Rodzaj protezowania a subiektywna ocena wybranych aspektów funkcjonowania biopsychospołecznego dorosłych osób z uszkodzonym narządem słuchu

Autor

  • Anna Czyż Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie

Słowa kluczowe:

jakość życia, protezy słuchowe, niedosłuch, audiologia, implanty ślimakowe, aparaty słuchowe

Abstrakt

W niniejszym artykule zostały przedstawione wyniki badań nad poczuciem jakości funkcjonowania biopsychospołecznego dorosłych pacjentów z uszkodzonym narządem słuchu, zaopatrzonych w tradycyjne sprzęty protetyczne takie jak aparaty słuchowe oraz nowoczesne technologie wykorzystujące możliwości neurochirurgiczne – systemy implantów słuchowych. W analizie uwzględniono następujące czynniki: jakość życia, zdrowie, samorealizację, postrzeganie siebie. Prowadzone badania ukazały poziom satysfakcji pacjenta warunkowany typem sprzętu wspomagającego słyszenie w przypadku głębokiego, obuusznego, symetrycznego niedosłuchu o typie ślimakowym.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Crandell C. (1998), Hearing aids: Their effects on functional heath status, „Hearing Journal, Febuary”, vol.51, no. 2, s. 22–32.

Creswell J.W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Czyż A. (2012), Poczucie jakości życia osób z uszkodzonym narządem słuchu w kontekście psychospołecznych wskaźników [w:] Wspomaganie funkcjonowania psychospołecznego osób z niepełnosprawnością, B. Grochmal-Bach, M. Alberska, A. Grzebinoga (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 225–303.

Dubczyńska M. (1999), Wpływ wsparcia społecznego na korzystanie z aparatu słuchowego. Sprawozdanie z badań, „Słuch”, nr 3(28), s. 6–7.

House W.F., Berliner K.J. (1982), Cochlear implants: progress and perspectives, „Annals of Otology, Rhinology and Laryngology”, nr 91, s.1–125.

http://www.who.int/en/ [dostęp: 14.04.2016].

Kruse E. (1999), Some aspects of cochlear implantation in children [w:] Rehabilitacja w otologii, W. Szyfter, P. Dąbrowski (red.), Wydawnictwo Lepiej Słyszeć Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego, Poznań, s. 25–28.

Löwe A. (1999), Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić: wczesna diagnoza i wczesna rehabilitacja dzieci z wadą słuchu, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań.

McCreery R. (2014), The Right Time to Transition from Hearing Aid to Cochlear Implant, „Hearing Journal: March”, vol. 67, issue 3.

Mocarska D. (2009), Jakość życia dzieci po zabiegu wszczepienia implantu ślimakowego, Rozprawa doktorska niepublikowana, Poznań.

Ogińska-Bulik N., Juczyński Z. (2010), Osobowość stres a zdrowie, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Oleś P. (2003), Wprowadzenie do psychologii osobowości, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.

Plutecka K. (2013a), Kohabitacja a jakość życia młodzieży niesłyszącej, „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, nr 3, s. 160–170.

Plutecka K. (2016b), Uwarunkowania wychowania audytywno-werbalnego dzieci niesłyszących, „Logopedia”, vol. 45, s. 269–280.

Severens J.L, Brokx J.P.L, van den Broek P. (1997), Cost Analysis of Cochlear Implants in Deaf Children in The Netherlands, „The American Journal of Otology”, nr 18, s. 714–718.

Straś-Romanowska M., Frąckowiak T. (2007), Personalistyczno-egzystencjalna koncepcja poczucia jakości życia a doświadczanie niepełnosprawności [w:] Jakość życia w niepełnosprawności. Mity a rzeczywistość,M. Flanczewska-Wolny (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków–Gliwice, s.15–24.

Szymański M. (2007), Zastosowanie aparatów słuchowych chorych z wszczepem ślimakowym, „Słuch”, nr 4(62), s. 1–4.

World Health Organization (2003), Social Determinants of Health. Solid Facts Second Edition, R. Wilkinson, M. Marmont (red.), WHO Libery in Publication Data, Denmark.

Yorgun M., Sürmelioðlu Ö., Tuncer Ü., Tarkan Ö., Özdemir S., Çekiç E., Çetik F., Kýroðlu M. (2015), Quality of Life in Pediatric Cochlear Implantations. The journal of international advanced otology, „Ankara: Mediterranean Society of Otology and Audiology”, vol. 11(3), s. 218–221.

Pobrania

Opublikowane

2017-06-20

Jak cytować

Czyż, A. (2017). Rodzaj protezowania a subiektywna ocena wybranych aspektów funkcjonowania biopsychospołecznego dorosłych osób z uszkodzonym narządem słuchu. Niepełnosprawność- Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, (26), 168–178. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/9255