Edukacja spersonalizowana i jej wymiary w ocenie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
DOI:
https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.009.10484Słowa kluczowe:
edukacja spersonalizowana, wymiary edukacji spersonalizowanej, personalizacja edukacji, indywidualizacja, edukacja wczesnoszkolnaAbstrakt
Artykuł prezentuje wyniki badań dotyczące edukacji spersonalizowanej w opiniach nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Poszukiwano odpowiedzi na pytanie, z czym badani nauczyciele (z różnymi stopniami awansu zawodowego) utożsamiają edukację spersonalizowaną oraz jakie czynniki w ich ocenie utrudniają i ułatwiają jej realizację w przestrzeni szkoły ogólnodostępnej. Przedstawiono także wyniki analizy czynnikowej, która pozwoliła na wyłonienie wymiarów edukacji spersonalizowanej oraz ich struktury. Wymiary edukacji spersonalizowanej zestawione ze stopniami awansu zawodowego badanych nauczycieli pozwalają na dostrzeżenie pewnych różnic. Wraz ze stopniami awansu zawodowego nauczycieli wzrasta przekonanie, że o jakości edukacji spersonalizowanej decydują kompetencje nauczycieli oraz, że jest to edukacja budowana na fundamencie potencjału i mocnych stron dziecka, natomiast maleje przekonanie, że edukację spersonalizowaną należy opierać na dostosowaniu do ucznia, i że jest to edukacja dla wszystkich. Z kolei im nauczyciele posiadają niższy stopień awansu zawodowego, tym są bardziej przekonani, że jest to edukacja dostosowana do ucznia i jego rozwoju, natomiast maleje przekonanie o znaczeniu kompetencji nauczyciela oraz budowaniu jej, tylko na indywidualizacji oraz mocnych stronach ucznia.
Downloads
Bibliografia
Bałachowicz J. (2013), Indywidualność ucznia i szanse jej rozwoju w procesie kształcenia zintegrowanego, „Nauczanie Początkowe”, nr 3.
Bałachowicz J. (2011), Edukacja początkowa wobec potrzeb indywidualnego rozwoju dziecka [w:] Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja – uzdolnienia – refleksja nauczyciela, E. Skrzetuska (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Białek A., Penszko P., Rybińska A., Wasilewska O., Zielonka P. (2015), Ewaluacja wsparcia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze środków Unii Europejskiej w latach 2010–2013, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Christ M. (2015), Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo UŚ, Katowice.
Chrzanowska I. (2010), Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Denek K. (2015), Edukacja jutra. Drogowskazy – aksjologia – osobowość, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec.
Gospodarka oparta na wiedzy i rozwój kapitału intelektualnego (2009) [w:] Polska 2030. Wyzwania rozwojowe, M. Boni (red.), Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa.
Janiszewska-Nieścioruk Z. (2008), Współczesne wyzwania w kształceniu pedagogów [w:] Uczeń niepełnosprawny i jego nauczyciel w przestrzeni szkoły, Z. Gajdzica, J. Rottermund, A. Klinik (red.), Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Kujawiński J. (1978), Indywidualizacja w problemowym nauczaniu uspołeczniającym w szkole podstawowej, Instytut Kształcenia Nauczycieli i Badań Oświatowych, Poznań.
Lewowicki T. (1986), Kształcenie uczniów zdolnych, WSiP, Warszawa.
Nowak M. (2009), Pedagogika personalistyczna [w:] Pedagogika, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Nowak M. (2005), Personalizm i pedagogika personalistyczna [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 4, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa.
Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2016/2017 (2017), GUS, Warszawa.
Skrzetuska E. (2011), Poziom i wymiary indywidualizacji w edukacji wczesnoszkolnej [w:] Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja – uzdolnienia – refleksja nauczyciela, E. Skrzetuska (red.), Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Śliwerski B. (2010), Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
Tomlison C.A. (1999), The Differntiated Classroom. Responding to the Needs of All Learners, ASCD, Alexandria.
Więckowski R. (1975), Nauczanie zróżnicowane, Nasza Księgarnia, Warszawa.
Zaorska M. (2011), Osoba z zespołem wad wrodzonych i jej rozwój – problemy psychopedagogiczne, Wydawnictwo Akademickie Akapit, Toruń.