A child with selective mutism – characteristics of the phenomenon and ways to counteract the difficulties
DOI:
https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.014.10489Keywords:
selective mutism, anxiety, sliding inAbstract
The article discusses issues related to the problem of selective mutism. Selective Mutism as an anxiety disorder may be the cause of many difficulties, so it is important to implement early therapeutic interactions. When considering selective mutism as a source of special educational needs, more information appears that allows you to better understand the specificity of this phenomenon and the challenges faced by educators and therapists. Early therapy will help prevent later difficulties such as withdrawal from social life, frequent failures, school phobia or even depression.
Downloads
References
Bystrzanowska M. (2017), Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Cabała M., Leśniak-Stępień A., Szot R., Szyszka K. (2016), Mutyzm wybiórczy. Trzy spojrzenia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Clarck A., D., Beck A., T. (2018), Zaburzenia lękowe. Podręcznik z ćwiczeniami opartymi na terapii poznawczo- behawioralnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Bryńska A. (2005), Zaburzenia lękowe i zaburzenia obsesyjno-kompulsywne [w:] T. Wolańczak, J. Komender, Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.
Tarkowski Z. (2015), Dzieci z zaburzeniami zachowania, emocji i mowy, Grupa Wydawnicza Harmonia, Gdańsk.
Gerrig R. J., Zimbardo G. P. (2012), Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Thomason P. (2014), SMIRA – Mutyzm wybiórczy ciężkiego i lekkiego stopnia, http://facebook.com/groups/mutyzm.wybiorczy/file [dostęp: 12.12.2017].
Johnson M., Wintgens A. (2001), The Selective Mutism Resource Manual, UK: Speechmark Publishing.
Zaremba L. (2008), Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. http://www.bc.ore.edu.pl/Content/671/identyfikowanie+spe_spr.pdf [dostęp: 19.12.2017].