The importance of education in the recovery process of a child with cancer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.03

Keywords:

pediatric oncology, education of children with cancer, children with cancer, nonmedical forms of assistance

Abstract

Cancer can strike a child at any stage of development, and the age of the patient at the time of diagnosis is a significant factor. Younger children may experience more adverse effects from anticancer treatments, as their bodies are still in an intensive growth phase. Advances in medical science have led to an increasing number of children being cured of cancer each year. Over the past decades, the efficacy of medical therapy has significantly improved, prompting consideration of whether non-medical forms of assistance for children with cancer are sufficient. It is crucial to assess whether children undergoing treatment and those who have completed medical therapy receive appropriate and effective non-medical care to mitigate the side effects of anti-cancer treatment. This article discusses medical anti-cancer therapies and their impact on the young body, emphasizing the importance of education in the life of pediatric oncology patients as an effective form of non-medical assistance in pediatric oncology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antoszewska B. (2007), Dzieci i młodzież z chorobą nowotworową – wybrane zagadnienia [w:] B. Cytowska, B. Winczura (red.), Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne (s. 187–196), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Antoszewska B. (red.) (2011), Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.

Antoszewska B. (2021), Nauczyciele szkół zorganizowanych w podmiotach leczniczych – teoretyczna i empiryczna analiza zagadnienia, Szkoła Specjalna, 2(21): 85–100.

Balcerska A. (2009), Epidemiologia chorób nowotworowych u dzieci, Forum Medycyny Rodzinnej, 3, 1: 61–63).

Binnebesel J. (2003), Opieka nad dziećmi i młodzieżą z chorobą nowotworową w doświadczeniu pacjentów, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.

Binnebesel J. (2011), Wpływ choroby przewlekłej na rozwój psychospołeczny dzieci (na przykładzie choroby nowotworowej), Postępy w Medycynie Paliatywnej, 10: 57–64.

Binnebesel J., Krakowiak P. (2012), Co-operation between medical personnel, teachers, medical and social team and family for children and teenagers hospitalised with advanced cancer, Prog Health Sci, 2(2): 107–115.

Debatin K.M., Dieluweit U., Goldbeck L., Grabow D., Kaatsch P., Peter R., Seitz D. (2010), Educational and vocational achievement among long-term survivors of adolescent cancer in Germany, Pediatric Blood and Cancer, 11: 432–438.

Deręgowska J. (2012), Edukacja dzieci i młodzieży z chorobą nowotworową jako czynnik wsparcia, Studia Edukacyjne, 21: 279–289.

Dickermann J. (2009), Odległe skutki leczenia przeciwnowotworowego w dzieciństwie, Pediatria po Dyplomie, 13(1): 16–30.

Didkowska J., Wojciechowska U., Szymborski J. (2014), Nowotwory złośliwe u dzieci i młodzieży w Polsce [w:] A. Potrykowska, Z. Strzelecki, J. Szymborski, J. Witkowski (red.), Zachorowalność i umieralność na nowotwory a sytuacja demograficzna w Polsce (s. 117–146), Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa.

Ducker L., Sleigdt A. (2016), Toward a Broader Role for Occupational Therapyin Supportive Oncology Care, American Journal of Occupational Therapy, 70: 1–8.

Gołębiowska A., Samardakiewicz M., Majkowicz M. (2012), Analiza wyznaczników powrotu do normalnego życia dzieci i młodzieży po leczeniu choroby nowotworowej, Psychoonkologia, 2: 43–48.

Gołubiew-Konieczna M. (2011), Dzieci i młodzież przewlekle chora w systemie polskiej oświaty – próba oceny [w:] B. Antoszewska (red.), Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne i pedagogiczne (s. 40–54), Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.

Gordziej-Niewczyk E. (2022), Edukacja dziecka onkologicznego w szkole, Poradnik dla Nauczyciela, Warszawa.

Izdebski K., Stenka K. (2017), Radzenie sobie przez dzieci i młodzież z doświadczeniem choroby nowotworowej oraz skutkami jej leczenia, Psychiatria Psychologia Kliniczna, 17(4): 334–341.

Korzeniewska J. (2013), Interakcyjny model konsekwencji neuropsychologicznych choroby nowotworowej okresu dziecięcego, Psychoonkologia, 3: 91–97.

Kowalczyk R., Samardakiewicz M. (1998), Dziecko z chorobą nowotworową, PZWL, Warszawa.

Kowalczyk J.R. (2014), Neurological toxicities among children patients during treatment for acute lymphoblastic leukemia and occurrence of neuropsychological late effects after the treatment, Psychoonkologia, 4: 144–152.

Krawczuk-Rybak M. (2021), Późne następstwa leczenia choroby nowotworowej [w:] A. Chybicka, K. Sawicz-Birkowska, B. Kazanowska (red.), Onkologia i hematologia dziecięca (s. 1495– 1524), PZWL, Warszawa.

Orzechowska-Juzwenko K. (2000), Zarys chemioterapii nowotworów narządowych i układowych, Wydawnictwo Volumed, Wrocław.

Samardakiewicz M. (2008), Optymalizacja metod wspomagania biopsychicznego dzieci leczonych z powodu choroby nowotworowej, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin. Samardakiewicz M. (2011), Wspomaganie rozwoju dzieci z chorobą nowotworową. Dziecko przewlekle chore – problemy medyczne, psychologiczne, pedagogiczne [w:] B. Antoszewska (red.), Heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji (s. 84–100), Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, Toruń.

Samardakiewicz M., Kowalczyk J.R. (2011), Psychooncological care over adolescent and young adult hematological patient, Via Medical Journals, 2(1): 51–56.

Samardakiewicz M., Kowalczyk J.R. (2008), Psychologiczne aspekty choroby nowotworowej u dzieci [w:] J.R. Kowalczyk (red.), Przejść przez chorobę nowotworową dziecka (s. 69–100), Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław.

Winnicka D., Samardakiewicz M. (2018), Terapia Snoezelen (Sala Doświadczania Świata) jako propozycja działań terapeutycznych dla dzieci chorych na nowotwory, Psychoonkologia, 22(4): 136–143.

Zając-Spychała O. (2014), Odległe neuroanatomiczne i neuropsychologiczne następstwa zapobiegania zajęciu ośrodkowego układu nerwowego u dzieci z ostrą białaczką limfoblastyczną leczonych według programu ALL IC-BFM 2002, Uniwersytet Medyczny im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań.

Ziółkowska E., Wiśniewski T., Zarzyca M. (2014), Odczyn popromienny u chorych poddanych radioterapii z powodu nowotworów ośrodkowego układu nerwowego, Polski Przegląd Neurologiczny, 10(3): 106–113.

Published

2023-10-13

How to Cite

Winnicka, D. (2023). The importance of education in the recovery process of a child with cancer. Disability , (50), 36–50. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.03

Issue

Section

Artykuły