Analysis of artistic and musical improvisations of a blind child as an element of the diagnostic process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.04

Keywords:

analysis of improvisation, diagnosis, blind child, drawing, instrumental improvisation

Abstract

Accurate diagnosis of children and young people with special needs is the basis for undertaking effective educational and therapeutic measures. A comprehensive diagnosis, which recognises strengths, personal and social abilities, and identifies the Archimedean point, is the starting point for the process of designing educational and therapeutic procedures aimed at strengthening the child’s developmental potential. One of the most frequently used methods of diagnosing children with special educational needs is the case study method, which requires the employment of various means and specific techniques that enable one to analyse symptoms of disorders, to understand their causes and design effective interventions. Among other things, the case study involves the analysis of the subject’s productions. In order to enhance the process of diagnosing blind children, the author has attempted to compare the characteristics of musical and fine-art productions, and has identified the features of instrumental improvisation with their likely meaning. The information presented in the article may inspire the development of a diagnostic tool dedicated to blind children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baker D., Green /. (2016), Perceptions of schooling, pedagogy and notation in the lives of visually-impaired musicians, Research Studies in Music Education, 38(2): 193–219.

Bendych E. (1995), Badania nad rysunkiem niewidomego dziecka, Szkoła Specjalna, 1: 3–15.

Cylulko P. (2019), Zastosowanie prostych instrumentów perkusyjnych w stymulowaniu rozwoju dziecka z niepełnosprawnością oraz wspieraniu jego najbliższej rodziny, Psychiatria i Psychologia Kliniczna, 2: 226–231.

Cylulko P. (2002), Terapeutyczno-diagnostyczne improwizacji na dziecięcych instrumentach perkusyjnych [w:] L. Kataryńczuk-Mania (red.), Wybrane elementy terapii w procesie edukacji artystycznej (s. 75–84), Oficyna Wydawnicza UZ.

Drobner M. (1980), Instrumentoznawstwo i akustyka, PWM.

Fyk J., Graban B., Rakowski A. (2002), Słuchowe wrażenia wysokości dźwięków a wzrokowe wrażenia barwy [w:] A. Rakowski (red.), Kształtowanie i percepcja sekwencji dźwięków muzycznych, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. F. Chopina.

Gloton R., Clero C. (1985), Twórcza aktywność dziecka, WSIP.

Głowacka E. (2005), Diagnostyczne aspekty analizy semantycznej rysunku dziecka neurotycznego [w:] M. Ledzińska, D. Rudkowska, L. Wrona (red.), Psychologia współczesna: oczekiwania i rzeczywistość (s. 537–550), Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Górniewicz J. (2001), Kategorie pedagogiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Holck U. (2007), An Ethnographic Descriptive Approach to Video Microanalysis [w:] T. Wosch, T. Wigram (eds), Microanalysis in Music Therapy. Methods, Techniques and Applications for Clinicians, Researchers, Educators and Students (s. 29–40), Jessica Kingsley Publishers.

Komorowska M. (1978), Orkiestra dziecięca, WSiP.

Lissa Z. (1974), Wstęp do muzykologii, PWN.

Młodkowski J. (1998), Aktywność wizualna człowieka, PWN.

Niestorowicz E. (2019), Rysunki osób niewidomych od urodzenia i ociemniałych. Studium porównawcze, Roczniki Pedagogiczne, 11(47), 3: 111–126.

Niestorowicz E., Szubielska M., Marek B. (2017), Standardy, wytyczne i wskazówki do przygotowywania oraz adaptacji narzędzi diagnostycznych i procesu diagnostycznego dla dzieci i młodzieży z uszkodzeniami wzroku [w:] K. Krakowiak (red.), Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi (s. 127–141), ORE.

Oster G.D., Gould P. (2000), Rysunek w psychoterapii, GWP.

Popek S. (1999), Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, UMCS.

Rembowski J. (1986), Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. Zarys technik badawczych, PWN.

Ridder H.M. (2007), Microanalysis on Selected Video Clips with Focus on Communicative Response in Music Therapy [w:] T. Wosch, T. Wigram (eds), Microanalysis in Music Therapy. Methods, Techniques and Applications for Clinicians, Researchers, Educators and Students (s. 54–66), Jessica Kingsley Publishers.

Sloboda J.A. (2002), Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Muzycznej Wrocław.

Szubielska M., Niestorowicz E. (2013), Twórczość plastyczna jako forma wspierania rozwoju osób niewidomych i głuchoniewidomych [w:] D. Mueller, A. Sobczak (red.), Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji (s. 89–104), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Turaveds N.R., Shak T.F., Lyakh V.I., Hramov V.B., Celkovnikov B.M. (2017), The Influence of Musical Education of Visually Impaired Children on their Rehabilitation and Integration into Society, Journal of Pharmaceutical Sciences and Research, 9(10): 1689–1691.

Wójcik D. (2001), Nauka o muzyce, Musica Iagiellonica.

Wysokińska-Obacz A. (1983), Metoda analizy rysunku w diagnozie zaburzeń emocjonalnych dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, Roczniki Nauk Społecznych, 2: 47–60.

Żukowska A.M. (2006), Zastosowanie rysunku w diagnozowaniu i terapii psychiatrycznej, Wychowanie Techniczne w Szkole, 4–5: 9–12.

Published

2023-10-13

How to Cite

Gładyszewska-Cylulko, J. (2023). Analysis of artistic and musical improvisations of a blind child as an element of the diagnostic process. Disability , (50), 51–65. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.04

Issue

Section

Artykuły