Perception of people with disabilities by students of social pedagogy with educational care with school pedagogy

Authors

  • Danuta Baraniewicz Pedagogical University of Cracow

Keywords:

perception, perception of people with disabilities, changes in perception of people with disabilities, students

Abstract

The life of a human is based on an active interaction with other people. The right perception of other people plays a vital role in the regulation of the person’s relations with the environment. Understanding other people and the way they are perceived is the foundation of the expectations and allows to predict their specific behaviours. Stereotypes and prejudices accompanying the process of perceiving other people cannot be omitted. Persons with disabilities remain the group of people being especially affected by social stigmatization and therefore the perception of this group of people became a subject of the present article. The work has an empirical character. It presents changes in the perception of people with disabilities by students social pedagogy and educational care with school pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aronson E. (1999), Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa.

Barnes C., Mercer G. (2008), Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.

Błeszyńska K. (1997), Społeczna percepcja osób niepełnosprawnych, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5, s. 420–427.

Błeszyńska K. (2001), Niepełnosprawność a struktura identyfikacji społecznych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Brzezińska A. I., Appelt K., Żółkowska B. (2008), Psychologia rozwoju człowieka [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, J. Strelau, D. Doliński (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Giryński A. (1993), Wybrane aspekty funkcjonowania interpersonalnego osób niepełnosprawnych umysłowo, „Szkoła Specjalna”, nr 5, s. 209–215.

http://www.inow.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/04/I-psozpsz_-pzipu-stacjonarne [dostęp: 25.05.2017].

Kantyka S. (2002), Podmiotowość osób niepełnosprawnych – idea niezależnego życia [w:] Postawy wobec niepełnosprawności, L. Frąckiewicz (red.), Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.

Łobocki M. (2000), Metody i techniki badan pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Pięta A. (2002), Rola mediów w kształtowaniu postaw wobec niepełnosprawności [w:] Postawy wobec niepełnosprawności, L. Frąckiewicz (red.), Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.

Skarżyńska K. (1981), Spostrzeganie ludzi, PWN, Warszawa.

Soroka–Fedorczuk A. (2007), Osoby niepełnosprawne w opiniach dzieci, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Szluz B. (2007), Osoby niepełnosprawne w Unii Europejskiej – sytuacja i perspektywy, „Seminare – Poszukiwanie Naukowe”, nr 24, s. 325–337.

Wojciszke B., Doliński D. (2008), Psychologia społeczna [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, J. Strelau, D. Doliński (red.), Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Żuraw H. (1998), Obraz osób upośledzonych umysłowo w opiniach ludzi pełnosprawnych, „Psychologia Wychowawcza”, nr 4, s. 346–352.

Published

2017-09-25

How to Cite

Baraniewicz, D. (2017). Perception of people with disabilities by students of social pedagogy with educational care with school pedagogy. Disability , (27), 171–180. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9236