A child with selective mutism – characteristics of the phenomenon and ways to counteract the difficulties

Authors

  • Aleksandra Bawolska Adam Mickiewicz University

DOI:

https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.014.10489

Keywords:

selective mutism, anxiety, sliding in

Abstract

The article discusses issues related to the problem of selective mutism. Selective Mutism as an anxiety disorder may be the cause of many difficulties, so it is important to implement early therapeutic interactions. When considering selective mutism as a source of special educational needs, more information appears that allows you to better understand the specificity of this phenomenon and the challenges faced by educators and therapists. Early therapy will help prevent later difficulties such as withdrawal from social life, frequent failures, school phobia or even depression.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bystrzanowska M. (2017), Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Cabała M., Leśniak-Stępień A., Szot R., Szyszka K. (2016), Mutyzm wybiórczy. Trzy spojrzenia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Clarck A., D., Beck A., T. (2018), Zaburzenia lękowe. Podręcznik z ćwiczeniami opartymi na terapii poznawczo- behawioralnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Bryńska A. (2005), Zaburzenia lękowe i zaburzenia obsesyjno-kompulsywne [w:] T. Wolańczak, J. Komender, Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.

Tarkowski Z. (2015), Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy, Grupa Wydawnicza Harmonia, Gdańsk.

Gerrig R. J., Zimbardo G. P. (2012), Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Thomason P. (2014), SMIRA – Mutyzm wybiórczy ciężkiego i lekkiego stopnia, http://facebook.com/groups/mutyzm.wybiorczy/file [dostęp: 12.12.2017].

Johnson M., Wintgens A. (2001), The Selective Mutism Resource Manual, UK: Speechmark Publishing.

Zaremba L. (2008), Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/671/identyfikowanie+spe_spr.pdf [dostęp: 19.12.2017].

Published

2019-04-17

How to Cite

Bawolska, A. . (2019). A child with selective mutism – characteristics of the phenomenon and ways to counteract the difficulties. Disability , (33), 204–212. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.014.10489