About the sense of purpose in the learning process. Casus the perspectives of social readaptation of charges of the Correctional Facility
Keywords:
sense of purpose, learning, social readaptationAbstract
The aim of the article is to analyze the perspectives of social readaptation of charges of the Correctional Facility, in the broader context of the process of human learning. In the resocialization pedagogy, this subject has always been located in the center of reflection, but the approach to it has fundamentally changed. From a corrective orientation, the aim of which was to adapt the incorrectly socialized individuals; to a take, the essence of which is the liberation of socially maladjusted person’s potentials. In this second approach, the educational context of the resocialization process is revealed, which relies on the pupils learning new ways of social functioning and creating a new shape of their own identity. As the most important element of this process, I see the pupil finding purpose in his effort to change.
Downloads
References
Bałandynowicz A. (2009), Teoretyczne podstawy probacji, „Probacja”, nr 1.
Bussey K., Bandura A. (1999), Social cognitive theory of gender development and differentiation, „Psychological Review”, no 4.
Chrzanowska I. (2014), Nauczanie inkluzyjne w doświadczeniach polskich – podstawy prawne i społeczne uwarunkowania, „Studia Edukacyjne”, nr 30.
Dowbor, L. (2009), Demokracja ekonomiczna, przeł. Z.M. Kowalewski, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
Elzenberg H. (1991), Aksjologiczne pojęcie sensu [w:] H. Elzenberg, Z filozofii kultury, Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.
Hardy J. (2010), Nowy polski kapitalizm, przeł. A. Czarnacka, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
Harvey D. (2008), Neoliberalizm. Historia katastrofy, przeł. J.P. Listwan, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
Iwińska K. (2015), Być i działać w społeczeństwie. Dyskusje wokół teorii podmiotowego sprawstwa, NOMOS, Kraków.
Juczyński Z. (2000), Poczucie własnej skuteczności – teoria i pomiar, „Acta Universitatis Lodziensis”, nr 4.
Konopczyński M. (1996), Twórcza resocjalizacja, „Editions Spotkania”, Warszawa.
Konopczyński M. (2014), Twórcza Resocjalizacja. Zarys koncepcji rozwijania potencjałów, „Resocjalizacja Polska”, nr 7.
Lechta V. (2010), Pedagogika inkluzywna [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 4, B. Śliwerski (red.), GWP, Gdańsk.
Leszczyńska K. (2018), Sprawstwo kobiet w organizacjach katolickich, „Studia Socjologiczne”, nr 2(229).
Lewartowska-Zychowicz M. (2014), Dziecko, kobieta, ubogi – genealogia (neo)liberalnego wykluczenia, „Studia Edukacyjne”, nr 33.
Lewartowska-Zychowicz M. (2010), Homo liberalis jako projekt edukacyjny. Od emancypacji do funkcjonalności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Niewiadomska I., Chwaszcz J., Augustynowicz W., Bartczuk R. (2014), Readaptacja społeczno-zawodowa więźniów. Narzędzia do diagnozowania potencjału readaptacyjnego i kapitału wspierającego, Wydawnictwo PiP, Stowarzyszenie NATANAELUM, Lublin.
Pastwa-Wojciechowska B. (2010), Czy pytanie o bezsens resocjalizacji ma sens?, „Resocjalizacja Polska”, nr 1.
Pastwa-Wojciechowska B., Piotrowski A. (2016), Osobowościowe uwarunkowania skuteczności kadry penitencjarnej, „Resocjalizacja Polska”, nr 12.
Płoszczyniec A. (2017), Czy sens życia jest tym samym co cel życia? Rozważania aksjologiczne, „Analiza i Egzystencja”, nr 37.
Popper R.K. (1993), Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, t. 2: Wysoka fala proroctw: Hegel, Marks i następstwa, przeł. H. Krahelska, PWN, Warszawa.
Pytka L. (2010), Pedagogika resocjalizacyjna w Uniwersytecie Warszawskim. Wczoraj, dziś, jutro, „Resocjalizacja Polska”, nr 1.
Rubacha K. (2013), Uogólnione poczucie skuteczności a poczucie skuteczności wychowawczej rodzicówi nauczycieli. Hipoteza sytuacyjnej zmienności, „Studia Edukacyjne”, nr 25.
Sobczak S. (2009), Koncepcja inkluzji w teoriach resocjalizacji jako przeciwdziałanie ekskluzji społecznej, „Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy”, nr 9(2).
Szczepaniak P. (2014), Inspiracje inkluzji społecznej dla resocjalizacji i penitencjarystyki, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja”, nr 14.