Teachers’ attitude towards students with hearing disabilities – reflections on the example of Silesia
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2023.51.05Keywords:
acceptance, hearing disability, teachers’ attitudesAbstract
The article aims to reflect on the attitudes of teachers and future teachers towards pupils with hearing disability in the context of their acceptance, which is one of the important factors determining educational success. The article presents an excerpt from research conducted as part of the project Educational Diagnosis of People with Hearing Disabilities – Educational, Therapeutic and Social Aspects, carried out in the Silesian Voivodeship among teachers and future teachers as part of statutory research. In the research conducted using the diagnostic survey method, a self-administered survey questionnaire distributed through the Google Forms platform was used. The surveyed teachers declare positive attitudes, but on the other hand, their concerns about their low competencies in working with pupils with hearing impairments make them feel insufficiently prepared to work with this group of pupils. These results are relevant for pedagogical practice, pointing the way towards thinking both about standards for the preparation of teachers working with pupils/students with hearing disabilities, as well as employment standards for those working in educational institutions for people with hearing disabilities, as well as improving the competences of those already working there, especially in Polish Sign Language.
Downloads
References
Dryżałowska G. (2007), Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna. Model kształcenia integracyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Dunaj M. (2016), W stronę edukacji dwujęzycznej dzieci głuchych w Polsce, co wiemy? Czego nie wiemy? Co należy zrobić?, Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki, Łódź.
Gajdzica Z. (2012), Studenci Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie oraz Wydziału Ekonomicznego w Karwinie wobec sytuacji osób niepełnosprawnych w środowisku lokalnym – nastawienia i opinie [w:] L. NeniÌka, V. Malátek (red.), Osoba se zdravotním postižením mǤm sousedem I, Inesan, Praga.
Garbat M. (2015), Historia niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia osób z niepełnosprawnościami, Nowae Res, Gdynia.
Gunia G. (2006), Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy. Wybrane problemy teorii i praktyki surdologopedycznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Korzon A. Plutecka K. (2010), Kształcenie zintegrowane uczniów niesłyszących w teorii i praktyce edukacyjnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”,, Kraków.
Kościelska, M. (1993), Koncepcja osoby z upośledzeniem umysłowym jako uczestnika życia społecznego, Przegląd Psychologiczny, 3: 341–353.
Krakowiak K. (2012), Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Nęcka E. (2023), Psychologia. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B. (2006), Psychologia Poznawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Olempska-Wysocka M. (2017), Aktualne tendencje w formie edukacji uczniów z słuchem w obecnym systemie oświatowym w Polsce, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 18: 94–114.
Olempska-Wysocka M. (2019), Rozpoznawanie szans edukacyjnych dzieci niesłyszących na progu szkoły podstawowej (badania z regionu łódzkiego), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Plutecka K. (2020), From Special Education to Inclusive Education: Changes in the Learning Process of Deaf Pupils, THEMATIC ARTICLES, 15, 3(57).
Potmesilova P., Potmesil M., Bełza-Gajdzica M. (2016), Hearing impairment and its reflection in psychological diagnostics, Studia Edukacyjne, 415–433.
Raport Najwyższej Izby Kontroli Edukacja Głuchych i Niedosłyszących (2022).
Rosenthal R„ Jacobson L. (1966), Teachers’ expectancies: Determinates of pupils’ IQ gains, Psychological Reports, 19: 115–118.
Ruta-Korytowska K., Wrześniewska-Pietrzak M. (2018), Obraz szkoły i edukacja uczniów głuchych w Polsce w odtwarzaczach dorosłych osób niesłyszących, Kultura i Wychowanie 14, 2: 55–71.
Sak M. (2014), Kształcenie głuchych w szkołach masowych i w klasach mieszanych z innymi niepełnosprawnościami, wystąpienie na Konferencji Edukacja Głuchych 20.03.2014 [w:] I. Jagoszewska, W poszukiwaniu drogi do emancypacji – oczekiwania niesłyszących, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 12: 151.
Strnadova A., Potmesil M., Potmesilova P. (2023), Pupils’ Attitudes toward Inclusive Education, Children-Basel, 10: 1–19; https://doi.org/10.3390/children10111787.
Szczepankowski B. (1999), Niesłyszący, głusi, głuchoniemi wyrównywanie szans, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Szymczak M. (red.) (1992), Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Wereszka K. (2017), Uczeń z wadą słuchu w systemie integracyjnym i włączających systemie nauczania, Forum pedagogiczne, 2.
Zabornia-Sobczak M. (2013), Postawy nauczycieli jako wybrane uwarunkowania edukacyjne integracji psychospołecznej dzieci z niepełnosprawnością słuchu [w:] J. Daszykowska, A. Łuczyński (red.), Dziecko w przestrzeni życia społecznego, Stalowa Wola.
Ziemska M. (1973), Postawy rodzicielskie, wyd. 3, Warszawa.
Znaniecki F. (1971), Nauki o kulturze, PWN, Warszawa.