Dziecko z mutyzmem wybiórczym - charakterystyka zjawiska oraz sposoby przeciwdziałania trudnościom

Autor

  • Aleksandra Bawolska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.014.10489

Słowa kluczowe:

mutyzm wybiórczy, lęk, sliding in

Abstrakt

Artykuł porusza kwestie związane z problematyką mutyzmu wybiórczego. Mutyzm wybiórczy jako zaburzenie o podłożu lękowym może być przyczyną wielu trudności, dlatego istotne jest wdrożenie wczesnych oddziaływań terapeutycznych. Rozpatrując mutyzm wybiórczy jako źródło specjalnych potrzeb edukacyjnych, pojawia się więcej informacji, które pozwalają lepiej zrozumieć specyfikę tego zjawiska oraz wyzwań stawianych przed pedagogami i terapeutami. Wcześnie rozpoczęta terapia pozwoli zapobiec późniejszym trudnościom takim jak wycofanie z życia społecznego, częste ponoszenie porażek, fobia szkolna czy nawet depresja.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bystrzanowska M. (2017), Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Cabała M., Leśniak-Stępień A., Szot R., Szyszka K. (2016), Mutyzm wybiórczy. Trzy spojrzenia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Clarck A., D., Beck A., T. (2018), Zaburzenia lękowe. Podręcznik z ćwiczeniami opartymi na terapii poznawczo- behawioralnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Bryńska A. (2005), Zaburzenia lękowe i zaburzenia obsesyjno-kompulsywne [w:] T. Wolańczak, J. Komender, Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

Tarkowski Z. (2015), Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy, Grupa Wydawnicza Harmonia, Gdańsk.

Gerrig R. J., Zimbardo G. P. (2012), Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Thomason P. (2014), SMIRA – Mutyzm wybiórczy ciężkiego i lekkiego stopnia, http://facebook.com/groups/mutyzm.wybiorczy/file [dostęp: 12.12.2017].

Johnson M., Wintgens A. (2001), The Selective Mutism Resource Manual, UK: Speechmark Publishing.

Zaremba L. (2008), Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/671/identyfikowanie+spe_spr.pdf [dostęp: 19.12.2017].

Pobrania

Opublikowane

2019-04-17

Jak cytować

Bawolska, A. . (2019). Dziecko z mutyzmem wybiórczym - charakterystyka zjawiska oraz sposoby przeciwdziałania trudnościom . Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (33), 204–212. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.014.10489