Animal metaphors in pedagogy as a response to diverse educational needs
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.05Keywords:
animal studies, animals, differentiated education needs, education, wisdom, mindfulness, NVC, art therapy, adaptationAbstract
The article deals with the phenomenon, interesting from the point of view of educational theory and practice, of incorporating images of selected animals into pedagogy in the context of the diverse needs of the subjects involved in the educational process. On the basis of the literature on the subject and observations of reality, the article presents the profiles of several selected animals that have been adapted as symbols of certain attitudes, characteristics to selected concepts and methods of working with children. The text will attempt to show the importance of incorporating animal studies into pedagogy and education, both in the practical and theoretical areas.
Downloads
References
Bartnikowska U. (2010), Głuchota – mniejszość językowa, kulturowa, pogranicze..., czyli społeczny kontekst badania zjawisk związanych z uszkodzeniem słuchu, Niepełnosprawność, 4.
Bogdanowicz M. (2011), Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania – dysleksja, dysortografia, dysgrafia [w:] M.B. Pecyna (red.), Dysleksja rozwojowa. Fakt i tajemnica, WSZIA, Opole.
Bogdanowicz M., Adryianek A., Rożyńska M. (2011), Uczeń z dysleksją w domu: poradnik nie tylko dla rodziców, Operon, Gdynia.
Brzezieńska A., Jabłoński S., Ziółkowska B. (2014), Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne, Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne, Edukacja, 2(127): 37–52.
Dzikiewicz-Gazda U. (2013), Bajkowy marketing niszowy. Neoliberalne zawłaszczenie edukacji przedszkolnej, Forum Oświatowe, 3(50): 79–91.
Gładyszewska-Cylulko J., (2011), Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Kabat-Zinn J. (2003), Mindfulness-Based Interventions in Context: Past, Present, and Future, Clinical Psychology: Science and Practice, 2(10): 144–156.
Karolak W. (1998), Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, Łódź.
Klon W., Waszyńska K. (2020), Mindfulness w pracy z dziećmi i młodzieżą, Studia Edukacyjne, 57.
Łodygowska E. (2017), Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży – przegląd badań [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Normanietypowość-patologia (s. 101–117), Wydawnictwo Volumina.pl, Szczecin.
Majchrzyk-Mikuła J., Kacprzak M., (2020), Arteterapia inspiracją dla pedagogiki, Roczniki Pedagogiczne, 12(48), 2.
Padden C., Humphries T. (2006), Inside Deaf Culture, Harvard University Press, Cambridge, MA.
Parandowski J. (1992), Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Wydawnictwo Puls, Londyn.
Rosenberg M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Jacek Santorski & CO Wydawnictwo, Warszawa.
Rosenberg M.B. (2020), Porozumienie bez przemocy. O języku życia, Wydawnictwo „Czarna Owca”, Warszawa.
Ruta K., Wrześniewska-Pietrzak M. (2015), Jakim językiem mówią głusi? Język migowy i polszczyzna w wypowiedziach głuchych, Roczniki Humanistyczne, LXIII, 6.
Sacks O. (1998), Zobaczć głos. Podróż do świata ciszy, przeł. A. Małczyński, Zysk i S-ka, Poznań.
Serafin T. (2009), Kształcenie specjalne w systemie oświaty, Wolters Kluwer Business, Warszawa.
Siegel R.D. (2014), Uważność. Trening pokonywania codziennych trudności, Wydawnictwo „Czarna Owca”, Warszawa.
Snel E. (2010), Uważność i spokój gąbki, CoJaNaTo, Warszawa.
Sochacka K. (2008), Uczeń zdolny z dysleksją [w:] M. Wróblewska (red.), Kształcenie i promowanie uczniów zdolnych (s. 122–132), Trans Humana, Białystok.
Sochacka K. (2012), Specjalne potrzeby i specyficzne trudności [w:] E. Awramiuk (red.), Z problematyki kształcenia językowego, t. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Szerszunowicz J. (2003), Językowo-kulturowy obraz sowy w ujęciu komparatywnym [w:] B. Nowowiejski (red.), Białostockie archiwum językowe, nr 3, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Szumski G. (2006a), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Szumski G. (2006b), Edukacja inkluzyjna – geneza, istota, perspektywy, Kwartalnik Pedagogiczny, 1(199).
Śniegocki R. (2020), Sowie zmysły, Krajobraz, Magazyn Zespołu Parku Krajobrazowych Województwa Wielkopolskiego, 3.
Winiecka E. (2013), Drogi czytelniku, kategorycznie oświadczam, że nie jestem pewien, Poznańskie Studia Polonistyczne, Seria Literacka, 22: 297–312.
Winstrand T. i in. (2005), Porozumienie bez przemocy, czyli język żyrafy w szkole, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa.
Żejmo J. (2022), Praktyka mindfulness jako skuteczna metoda poprawy umiejętności radzenia sobie ze stresem, Edukacja Humanistyczna, 2.
Źródła internetowe
https://kartygrabowskiego.pl/blog/sowa-czego-jest-symbolem-i-co-ma-do-tabliczkimnozenia/.
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/leniwce;3931571.html.
https://sjp.pwn.pl/sjp/motyl;2484822.html.
https://sjp.pwn.pl/sjp/zaba;2547959.html.
https://www.centrumdobrejterapii.pl/materialy/czym-jest-uwaznosc-mindfulness/.
http://uwaznazabka.pl/index.php/o-metodzie/.