Talent Space – Przestrzeń talentów w programie Erasmus Plus. Wymiana dobrych praktyk w obszarze rozwijania samowiedzy ucznia, poradnictwa edukacyjno-zawodowego i tworzenia przestrzeni sprzyjającej uczeniu się

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.14

Słowa kluczowe:

poradnictwo edukacyjno-zawodowe, talent, przestrzeń edukacyjna, współpraca międzynarodowa

Abstrakt

W stale zmieniającym się świecie, planowanie i rozwijanie kariery wymaga od człowieka podejmowania wielu decyzji, ciągłego rozwoju, poszerzania własnych umiejętności oraz uczenia się przez całe życie. Takie postrzeganie dynamicznej rzeczywistości obliguje instytucje oświatowe w Europie do modyfikowania strategii działań, w celu bardziej skutecznego wspierania młodych ludzi w ich wyborach edukacyjno-zawodowych. Dla mnie, pedagożki szkolnej pracującej w szkole podstawowej, udział w projekcie „Talent Space”, realizowanym w ramach programu Erasmus Plus, stał się okazją do poznania oraz wdrożenia ciekawych rozwiązań metodycznych w obszarze poradnictwa zawodowego. Aktywności polegające na wymianie dobrych, edukacyjnych praktyk oraz tworzenie przestrzeni sprzyjającej uczniom, przyczyniły się do wzbogacenia dotychczas realizowanych działań we wszystkich partnerskich placówkach. Niniejszy artykuł stanowi okazję do podzielenia się refleksami i rekomendacjami będącymi pokłosiem udziału w projekcie.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bauman Z. (2008), Sztuka życia, Wydawnictwo Literackie Sp. z o.o.

Bauman Z. (2007), Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Vecchim, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bigaj A. (2007), Kształcenie przedzawodowe [w:] S.M. Kwiatkowski, A. Bogaj, B. Baraniak (red.), Pedagogika pracy (s. 67), Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Dębska E. (2020), Profile refleksyjności i typy karier. Perspektywa poradoznawcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Dębska E., Marianowska A., Wojtowicz E. (2015), Rola zainteresowań w konstruowaniu kariery edukacyjno-zawodowej z wykorzystaniem narzędzia Perspektywy Edukacyjno-zawodowe, GlobalFun, https://www.perspektywy3d.pl/media/pdf/articles/Artykul_3_Rola_zainte resowan_w_konstruowaniu_kariery.pdf [dostęp: 19.01.2024].

Drabik-Podgórna V. (2005), Innowacja edukacyjna w poradnictwie zawodowym. Aplikacja rozwiązań francuskich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Fromm E. (2012), Mieć czy być?, Dom Wydawniczy REBIS Sp. z o.o.

Honoré C. (2011), Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój, Drzewo Babel.

Kargulowa A. (2006), O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kargulowa A. (2010), Miejsce poradnictwa w kulturze indywidualizmu [w:] E. Zierkiewicz, V. Drabik-Podgórna (red.), Poradnictwo w kulturze indywidualizmu (s. 56), Oficyna Wydawnicza ATUT.

Kukla D., Duda W., Czerw-Bajer M. (2011), Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowego, Difin.

Krawczyk P. (2016), Poradnictwo edukacyjno-zawodowe w kształceniu ogólnym [w:] M. Wolan- -Nowakowska (red.), Poradnictwo zawodowe w szkole – ku możliwościom przeciw ograniczeniom (s. 46–48), Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Landau E. (2003), Twoje dziecko jest zdolne, Instytut Wydawniczy Pax.

Łuczak M. (2008), ABC Poradnictwa zawodowego w szkole…. kilka słów wstępu [w:] M. Kotarba, M. Łuczak (red.), ABC Poradnictwa zawodowego w szkole. Praca zbiorowa (s. 5–6), Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, https://doradztwo.ore. edu.pl/wp-content/uploads/ABC_Poradnictwa.pdf [dostęp:14.01.2024].

Mendel M. (2006), Pedagogika miejsca, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Męczkowska A. (2006), Locus educandi. Wokół problematyki miejsca w refleksji pedagogicznej [w:] M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca (s. 39), Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Nalaskowski A. (2001), Przestrzenie i miejsca szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Nawój-Połoczańska J. (2014), Ku czemu doradzać? O projektach biegu życia uczniów szkół ponadgimnazjalnych, Wydawnictwo MADA.

Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M. (2004), Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym, Agencja Wydawnicza PAJ-Press s.c.

Ragusa M.G (2021), L’ADVP. Attivazione dello Sviluppo Vocazionale e Professionale. Una bussola metodologica per l’orientamento precoce, “Padua Thesis and Dissertation Archive” 2021/2022, https://hdl.handle.net/20.500.12608/32498 [dostęp: 30.11.2023].

Rosalska M., Wawrzonek A. (2012), Między szkołą w rynkiem pracy. Doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Difin S.A.

Siarkiewicz E., Wojtasik B. (red.) (2016), Uczenie się. Doświadczanie. Impresja. Poradnictwo zaangażowane, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Skałbania B. (2009), Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Stano K., Wrzosek M. (2023). Orientacja zawodowa w klasach I–III. Podstawy prawne, teorie rozwojowe i pomysły na zajęcia, https://mapakarier.org/blog/51/orientacja-zawodowa-w-klasach-iiii-podstawy-prawne-teorie-rozwojowe-i-pomysly-na-zajecia/ [dostęp: 04.12.2023].

Solarczyk-Ambrozik E. (2016), Zmiany we wzorach przebiegu karier a całożyciowe uczenie się [w:] E. Solarczyk-Ambrozik (red.), Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się (s. 43), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Tuan Y. (1987), Przestrzeń i miejsce, Państwowy Instytut Wydawniczy.

Wojtasik B. (1997), Warsztat doradcy zawodu. Aspekty pedagogiczno-psychologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wojtasik B., Kargulowa A. (red.) (2003), Doradca – profesja, pasja, powołanie?, Materiały ze Światowego Kongresu Poradnictwa Zawodowego. IAEVG – AIOSP, Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych RP.

Wojtasik B., Pereświet-Sołtan A. (2018), Life Design w praktyce poradniczej. Narracje klientów, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr specjalny, 21: 175–176.

Akty prawne

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).

Źródła internetowe

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20170000059 [dostęp: 04.12.2023].

https://www.gov.pl/web/edukacja/doradztwo-zawodowe [dostęp: 04.12.2023].

https://rondodeitalenti.it/natale-2023/ [dostęp: 04.12.2023].

Pobrania

Opublikowane

2023-10-13

Jak cytować

Kurzynoga, M. (2023). Talent Space – Przestrzeń talentów w programie Erasmus Plus. Wymiana dobrych praktyk w obszarze rozwijania samowiedzy ucznia, poradnictwa edukacyjno-zawodowego i tworzenia przestrzeni sprzyjającej uczeniu się. Niepełnosprawność, (50), 225–243. https://doi.org/10.26881/ndps.2023.50.14

Numer

Dział

Artykuły