Procedura identyfikacji mutyzmu wybiórczego i jego podstawowych typów jako fundament wsparcia rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka

Autor

  • Ewa Arleta Kos Uniwersytet Łódzki

Słowa kluczowe:

mutyzm wybiórczy, typy mutyzmu wybiórczego, diagnoza funkcjonalna

Abstrakt

Zamierzeniem niniejszego opracowania jest omówienie specyfiki procesu diagnostycznego mającego na celu rozwój emocjonalno – społeczny dzieci z mutyzmem wybiórczym -zaburzeniem lękowym rozpoczynającym się w okresie dzieciństwa. Na podstawie gruntownego przeglądu literatury Autorka omawia także różne typy mutyzmu wybiórczego oraz zaburzenia mu towarzyszące, które utrudniają diagnostykę różnicową. Wskazuje także na rolę nauczycieli w toku procesu diagnozy mutyzmu wybiórczego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

American Psychiatric Association (APA) (2013), Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5.

Andersson C., Thomsen P. (1998), Electively mute children: An analysis of 37 Danish cases, Nordic Journal of Psychiatry, 52(3): 231–238.

Bergman R., Piacentini J., McCracken J. (2002), Prevalence and description of selective mutism in a school-based sample, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 41(8): 938–946.

Black, B., Uhde, T. (1995), Psychiatric characteristics of children with selective mutism: A pilot study, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 34(7): 847–856.

Bronson, M. (2000), Self-regulation in early childhood nature and nurture, The Guilford Press, New York.

Bryńska A. (2005), Zaburzenia lękowe i zaburzenia obsesyjno-kompulsywne [w:] Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci, red. T. Wolańczak, J. Komender, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 147–178.

Bystrzanowska M. (2018), Mutyzm wybiórczy. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Chmyłko-Terlikowska D. (2018), Mutyzm wybiórczy u dzieci, Forum Logopedy, 24: 59–63.

Cohan S., Chavira D., Shipon-Blum E., Hitchcock C., Roesch S., Stein M. (2008), Refining the Classification of Children with Selective Mutism: A Latent Profile Analysis, Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 37(4): 770–784.

Cunningham C., McHolm A., Boyle M. (2006), Social phobia, anxiety, oppositional behavior, social skills, and self-concept in children with specific selective mutism, generalized selective mutism, and community controls, European Child & Adolescent Psychiatry 15(5): 245–255.

Czub M., Piotrowski K. (2014), Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.

Dow S., Leonard H. (1993), Elective mutism, Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 2: 695–707.

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (2013), 5th ed., DSM-V, American Psychiatric Association.

Dummit E., Klein R., Tancer N., Asche B. (1997), Systematic assessment of 50 children with selective mutism, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36: 653–660.

Ford M., Sladeczek I., Carlson J., Kratochwill, T. (1998), Selective mutism: Phenomenological characteristics, School Psychology Quarterly, 13(3): 192–227.

Gensthaler A., Dieter J., Raisig S. (2020), Evaluation of a Novel Parent-Rated Scale for Selective Mutism, Assessment, 27(5): 1007–1015.

Herzyk A. (1992), Afazja i mutyzm dziecięcy. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii, Wydawnictwo PZM, Lublin, 29–35.

ICD-10, Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych, rewizja 10, tom 1, 2008, Tytuł oryginału: International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, ICD-10, Volume I, 2008.

Katz-Bernstein N. (2011), Selektiver Mutismus bei Kindern: Erscheinungsformen, Diagnostik, Therapie, Stuttgart, Reinhardt.

Kopp S., Gillberg C. (1997), Selective mutism: A population-based study: A research note, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38: 257–262.

Kos E. (2020), Forms of therapy of a child with selective mutism in the environment outside the family, embedded in a behavioral therapeutic approach, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 31: 287–304.

Krakowiak K. (2017), Założenia koncepcji diagnozy specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży [w:] Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, red. Krakowiak K., ORE, Warszawa.

Kristensen H. (2000), Selective mutism and comorbidity with developmental disorder/delay, anxiety disorder, and elimination disorder, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39(2): 249–256.

Krohn D., Weckstein S., Wright H. (1992), A study of the effectiveness of a specific treatment for elective mutism, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 31(4): 711–718.

Longobardi C., Badenes-Ribera L., Gastaldi F., Prino L. (2018), The student–teacher relationship quality in children with selective mutism, Psychology in the Schools, 1–10.

Manassis K., Fung D., Tannock R., Sloman L., Fiksenbaum L., McInnes A. (2003), Characterizing selective mutism: is it more than social anxiety?, Depress Anxiety, 18(3): 153-161.

