Therapy of a child with West syndrome and profound intellectual disability — a case study
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2025.53.04%20Keywords:
profound intellectual disability, West syndrome, therapy, communication, sensesAbstract
Working with a child with profound intellectual disabilities is a challenge for any therapist. Due to various and numerous limitations, including in the area of communication, it is necessary to make a reliable functional diagnosis and plan interventions based on its results and observations of the child. Therapy should take into account work at the sensory level and reach out to the three basic somatosensory systems: prioception (deep sensory system), touch (surface sensory system) and the vestibular system (balance). Additional difficulties in therapeutic work are the presence of various genetic, metabolic or other syndromes that make working with a child much more difficult. This article is a description of a slice of work with a child with West syndrome and profound intellectual disabilities.
Downloads
References
Baraniewicz D., Baraniewicz M. (2007), Możliwości komunikacyjne uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym [w:] J. Baran, A. Mikrut (red.), Umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością. Teoria, diagnoza, wspomaganie (s. 195-205), Wydawnictwo Naukowe AP.
Barron D.A., Winn E. (2009), Effective Communication [w:] A. Hassiotis, D.A. Barron, L Hall (red.), Intellectual Disability Psychiatry: A practical handbook (s. 3-20), John Wiley&Sons.
Bogacz E. (2012), Reka, myślenie i mowa — rozwój psychoruchowy i poznawczy, a kształtowanie mowy dziecka w odniesieniu do dzieci z chorobami genetycznymi [w:] T. Kaczan, R. Śmigiel (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dzieci z chorobami genetycznymi (s. 147-171), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O. (2003), Diagnoza i terapia mowy upośledzonych umysłowo [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 2 — Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i dorosłych (s. 451-463), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Kaczorowska-Bray K. (2012), Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełno- sprawnością intelektualną [w:] J.J. Błeszyński, K. Kaczorowska-Bray (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną (s. 36-64), Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Kayaalp L., Dervent A., Saltic S. (2007), EEG abnormalities in West syndrome: correlation with the emergence of autistic features, Brain Development, 29(6): 336-345.
Kielin J. (2009), Komunikacja intencjonalna [w:] J. Kielin (red.), Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (s.49-60), Wydawnictwo GWP.
Kielin J. (2009), Zajęcia z żywiołami [w:] J. Kielin (red.), Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (s. 161-165). Wydawnictwo GWP.
Knill M., Knill Ch. (2009), Programy aktywności, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Kozłowska M. (2012), Diagnoza różnicowa padaczki z innymi zespołami chorobowymi. Symptomatologia trudności językowych dzieci z padaczką [w:] M. Michalik, A. Siudak, Z. Orlowska-Popek (red.), Nowa Logopedia. Diagnoza różnicowa zaburzeń komunikacji językowej (s. 453-468), Wydawnictwo Collegium Columbinum.
Lagae L., Verhelst H., Ceulemans B. (2010), Treatment and long term outcome in West syndrome: The clinical realisty. A multicentre follow up study, Seizure, 19(3): 159-164.
Maas EV. (1998), Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, Wydawnictwo WSiP.
Miosga L. (2006), Pomóż mi być. Komunikacja i stymulacja zmysłowa osób ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością umysłową, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Norton N.S. (2018), Atlas anatomii głowy i szyi dla stomatologów Nettera, Wydawnictwo Edra.
Odowska-Szlachcic B. (2010), Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, Wydawnictwo Harmonia.
Pawłowska-Jaroń H. (2016), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z diagnozą padaczki [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Wczesna interwencja logopedyczna (s. 497- 525), Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Pierzchała K. (2010), Zespoły padaczkowe oporne na leczenie, Polski Przegląd Neurologiczny, t. 6: 42-43.
Regner A. (2019), Wybrane techniki manualne wspomagające terapię ustno-twarzową, Wydawnictwo Continuo.
Trybuś M. (2009), Rola komunikacji niewerbalnej w relacji nauczyciel — dziecko [w:] J. Kielin (red.), Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (s. 15-23), Wydawnictwo GWP.
Trybuś M. (2009), Wykorzystanie komunikacji niewerbalnej w praktyce [w.] J. Kielin (red.), Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (s. 24-33), Wydawnictwo GWP.