Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia niedostosowanego społecznie a proces jego resocjalizacji w środowisku instytucjonalnym
Słowa kluczowe:
specjalne potrzeby edukacyjne, uczeń niedostosowany społecznie, proces resocjalizacji, młodzieżowe ośrodki wychowawczeAbstrakt
Do podstawowych cech obrazu niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży najczęściej włączane są: zachowania naruszające normy i zasady życia społecznego, brak realizacji obowiązku szkolnego oraz wynikające z nich trudności edukacyjne, agresja czy podejmowanie zachowań ryzykownych, jak np. przyjmowanie substancji psychoaktywnych i alkoholu. Konsekwencją obecnego dziś – wyraźnie w naukach społecznych – paradygmatu poznawczego jest przyjęcie założenia o kluczowej roli osobowości jako systemu wiedzy o sobie i otaczającej rzeczywistości, w regulacji i kontroli zachowania człowieka. Osobowość jest tu strukturą odbierającą i pozyskującą informacje z otoczenia, przetwarzającą je, wyciągającą wnioski, planującą działania na przyszłość. Kolejnym założeniem wynikającym z tak przyjętej perspektywy jest to, że człowiek zachowuje się tak jak rozumie i odbiera otaczającą rzeczywistość, siebie oraz innych ludzi. Zatem, proces edukacji ujmowany jako systematyczna aktywność poznawcza jednostki, nabiera znacznie szerszego znaczenia niż tylko ukończenie klasy, szkoły czy danego etapu edukacyjnego. W przypadku nieletnich, wychowanków MOW przygotowanie ich do samodzielności i autonomicznego funkcjonowania w środowisku otwartym staje się priorytetem w realizowanych w instytucji działaniach wychowawczych. Planując i organizując pracę resocjalizacyjną z perspektywy specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia niedostosowanego społecznie uwzględnia się liczne czynniki ryzyka, które pojawiają się w bieżącej działalności wychowawczej, ale jednocześnie tą drogą tworzy się solidne podstawy do osiągania zamierzonych celów.
Downloads
Bibliografia
Bogdanowicz M. (1995), Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych, „Psychologia Wychowawcza”, nr 3, s. 216–222.
Bardziejewska M. (2005), Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków? [w:] Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, A. Brzezińska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Dobijański M. (2017), Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej w pracy z nieletnimi w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych, Wydawnictwo Cyfrowe Marlab IT, Siedlce.
Dykcik W. (2001), Zakres i przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej [w:] Pedagogika specjalna, W. Dykcik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Jaworska A. (2012), Leksykon resocjalizacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa.
Konopczyński M. (2014), Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kusztal J., Biel K. (red.) (2011), Dziecko zagrożone wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe, Wydawnictwo Ignatianum i Wydawnictwo WAM, Kraków.
Olechnowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Opora R. (2009), Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach.
Siemionow J. (2011), Niedostosowanie społeczne: działania zmiana efektywność, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Stanik J.M. (2013), Psychologia sądowa, podstawy, badania, aplikacje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Śliwa S. (2013), Wybrane problemy resocjalizacji nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, Wydawnictwo WSZiA, Opole.
Urban B. (2000), Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Urban B. (2012), Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze, Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Wysocka E. (2008), Diagnoza w resocjalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.