People with disabilities in network – emancipatory context of the Internet
Keywords:
Internet, people with disabilities, creating self – image of disability, self – education, blogsAbstract
The article is devoted to the significance of Internet in life of people with disabilities, pointing out variety of particular roles Internet plays, as well as underling its multidimensional and complex nature. In reference to data of Polish Statistical Centre people with disabilities represent 19% of the entire Polish society, hence they should participate in social life as far as possible. It also means an access to modern technologies offering an opportunity for inclusiveness. As the global network develops, the necessity to improving persons with disabilities‘ access to the Internet is emphasized. If the appropriate Internet tools are available, people with disability can participate equally in society.
Downloads
References
Belzyt J. (2009), Narracje internetowe na styku niepełnosprawności i kobiecości, „Niepełnosprawność” nr 2.
Belzyt J. (2011), Osoby niepełnosprawne w sieci. Edukacyjna rola internetu w życiu osób niepełnosprawnych [w:] Podręczniki i poradniki. Konteksty. Dyskursy. Perspektywy, M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Bieganowska A. (2004), Niepełnosprawni w mediach, „Obyczaje” nr 18–19.
Buliński L. (2009), Niepełnosprawni o spójności społecznej: między życzeniem a faktem (ujęcie politologiczne), Toruń.
Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2001), Mass media a socjalizacja ról płciowych, „Kultura i Edukacja” nr 3–4.
Cywińska-Milonas M. (2002), Blogi (ujęcie psychologiczne), P. Mirecki (red), Liternet. Literatura i Internet, Kraków.
Dubas E. (2005), Dorosłość w edukacyjnym paradygmacie, czyli dorosłość jako edukacyjny okres życia człowieka [w:] Człowiek na edukacyjnej fali. Współczesne konteksty edukacji dorosłych, M. Podgórny (red.), Kraków.
Goffmann E. (1981), Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa.
Goffmann E. (2003), Stigma. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk.
Klimek M., www.katolik.pl/index1.php?st=artykuly&id=1141.
Kulczycka E. (2003), Wykorzystanie techniki „edukacja na odległość” w kształceniu niesłyszących [w:] Plakat, K. Rzedzicka, A. Kobylańska, Dorosłość niepełnosprawność czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, Kraków.
Łubińska A. (2010), Co daje użytkownikom Internet? [w:] W sieci i poza siecią, typologia relacji i strategie przystosowawcze wokół cyberprzestrzeni, K. Stachura (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Olcoń M. (2003), Blog jako dokument osobisty – specyfika dziennika prowadzonego w Internecie, „Kultura i społeczeństwo”, t. 47, nr 2, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/1442/Blog%20jako%20dokument%20osobisty_Olco%C5%84_Marta.pdf?sequence=1 [dostęp: 19.01.2017].
Plichta P. (2012), Wyniki badań nad korzystaniem z internetu przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną – praktyczne implikacje [w:] Cyberbulling. Zjawisko, konteksty, przeciwdziałania, J. Pyżalski (red), Łódź.
Sahaj T. (2010), Wizerunek niepełnosprawności w literaturze, kulturze wizualnej i mediach, „Niepełnosprawność i rehabilitacja”, nr 4.
Stachura K. (2010), (Nie)codzienność w Internecie, o społecznych aspektach znaczenia technologii [w:] W sieci i poza siecią, K. Stachura (red.), Gdańsk.
Struck-Peregończyk M. (2013), Wizerunek osób niepełnosprawnych w środkach masowego przekazu – zarys zjawiska, „Komunikacja społeczna”, nr 4(8).
Świątkiewicz-Mośny M. (2007), Blogi – autoprezentacja i sposób na odmienność, „Niepełnosprawność i rehabilitacja”, nr 2, rok VII.
Walrave M., Wannes H. (2009), Skutki cyberbullyingu – oskarżenie czy obrona technologii?, „Dziecko krzywdzone. Teoria. Badania. Praktyka – Cyberprzemoc”, nr 1(26).
www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/18238 (2007).
Zając J.M, Rakocy K., Nowak A. (2009), Interaktywne, choć osobiste blogi i blogowanie a komunikacja z otoczeniem [w:] Tekst (w) sieci, D. Ulicka (red.), Warszawa.
Żółkowska T. (2010), E-włączanie osób z niepełnosprawnością do społeczeństwa informacyjnego, „Niepełnosprawność”, nr 4.