Edukacja inkluzyjna w przebiegu przemian demokratycznych w Republice Południowej Afryki

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2023.49.04%20

Słowa kluczowe:

edukacja inkluzyjna, Republika Południowej Afryki, specjalne potrzeby edukacyjne, model segregacyjny

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie zagadnienia edukacji inkluzyjnej w Republice Południowej Afryki (RPA). RPA to kraj o niezwykle zróżnicowanym społeczeństwie, różnorodnym pod względem kulturowym, językowym i rasowym. W obliczu przemian ustrojowych zbudowanie nowej strategii edukacyjnej w duchu „zjednoczenia w różnorodności” stanowiło wielkie wyzwanie. Idea edukacji inkluzyjnej jest tam obecnie szeroko promowana, również w kontekście uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Idea „zjednoczenia w różnorodności” (Unity in Diversity) nawołuje do otwartości na różne perspektywy i światopoglądy oraz do odnoszenia się do osób wychowanych w innych kulturach z szacunkiem. Zrozumienie własnych poglądów i przekonań możliwe jest tylko w zestawieniu z czymś odmiennym – również w kontekście edukacji.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Baylis P. (2002), Edukacja włączająca [w:] J. Bogucka, D. Żyro i T. Wejner (red.), Od nauczania integracyjnego do szkoły równych szans (s. 21–31), Biuro Rzecznika Praw Dziecka.

Beckmann J., Prinsloo I. (2009), Legislation on school governors’ power to appoint educators: friend or foe? South African Journal of Education, 29(2): 171–184.

Biersteker L., Robinson S. (2000), Socio-Economic Policies: Their Impact on Children in South Africa [w:] D. Donald, A. Daves, J. Louw (red.), Addressing Childhood Adversity. David Philip.

Chipkin I. (2007), Do South Africans Exist? Nationalism, Democracy and the Identity of the People, Johannesburg: Wits University Press.

Dalton M., McKenzi J., Kahonde C. (2012), The implementation of inclusive education in South Africa: Reflections arising from a workshop for teachers and therapists to introduce Universal Design for Learning, African Journal of Disability, 1(1), art. 13.

Department of Basic Education (2014), Policy on screening, identification and support, Pretoria: Department of Education.

Department of Education (2001), Education White Paper 6. Special needs education: Building an inclusive education and training system, Pretoria: Government Printers.

Department of Education (2000), Values, Education and Democracy, https://www.educa tion.gov.za/Portals/0/DoE%20Branches/Social%20and%20School%20Enrichment/Rac e_and_Values/values%202000.pdf?ver=2008-06-30-154303-337 [dostęp: 30.10.2023].

Department of Higher Education and Training (2020), The Language Policy Framework for Public Higher Education Institutions, https://www.gov.za/sites/default/files/gcis_docu ment/202011/43860gon1160.pdf [dostęp: 30.10.2023].

Global Diversity Practice (2023), https://globaldiversitypractice.com/ [dostęp: 30.10.2023].

Konstytucja Republiki Południowej Afryki (1996), Republika Południowej Afryki, http:// libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/konst/rpa.html.

Knoetze M.H., Dhoest A. (2016), Negotiating National Unity and Diversity in Public Broadcasting: A Comparative Study on South Africa and Flanders, Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, 8(2): 265–281.

Kretzer M.M., Kaschula R.H. (2019), South African teachers switch languages in class: why policy should follow. The Conversation, https://theconversation.com/south-african-teachersswitch-languages-in-class-why-policy-should-follow-122087 [dostęp: 30.10.2023].

Liwane N., Rossouw J.P. (2019), Structure and agency: Clash Or komplement towards quality public education within the South African legislative framework? South African Journal of Education, 39(4): 1–12.

Mavuru L., Ramnarain U.D. (2019), Language Affordances and Pedagogical Challenges in Multilingual Grade 9 Natural Sciences Classrooms in South Africa, International Journal of Science Education, 42(14): 2472–2492.

McKenzie J. (2020), Intellectual Disability in Inclusive Education in South Africa: Curriculum Challenges, Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 18(1): 53–57, https://doi.org/10.1111/jppi.12337.

Meier C., Hartell C.G. (2009), Handling cultural diversity in education in South Africa, SA-eDUC JOURNAL, 6(2): 180–192.

Merriam-Webster (2023), https://www.merriam-webster.com/ [dostęp: 30.10.2023].

Nastasi B.K., Bernstein R., Varjas K., Pluymert K. (1998), Mental health programming and the role of school psychologists, School Psychology Review, 27(2): 217–232.

Okyere C., Aldersey H.M., Lysaght R., Sulaiman S.K. (2019), Implementation of inclusive education for children with intellectual and development al disabilities in African countries: a scoping review, Disability and rehabilitation, 41(21): 2578–2595.

Osgood R.L. (2005), The History of Inclusion in the United States, Gallaudet University Press. Probyn M. (2009), “Smuggling the vernacular into the classroom”: conflicts and tensions in classroom codeswitching in township/rural schools in South Africa, International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 12(2): 123–136.

Prodigy (2020), 8 Powerful Ways to Promote Equity in the Classroom, https://www.prodigy game.com/main-en/blog/equity-in-the-classroom/ [dostęp: 30.10.2023].

Republika Południowej Afryki (1996), South African Schools Act 84, https://www.gov.za/ documents/south-african-schools-act [dostęp: 30.10.2023].

Rossouw J.P., Mong E. (2018), Educator Professional security in public schools over the past decade: A meta-synthesis, Journal for Juridical Science, 43(2): 109–136.

Shinga S., Pillay A. (2021), Why do teachers code-switch when teaching English as a second language? South African Journal of Education, 41(1): 1–7.

Smit M., Oosthuizen I. (2006), “! ke e:/xarra//ke“: eenheid in verskeidenheid in dieonderwys, Tydskrifvir Geesteswetenskappe, 46(4): 515–528.

South African Government (2001), Manifesto on Values, Education and Democracy, https://www.gov.za/documents/manifesto-values-education-and-democracy [dostęp: 30.10.2023].

Walton E., Carrington S., Saggers B., Edwards C., Kimani W. (2019), What matters in learning communities for inclusive education: a cross-case analysis, Professional Development in Education, 48: 1–15.

Wang H. L. (2009), Should All Students with Special Educational Needs (SEN) Be Included in Mainstream Education Provision? A Critical Analysis, International Education Studies, 2(4): 154–161.

Webteam (2011), Interview with Carol Gilligan, https://ethicsofcare.org/carol-gilligan/ [dostęp: 30.10.2023].

Williams E. (2000), Building an inclusive education and training system: Critical issues in the national policy framework for South Africa, National workshop: Danida-SA Project.

Wolhuter C.C. (2018), History of Education in Africa [w:] C.C. Wolhuter, L.J. Meyer, H.J. Steyn, Z.L. De Beer, D. Vos (red.), Education in Historical Context, (s. 61–78), Ivyline Technologies.

Zacharuk T. (2011). Edukacja włączająca szansę dla wszystkich uczniów, Mazowiecki Kwartalnik edukacyjny, 1(20): 2–7.

Pobrania

Opublikowane

2023-09-15

Jak cytować

Czyż, A., Sobczak, M., Niemczyk, E., & Rossouw , J. P. (2023). Edukacja inkluzyjna w przebiegu przemian demokratycznych w Republice Południowej Afryki . Niepełnosprawność, (49), 52–68. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.49.04

Numer

Dział

Artykuły