Health, Development 43(4): 518–526, doi: 10.1111/cch.12446.

MacDonald E.E., Hastings R.P., Fitzsimons E. (2010), Psychological acceptance mediates impact of the behaviour problems of children with intellectual disability on fathers: Psychological adjustment, Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 23(1): 27–37, doi: 10.1111/j.1468-3148.2009. 00546.x.

Maxwell J. (2012), Qualitative research design. An interactive approach (3rd ed.), George Mason University, Virginia.

Mead G.H. (1934), Mind, self, and society, University of Chicago Press, Chicago, IL.

O’Brien B.C., Harris I.B., Beckman T.J., Reed D.A., Cook D.A. (2014), Standards for reporting qualitative research: A synthesis of recommendations, Academic Medicine, 89(9): 1245– 1251, doi: 10.1097/ACM.0000000000000388.

Poppes P., van der Putten A.J.J., Vlaskamp C. (2010), Frequency and severity of challenging behaviour in people with profound intellectual and multiple disabilities, Research in Developmental Disabilities, 31: 1269–1275, doi: 10.1016/j.ridd.2010.07.017.

Rubin H.J., Rubin I.S. (2012), Qualitative interviewing: The art of hearing data (3rd ed.), Sage Publications, Thousand Oaks.

Schütze F. (1977), Die Technik des narrativen Interviews in Interaktionsfeld-studien – dargestellt an einem Projekt zur Erforschung von kommunalen Machtstrukturen, Bielefeld University Press, Bielefeld.

Schütze F. (2012), Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne [in:] K. Kaźmierska (ed.), Metoda biograficzna w socjologii (pp. 141–278), Nomos Press, Cracow.

Swallow V., Macfadyen A., Santacroce S.J., Lambert H. (2012), Fathers’ contributions to the management of their child’s long-term medical condition: A narrative review of the literature, Health Expectations, 15(2): 157–175, doi: 10.1111/j.1369-7625.2011.00674.x.

Tadema A.C., Vlaskamp C. (2010), The time and effort in taking care for children with profound intellectual and multiple disabilities: A study on care load and suport, British Journal of Learning Disabilities, 38(1): 41–48, doi: 10.1111/ j.1468-3156.2009.00561.x.

Van Timmeren E., Van der Putten A.A.J., Schrojenstein Lantman-de Valk H., Schans C.P., Waninge A. (2016), Prevalence of reported physical health problems in people with severe or profound intellectual and motor disabilities: A cross-sectional study of medical records and care plans, Journal of Intellectual Disability Research, 60: 1109–1118, doi:10.1111/jir.12298.

Opublikowane

2023-09-15

Jak cytować

Aksamit, D., Marcinkowska, B., & Kurth, J. (2023). Doświadczenia ojców osób dorosłych z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Badanie jakościowe. Niepełnosprawność, (49), 125–141. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.49.08

Numer

Dział

Artykuły