Terapia dziecka z zespołem Westa i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim - studium przypadku
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2025.53.04%20Słowa kluczowe:
niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim, zespół Westa, terapia, komunikacja, zmysłyAbstrakt
Praca z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim jest wyzwaniem dla każdego terapeuty. Ze względu na różne i liczne ograniczenia, w tym w zakresie komunikacji, konieczna jest rzetelna diagnoza funkcjonalna oraz zaplanowanie oddziaływań na podstawie jej wyników i obserwacji dziecka. Terapia powinna uwzględniać pracę na poziomie zmysłów oraz sięgać do trzech podstawowych systemów somatosensorycznych: propriocepcji (systemu czucia głębokiego), dotyku (systemu czucia powierzchniowego) oraz układu przedsionkowego (równowagi). Dodatkowymi trudnościami w pracy terapeutycznej jest występowanie różnych zespołów genetycznych, metabolicznych lub innych chorób, które znacznie utrudniają pracę z dzieckiem. Niniejszy artykuł jest opisem wycinka pracy z dzieckiem z zespołem Westa i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
Downloads
Bibliografia
Baraniewicz D., Baraniewicz M. (2007), Możliwości komunikacyjne uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym [w:] J. Baran, A. Mikrut (red.), Umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością. Teoria, diagnoza, wspomaganie (s. 195-205), Wydawnictwo Naukowe AP.
Barron D.A., Winn E. (2009), Effective Communication [w:] A. Hassiotis, D.A. Barron, L Hall (red.), Intellectual Disability Psychiatry: A practical handbook (s. 3-20), John Wiley&Sons.
Bogacz E. (2012), Reka, myślenie i mowa — rozwój psychoruchowy i poznawczy, a kształtowanie mowy dziecka w odniesieniu do dzieci z chorobami genetycznymi [w:] T. Kaczan, R. Śmigiel (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dzieci z chorobami genetycznymi (s. 147-171), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O. (2003), Diagnoza i terapia mowy upośledzonych umysłowo [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 2 — Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i dorosłych (s. 451-463), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Kaczorowska-Bray K. (2012), Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełno- sprawnością intelektualną [w:] J.J. Błeszyński, K. Kaczorowska-Bray (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną (s. 36-64), Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Kayaalp L., Dervent A., Saltic S. (2007), EEG abnormalities in West syndrome: correlation with the emergence of autistic features, Brain Development, 29(6): 336-345.
Kielin J. (2009), Komunikacja intencjonalna [w:] J. Kielin (red.), Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (s.49-60), Wydawnictwo GWP.
Kielin J. (2009), Zajęcia z żywiołami [w:] J. Kielin (red.), Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (s. 161-165). Wydawnictwo GWP.
Knill M., Knill Ch. (2009), Programy aktywności, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Kozłowska M. (2012), Diagnoza różnicowa padaczki z innymi zespołami chorobowymi. Symptomatologia trudności językowych dzieci z padaczką [w:] M. Michalik, A. Siudak, Z. Orlowska-Popek (red.), Nowa Logopedia. Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej (s. 453-468), Wydawnictwo Collegium Columbinum.
Lagae L., Verhelst H., Ceulemans B. (2010), Treatment and long term outcome in West syndrome: The clinical realisty. A multicentre follow up study, Seizure, 19(3): 159-164.
Maas EV. (1998), Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, Wydawnictwo WSiP.
Miosga L. (2006), Pomóż mi być. Komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Norton N.S. (2018), Atlas anatomii głowy i szyi dla stomatologów Nettera, Wydawnictwo Edra.
Odowska-Szlachcic B. (2010), Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, Wydawnictwo Harmonia.
Pawłowska-Jaroń H. (2016), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z diagnozą padaczki [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Wczesna interwencja logopedyczna (s. 497- 525), Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Pierzchała K. (2010), Zespoły padaczkowe oporne na leczenie, Polski Przegląd Neurologiczny, t. 6: 42-43.
Regner A. (2019), Wybrane techniki manualne wspomagające terapię ustno-twarzową, Wydawnictwo Continuo.
Trybuś M. (2009), Rola komunikacji niewerbalnej w relacji nauczyciel — dziecko [w:] J. Kielin (red.), Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (s. 15-23), Wydawnictwo GWP.
Trybuś M. (2009), Wykorzystanie komunikacji niewerbalnej w praktyce [w.] J. Kielin (red.), Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (s. 24-33), Wydawnictwo GWP.