McInnes A., Fung D., Manassis K., Fiksenbaum L., Tannock R. (2004), Narrative skills in children with selective mutism: an exploratory study, Am J Speech Lang Pathol., 13(4): 304–315.

Minczakiewicz E. (1996), Mowa – Rozwój – Zaburzenia – Terapia, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków.

Mulligan Ch. (2012), Selective Mutism: Identification of Subtypes and Influence on Treatment, Psychology Dissertations.

Mulligan Ch., Hale J., Shipon-Blum E. (2015), Selective Mutism: Identification of Subtypes and Implications for Treatment, Journal of Education and Human Development, 4(1).

Nowakowski M., Cunningham Ch., McHolm A.,Evans M., Edison S., Pierre J., Boyle M., Schmidt L. (2009), Language and Academic Abilities in Children with Selective Mutism, Infant and Child Development, 18(3): 271–290.

Omdal H., Galloway D. (2008), Could Selective Mutism be Re-conceptualised as a Specific Phobia of Expressive Speech? An Exploratory Post-hoc Study, Child and Adolescent Mental Health, 13, 2: 74–81.

Podgórska – Jachnik D. (2020), Selective mutism and shyness. Differential diagnosis and strategies supporting child development, Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy, 30.

Pytka L. (2005), Pedagogika resocjalizacyjna, W APS, Warszawa.

Remschmidt H., Poller M., Herpertz-Dahlmann B., Hennighausen K., Gutenbrunner C. (2001), A follow-up study of 45 patients with elective mutism, European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 251(6): 284–296.

Schwartz R., Freedy A., Sheridan M. (2006), Selective mutism: are primary care physicians missing the silence?, Clin. Pediatr. (Phila.), 45(1): 43–8.

Sharp W., Sherman C., Alan M. (2007), Selective Mutism and Anxiety: A review of the current conceptualization of the disorder, Journal of Anxiety Disorders, 21: 568–579.

Starke A., Subellok K. (2012), KiMut NRW: Eine Studie zur Identifikation von Kindern mit selektivem Mutismus im schulischen, Primarbereich Empirische Sonderpädagogik, 4(1): 63–77.

Steinhausen H., Juzi C. (1996), Elective Mutism: An Analysis of 100 Cases, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 35(5): 606–614.

Steinhausen H., Wachter M., Laimböck K., Metzke C. (2006), A long-term outcome study of selective mutism in childhood, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(7): 751–756.

Kilar-Turska M. (2010), Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała PWN, Warszawa.

Tallal P., Miller S., Fitch R. (1993), Neurobiological basis of speech: a case for the preeminence of temporal processing, Annals of the New York Academy of Sciences, 682: 27–47.

Tarkowski Z., Ciepiela-Koperek A. (2018), Wielopostaciowość mutyzmu wybiórczego a jego terapia, Logopedia, 47(2): 275–288.

Wilczyńska K., Waszkiewicz N. (2019), Selective mutism – an overview of the condition and etiology: is the absence of speech just the tip of the iceberg?, Psychiatria Polska, 141: 1–17.

Wysocka E. (2016), Positive Diagnosis in Educator’s activities as Case of the Good Practices in the Youth Work – proposals of diagnostic tools, Journal of Modern Science, 4(31).

Yvonne J., Tannock R., Manassis K., Garland J., Clark S., McInnes A. (2015), The Teachers’ Role in the Assessment of Selective Mutism and Anxiety Disorders, Canadian Journal of School Psychology, 30(2): 83–101.

Netografia

Andrzejewska M. (2013), Jak pomóc dziecku lub uczniowi z mutyzmem selektywnym?, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/579/T042013%2C+M.+Andrzejewska.pdf (dostęp: 19.03.2021).

Stasiak M. (2020), Mutyzm wybiórczy – zaburzenie mowy o podłożu lękowym. Dziecko nie może czy nie chce mówić w określonych sytuacjach lub do wybranych osób?. https://logopeda. org.pl/publikacja.php?id=60 (dostęp: 19.03.2021).

Wozińska K. (2016), Skąd się bierze mutyzm wybiórczy? Moje doświadczenia, http://www. centrum-slowo.pl/blog/item/68-skad-sie-bierze-mutyzm-wybiorczy-moje-doswiadczenia (dostęp: 26.11.2021).

Pobrania

Opublikowane

2021-12-29

Jak cytować

Kos, E. A. (2021). Procedura identyfikacji mutyzmu wybiórczego i jego podstawowych typów jako fundament wsparcia rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka . Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (43), 149–163. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6630

Numer

Dział

Artykuły