Postrzeganie osób z niepełnosprawnością przez studentki pedagogiki społeczno-opiekuńczej z pedagogiką szkolną

Autor

  • Danuta Baraniewicz Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Słowa kluczowe:

postrzeganie, postrzeganie osób z niepełnosprawnością, zmiany w postrzeganiu osób z niepełnosprawnością, studentki

Abstrakt

Życie człowieka opiera się na aktywnej interakcji z ludźmi. Ważne funkcje w regulacji stosunków człowieka z otoczeniem pełni prawidłowe spostrzeganie innych. Wiedza o ludziach i sposób ich postrzegania stanowi podstawę naszych oczekiwań, pozwala przewidzieć określone zachowania. W postrzeganiu innych ludzi nie można pominąć stereotypów i uprzedzeń, które towarzyszą temu procesowi. Osoby z niepełnosprawnością pozostają grupą, której stygmatyzacja społeczna dotyczy w sposób szczególny, dlatego postrzeganie tej grupy uczyniono tematem głównym prezentowanego artykułu. Ma on charakter empiryczny, prezentuje zmiany w postrzeganiu osób z niepełnosprawnością przez studentki pedagogiki społeczno-opiekuńczej z pedagogiką szkolną.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Aronson E. (1999), Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa.

Barnes C., Mercer G. (2008), Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.

Błeszyńska K. (1997), Społeczna percepcja osób niepełnosprawnych, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5, s. 420–427.

Błeszyńska K. (2001), Niepełnosprawność a struktura identyfikacji społecznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Brzezińska A. I., Appelt K., Żółkowska B. (2008), Psychologia rozwoju człowieka [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, J. Strelau, D. Doliński (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Giryński A. (1993), Wybrane aspekty funkcjonowania interpersonalnego osób niepełnosprawnych umysłowo, „Szkoła Specjalna”, nr 5, s. 209–215.

http://www.inow.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/04/I-psozpsz_-pzipu-stacjonarne [dostęp: 25.05.2017].

Kantyka S. (2002), Podmiotowość osób niepełnosprawnych – idea niezależnego życia [w:] Postawy wobec niepełnosprawności, L. Frąckiewicz (red.), Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.

Łobocki M. (2000), Metody i techniki badan pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Pięta A. (2002), Rola mediów w kształtowaniu postaw wobec niepełnosprawności [w:] Postawy wobec niepełnosprawności, L. Frąckiewicz (red.), Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.

Skarżyńska K. (1981), Spostrzeganie ludzi, PWN, Warszawa.

Soroka–Fedorczuk A. (2007), Osoby niepełnosprawne w opiniach dzieci, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Szluz B. (2007), Osoby niepełnosprawne w Unii Europejskiej – sytuacja i perspektywy, „Seminare – Poszukiwanie Naukowe”, nr 24, s. 325–337.

Wojciszke B., Doliński D. (2008), Psychologia społeczna [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, J. Strelau, D. Doliński (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Żuraw H. (1998), Obraz osób upośledzonych umysłowo w opiniach ludzi pełnosprawnych, „Psychologia Wychowawcza”, nr 4, s. 346–352.

Pobrania

Opublikowane

2017-09-25

Jak cytować

Baraniewicz, D. (2017). Postrzeganie osób z niepełnosprawnością przez studentki pedagogiki społeczno-opiekuńczej z pedagogiką szkolną. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (27), 171–180. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9236