Zwierzęce metafory w pedagogice jako odpowiedź na zróżnicowane potrzeby edukacyjne

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.05

Słowa kluczowe:

zwierzęce metafory, zwierzęta, zróżnicowane potrzeby edukacyjne i rozwojowe, edukacja, mądrość, mindfulness, NVC, arteterapia, adaptacja

Abstrakt

Artykuł dotyczy interesującego z punktu widzenia teorii i praktyki edukacyjnej zjawiska włączania wizerunków wybranych zwierząt do pedagogiki w kontekście zróżnicowanych potrzeb podmiotów biorących udział w procesie edukacyjnych. Na podstawie literatury przedmiotu oraz obserwacji rzeczywistości w artykule zaprezentowano sylwetki kilku wybranych zwierząt, które zostały zaadaptowane jako symbole pewnych postaw, cech do wybranych koncepcji i metod pracy z dziećmi. Tekst stanowić będzie próbę ukazania znaczenia włączenia animal studies do pedagogiki i edukacji zarówno w obszarze praktycznym, jak i teoretycznym.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bartnikowska U. (2010), Głuchota – mniejszość językowa, kulturowa, pogranicze..., czyli społeczny kontekst badania zjawisk związanych z uszkodzeniem słuchu, Niepełnosprawność, 4.

Bogdanowicz M. (2011), Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania – dysleksja, dysortografia, dysgrafia [w:] M.B. Pecyna (red.), Dysleksja rozwojowa. Fakt i tajemnica, WSZIA, Opole.

Bogdanowicz M., Adryianek A., Rożyńska M. (2011), Uczeń z dysleksją w domu: poradnik nie tylko dla rodziców, Operon, Gdynia.

Brzezieńska A., Jabłoński S., Ziółkowska B. (2014), Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne, Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne, Edukacja, 2(127): 37–52.

Dzikiewicz-Gazda U. (2013), Bajkowy marketing niszowy. Neoliberalne zawłaszczenie edukacji przedszkolnej, Forum Oświatowe, 3(50): 79–91.

Gładyszewska-Cylulko J., (2011), Arteterapia w pracy pedagoga. Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii przez sztukę, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kabat-Zinn J. (2003), Mindfulness-Based Interventions in Context: Past, Present, and Future, Clinical Psychology: Science and Practice, 2(10): 144–156.

Karolak W. (1998), Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, Łódź.

Klon W., Waszyńska K. (2020), Mindfulness w pracy z dziećmi i młodzieżą, Studia Edukacyjne, 57.

Łodygowska E. (2017), Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży – przegląd badań [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Normanietypowość-patologia (s. 101–117), Wydawnictwo Volumina.pl, Szczecin.

Majchrzyk-Mikuła J., Kacprzak M., (2020), Arteterapia inspiracją dla pedagogiki, Roczniki Pedagogiczne, 12(48), 2.

Padden C., Humphries T. (2006), Inside Deaf Culture, Harvard University Press, Cambridge, MA.

Parandowski J. (1992), Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, Wydawnictwo Puls, Londyn.

Rosenberg M.B. (2003), Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Jacek Santorski & CO Wydawnictwo, Warszawa.

Rosenberg M.B. (2020), Porozumienie bez przemocy. O języku życia, Wydawnictwo „Czarna Owca”, Warszawa.

Ruta K., Wrześniewska-Pietrzak M. (2015), Jakim językiem mówią głusi? Język migowy i polszczyzna w wypowiedziach głuchych, Roczniki Humanistyczne, LXIII, 6.

Sacks O. (1998), Zobaczć głos. Podróż do świata ciszy, przeł. A. Małczyński, Zysk i S-ka, Poznań.

Serafin T. (2009), Kształcenie specjalne w systemie oświaty, Wolters Kluwer Business, Warszawa.

Siegel R.D. (2014), Uważność. Trening pokonywania codziennych trudności, Wydawnictwo „Czarna Owca”, Warszawa.

Snel E. (2010), Uważność i spokój gąbki, CoJaNaTo, Warszawa.

Sochacka K. (2008), Uczeń zdolny z dysleksją [w:] M. Wróblewska (red.), Kształcenie i promowanie uczniów zdolnych (s. 122–132), Trans Humana, Białystok.

Sochacka K. (2012), Specjalne potrzeby i specyficzne trudności [w:] E. Awramiuk (red.), Z problematyki kształcenia językowego, t. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.

Szerszunowicz J. (2003), Językowo-kulturowy obraz sowy w ujęciu komparatywnym [w:] B. Nowowiejski (red.), Białostockie archiwum językowe, nr 3, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.

Szumski G. (2006a), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Szumski G. (2006b), Edukacja inkluzyjna – geneza, istota, perspektywy, Kwartalnik Pedagogiczny, 1(199).

Śniegocki R. (2020), Sowie zmysły, Krajobraz, Magazyn Zespołu Parku Krajobrazowych Województwa Wielkopolskiego, 3.

Winiecka E. (2013), Drogi czytelniku, kategorycznie oświadczam, że nie jestem pewien, Poznańskie Studia Polonistyczne, Seria Literacka, 22: 297–312.

Winstrand T. i in. (2005), Porozumienie bez przemocy, czyli język żyrafy w szkole, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa.

Żejmo J. (2022), Praktyka mindfulness jako skuteczna metoda poprawy umiejętności radzenia sobie ze stresem, Edukacja Humanistyczna, 2.

Źródła internetowe

https://kartygrabowskiego.pl/blog/sowa-czego-jest-symbolem-i-co-ma-do-tabliczkimnozenia/.

https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/leniwce;3931571.html.

https://sjp.pl/leniwiec.

https://sjp.pwn.pl/sjp/motyl;2484822.html.

https://sjp.pwn.pl/sjp/zaba;2547959.html.

https://www.centrumdobrejterapii.pl/materialy/czym-jest-uwaznosc-mindfulness/.

http://uwaznazabka.pl/index.php/o-metodzie/.

https://sjp.pwn.pl/sjp/jez;2468122.html.

https://krainamotyli.blogspot.com/.

Pobrania

Opublikowane

2023-10-13

Jak cytować

Kliszewska , M., & Swałdek, W. (2023). Zwierzęce metafory w pedagogice jako odpowiedź na zróżnicowane potrzeby edukacyjne. Niepełnosprawność, (50), 66–80. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.05

Numer

Dział

Artykuły