O poczuciu sensu w procesie uczenia się. Casus perspektyw społecznej readaptacji wychowanków Zakładu Poprawczego

Autor

  • Małgorzata Lewartowska-Zychowicz Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

poczucie sensu, uczenie się, readaptacja społeczna

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza perspektyw społecznej readaptacji wychowanków Zakładu Poprawczego, ulokowana w szerszym kontekście procesu ludzkiego uczenia się. Na gruncie pedagogiki resocjalizacyjnej w centrum namysłu zawsze ulokowany był podmiot, jednak podejście do niego uległo zasadniczej zmianie: od ujęcia korekcyjno-naprawczego, którego celem było przystosowanie wadliwie socjalizowanych jednostek; do ujęcia, którego istotę stanowi wyzwalanie tkwiących w jednostce społecznie nieprzystosowanej potencjałów. W tym drugim ujęciu ujawnia się edukacyjny kontekst procesu resocjalizacji, polegający na uczeniu się przez wychowanków nowych sposobów społecznego funkcjonowania i kreowaniu nowego kształtu własnej tożsamości. Za najważniejszy element tego procesu uważam zaś nadanie przez wychowanka sensu swojemu wysiłkowi zmiany.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bałandynowicz A. (2009), Teoretyczne podstawy probacji, „Probacja”, nr 1.

Bussey K., Bandura A. (1999), Social cognitive theory of gender development and differentiation, „Psychological Review”, no 4.

Chrzanowska I. (2014), Nauczanie inkluzyjne w doświadczeniach polskich – podstawy prawne i społeczne uwarunkowania, „Studia Edukacyjne”, nr 30.

Dowbor, L. (2009), Demokracja ekonomiczna, przeł. Z.M. Kowalewski, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.

Elzenberg H. (1991), Aksjologiczne pojęcie sensu [w:] H. Elzenberg, Z filozofii kultury, Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.

Hardy J. (2010), Nowy polski kapitalizm, przeł. A. Czarnacka, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.

Harvey D. (2008), Neoliberalizm. Historia katastrofy, przeł. J.P. Listwan, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.

Iwińska K. (2015), Być i działać w społeczeństwie. Dyskusje wokół teorii podmiotowego sprawstwa, NOMOS, Kraków.

Juczyński Z. (2000), Poczucie własnej skuteczności – teoria i pomiar, „Acta Universitatis Lodziensis”, nr 4.

Konopczyński M. (1996), Twórcza resocjalizacja, „Editions Spotkania”, Warszawa.

Konopczyński M. (2014), Twórcza Resocjalizacja. Zarys koncepcji rozwijania potencjałów, „Resocjalizacja Polska”, nr 7.

Lechta V. (2010), Pedagogika inkluzywna [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 4, B. Śliwerski (red.), GWP, Gdańsk.

Leszczyńska K. (2018), Sprawstwo kobiet w organizacjach katolickich, „Studia Socjologiczne”, nr 2(229).

Lewartowska-Zychowicz M. (2014), Dziecko, kobieta, ubogi – genealogia (neo)liberalnego wykluczenia, „Studia Edukacyjne”, nr 33.

Lewartowska-Zychowicz M. (2010), Homo liberalis jako projekt edukacyjny. Od emancypacji do funkcjonalności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Niewiadomska I., Chwaszcz J., Augustynowicz W., Bartczuk R. (2014), Readaptacja społeczno-zawodowa więźniów. Narzędzia do diagnozowania potencjału readaptacyjnego i kapitału wspierającego, Wydawnictwo PiP, Stowarzyszenie NATANAELUM, Lublin.

Pastwa-Wojciechowska B. (2010), Czy pytanie o bezsens resocjalizacji ma sens?, „Resocjalizacja Polska”, nr 1.

Pastwa-Wojciechowska B., Piotrowski A. (2016), Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kadry penitencjarnej, „Resocjalizacja Polska”, nr 12.

Płoszczyniec A. (2017), Czy sens życia jest tym samym co cel życia? Rozważania aksjologiczne, „Analiza i Egzystencja”, nr 37.

Popper R.K. (1993), Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, t. 2: Wysoka fala proroctw: Hegel, Marks i następstwa, przeł. H. Krahelska, PWN, Warszawa.

Pytka L. (2010), Pedagogika resocjalizacyjna w Uniwersytecie Warszawskim. Wczoraj, dziś, jutro, „Resocjalizacja Polska”, nr 1.

Rubacha K. (2013), Uogólnione poczucie skuteczności a poczucie skuteczności wychowawczej rodzicówi nauczycieli. Hipoteza sytuacyjnej zmienności, „Studia Edukacyjne”, nr 25.

Sobczak S. (2009), Koncepcja inkluzji w teoriach resocjalizacji jako przeciwdziałanie ekskluzji społecznej, „Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy”, nr 9(2).

Szczepaniak P. (2014), Inspiracje inkluzji społecznej dla resocjalizacji i penitencjarystyki, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja”, nr 14.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-19

Jak cytować

Lewartowska-Zychowicz, M. (2018). O poczuciu sensu w procesie uczenia się. Casus perspektyw społecznej readaptacji wychowanków Zakładu Poprawczego. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (32), 115–126. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/8161