The special educational needs of socially maladjusted pupils which are connected with process of their social rehabilitation in the institutional environment

Authors

  • Justyna Siemionow University of Gdansk

Keywords:

special educational needs, socially maladjusted students, process of social rehabilitation, youth educational centres

Abstract

The author focuses on the image of socially maladjusted phenomenon: behavioral disorders, leaving educational tasks, aggression and taking drugs or drinking alcohol – they are often included in it. As a result of cognitive perspective (in social science), the following statement is the most important. Personality is a system which consists of a few elements. This system is made of knowledge about self, the social environment and about the others. Personality as a system can control the emotions and also the behavior. The article also presents next thesis: someone behaves in specific way because his cognitive system influences on him. The way how someone understands the others and the surrounding world is also crucial. So, one of the most important task during the social rehabilitation process is to help youngsters to be independent and to obey the rules in the open environment, outside the institution. It is essential to consider the knowledge about their special educational needs during the social rehabilitation. This action increases the chance of success of social rehabilitation and makes this process more effective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bogdanowicz M. (1995), Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych, „Psychologia Wychowawcza”, nr 3, s. 216–222.

Bardziejewska M. (2005), Okres dorastania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków? [w:] Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, A. Brzezińska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Dobijański M. (2017), Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej w pracy z nieletnimi w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych, Wydawnictwo Cyfrowe Marlab IT, Siedlce.

Dykcik W. (2001), Zakres i przedmiot zainteresowań pedagogiki specjalnej [w:] Pedagogika specjalna, W. Dykcik, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Jaworska A. (2012), Leksykon resocjalizacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Warszawa.

Konopczyński M. (2014), Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kusztal J., Biel K. (red.) (2011), Dziecko zagrożone wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe, Wydawnictwo Ignatianum i Wydawnictwo WAM, Kraków.

Olechnowska A. (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Opora R. (2009), Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach.

Siemionow J. (2011), Niedostosowanie społeczne: działania zmiana efektywność, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Stanik J.M. (2013), Psychologia sądowa, podstawy, badania, aplikacje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Śliwa S. (2013), Wybrane problemy resocjalizacji nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, Wydawnictwo WSZiA, Opole.

Urban B. (2000), Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Urban B. (2012), Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze, Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Wysocka E. (2008), Diagnoza w resocjalizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Published

2017-12-18

How to Cite

Siemionow, J. (2017). The special educational needs of socially maladjusted pupils which are connected with process of their social rehabilitation in the institutional environment. Disability , (28), 162–174. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9214