Talent Space in the Erasmus Plus program. Exchange of good practices in the area of developing student self-knowledge, educational and career guidance and creating a space conducive to learning
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.14Keywords:
educational and career guidance, talent, educational space, international cooperationAbstract
In a constantly changing world, planning and developing a career requires a person to make many decisions, constantly develop, expand their skills and learn throughout life. This perception of a dynamic reality obliges educational institutions in Europe to modify their action strategies in order to more effectively support young people in their educational and professional choices. For me, a school teacher working in a primary school, participation in the “Talent Space” project implemented under the Erasmus Plus program became an opportunity to learn and implement interesting methodological solutions in the area of career guidance. Activities involving the exchange of good educational practices and the creation of a space conducive to students have contributed to the enrichment of activities carried out so far in all partner institutions. This article is an opportunity to share reflections and recommendations resulting from participation in the project.
Downloads
References
Bauman Z. (2008), Sztuka życia, Wydawnictwo Literackie Sp. z o.o.
Bauman Z. (2007), Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Vecchim, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bigaj A. (2007), Kształcenie przedzawodowe [w:] S.M. Kwiatkowski, A. Bogaj, B. Baraniak (red.), Pedagogika pracy (s. 67), Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Dębska E. (2020), Profile refleksyjności i typy karier. Perspektywa poradoznawcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Dębska E., Marianowska A., Wojtowicz E. (2015), Rola zainteresowań w konstruowaniu kariery edukacyjno-zawodowej z wykorzystaniem narzędzia Perspektywy Edukacyjno-zawodowe, GlobalFun, https://www.perspektywy3d.pl/media/pdf/articles/Artykul_3_Rola_zainte resowan_w_konstruowaniu_kariery.pdf [dostęp: 19.01.2024].
Drabik-Podgórna V. (2005), Innowacja edukacyjna w poradnictwie zawodowym. Aplikacja rozwiązań francuskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Fromm E. (2012), Mieć czy być?, Dom Wydawniczy REBIS Sp. z o.o.
Honoré C. (2011), Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój, Drzewo Babel.
Kargulowa A. (2006), O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kargulowa A. (2010), Miejsce poradnictwa w kulturze indywidualizmu [w:] E. Zierkiewicz, V. Drabik-Podgórna (red.), Poradnictwo w kulturze indywidualizmu (s. 56), Oficyna Wydawnicza ATUT.
Kukla D., Duda W., Czerw-Bajer M. (2011), Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowego, Difin.
Krawczyk P. (2016), Poradnictwo edukacyjno-zawodowe w kształceniu ogólnym [w:] M. Wolan- -Nowakowska (red.), Poradnictwo zawodowe w szkole – ku możliwościom przeciw ograniczeniom (s. 46–48), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Landau E. (2003), Twoje dziecko jest zdolne, Instytut Wydawniczy Pax.
Łuczak M. (2008), ABC Poradnictwa zawodowego w szkole…. kilka słów wstępu [w:] M. Kotarba, M. Łuczak (red.), ABC Poradnictwa zawodowego w szkole. Praca zbiorowa (s. 5–6), Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, https://doradztwo.ore. edu.pl/wp-content/uploads/ABC_Poradnictwa.pdf [dostęp:14.01.2024].
Mendel M. (2006), Pedagogika miejsca, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Męczkowska A. (2006), Locus educandi. Wokół problematyki miejsca w refleksji pedagogicznej [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca (s. 39), Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Nalaskowski A. (2001), Przestrzenie i miejsca szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Nawój-Połoczańska J. (2014), Ku czemu doradzać? O projektach biegu życia uczniów szkół ponadgimnazjalnych, Wydawnictwo MADA.
Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M. (2004), Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Agencja Wydawnicza PAJ-Press s.c.
Ragusa M.G (2021), L’ADVP. Attivazione dello Sviluppo Vocazionale e Professionale. Una bussola metodologica per l’orientamento precoce, “Padua Thesis and Dissertation Archive” 2021/2022, https://hdl.handle.net/20.500.12608/32498 [dostęp: 30.11.2023].
Rosalska M., Wawrzonek A. (2012), Między szkołą w rynkiem pracy. Doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Difin S.A.
Siarkiewicz E., Wojtasik B. (red.) (2016), Uczenie się. Doświadczanie. Impresja. Poradnictwo zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Skałbania B. (2009), Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Stano K., Wrzosek M. (2023). Orientacja zawodowa w klasach I–III. Podstawy prawne, teorie rozwojowe i pomysły na zajęcia, https://mapakarier.org/blog/51/orientacja-zawodowa-w-klasach-iiii-podstawy-prawne-teorie-rozwojowe-i-pomysly-na-zajecia/ [dostęp: 04.12.2023].
Solarczyk-Ambrozik E. (2016), Zmiany we wzorach przebiegu karier a całożyciowe uczenie się [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się (s. 43), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Tuan Y. (1987), Przestrzeń i miejsce, Państwowy Instytut Wydawniczy.
Wojtasik B. (1997), Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno-psychologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wojtasik B., Kargulowa A. (red.) (2003), Doradca – profesja, pasja, powołanie?, Materiały ze Światowego Kongresu Poradnictwa Zawodowego. IAEVG – AIOSP, Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych RP.
Wojtasik B., Pereświet-Sołtan A. (2018), Life Design w praktyce poradniczej. Narracje klientów, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr specjalny, 21: 175–176.
Akty prawne
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).
Źródła internetowe
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20170000059 [dostęp: 04.12.2023].
https://www.gov.pl/web/edukacja/doradztwo-zawodowe [dostęp: 04.12.2023].
https://rondodeitalenti.it/natale-2023/ [dostęp: 04.12.2023].