Zmiana w sposobie spostrzegania procesu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka przez nauczycieli. Od podejścia tradycyjnego do modelu skoncentrowanego na rodzinie
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2025.55/56.12Słowa kluczowe:
wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, model skoncentrowany na rodzinie i jego elementy organizacyjne, współpraca międzyresortowaAbstrakt
W ostatnich latach nauczyciele przygotowywani są do realizacji nowego modelu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Celem artykułu jest przedstawienie procesu zmiany w postrzeganiu przez nauczycieli działań związanych z realizacją WWR – od podejścia tradycyjnego, skoncentrowanego przede wszystkim na dziecku i specjaliście, do modelu skoncentrowanego na rodzinie. W opracowaniu wskazano kluczowe różnice pomiędzy obydwoma podejściami, podkreślając znaczenie relacji z rodzicami oraz budowania wzajemnej współpracy jako podstawy efektywnego wspomagania rozwoju dziecka. Omówiona zostanie ocena, dokonana przez nauczycieli, celów wynikających z włączenia rodziny w proces wsparcia, m.in. poprzez wzrost kompetencji rodzicielskich czy zwiększenie skuteczności podejmowanych działań przez specjalistów.
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe