Unwanted disability. Cognitive and linguistic development of children with FASD (in terms of speech therapy theory and practice)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26881/ndps.2024.52.08

Keywords:

disability, alcohol, prenatal development, cognitive functioning, language development

Abstract

Prenatal exposure to alcohol contributes to a variety of developmental difficulties and disorders. Children with a diagnosis of FASD experience these particularly in educational settings and social functioning, which rely primarily on functioning cognitive and language processes. Lack of or insufficient knowledge about FASD in some settings means that children are often deprived of appropriate care and support, which tends to exacerbate difficulties. It becomes necessary to learn more about this disorder and to develop and implement strategies for children who need them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aase J.M. (1998), Kliniczne rozpoznanie Alkoholowego Zespołu Płodowego (FAS). Trudności w wykrywaniu i diagnostyce [w:] M. Ślósarska (red.), Uszkodzenia płodu wywołane alkoholem (s. 2), Wydawnictwo PARPA.

Backer M. (2004), Alkoholowy Zespół Płodowy – niechciane picie, niezawinione kalectwo, Kultura i Edukacja, 1: 129.

Banach M. (2011), Strategie, zasady i metody pracy z dzieckiem z FAS-em [w:] M. Banach (red.), Alkoholowy Zespół Płodu. Teoria. Diagnoza. Praktyka (s. 297–302), Wydawnictwo Ignatianum.

Banach M, Matejek J. (2016), W trosce o zdrowie dziecka i twoje. Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS) – kompendium wiedzy, Wydawnictwo Scriptum Tomasz Sekunda.

Beausoleil N. i in. (2001), Unconstrained oral naming abilities of right – hemisphere damaged individuals: a qualitative and time – course analysis, Clinical Linguistics and Phonetic, 15: 73–77.

Chantraine Y., Joanette Y., Ska B. (1998), Conversational abilities in patients with right hemisphere damage, Journal of Neurolonguistics, 11: 21–32.

Cholewa J. (2008), Alkoholowy Zespół Płodowy FAS, Wychowawca, 4: 15.

Giora R. (2000), Differential effects of right and left hemisphere damage on understanding sarcasm and metaphor, Metapfor and Symbol, 15: 63–84.

Grindrod C.M., Baum S.R. (2005), Hemispheric contributions to lexical ambiguity resolution in a discourse context: Evidence from individuals with unilateral left dand right hemisphere lesions, Brain and Cognition, 57: 70–83.

Habrat Z. (1998), Organizm w niebezpieczeństwie, Wydawnictwo PARPA.

Heath R.L., Blonder L.X. (2006), Spontaneous humor among right hemisphere stroke survivors, Brain and Language, 93: 267–276.

Hryniewicz D. (2007), Specyfika pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom z FAS, Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia.

Jadczak-Szumiło T. (2008), Neuropsychologiczny profil dziecka z FASD, PARPAmedia Wydawnictwo Edukacyjne.

Kinney J., Leaton G. (1996), Zrozumieć alkohol, Wydawnictwo PARPA. Klecka M. (2007), Ciąża i alkohol, Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia. Klecka M. (2020), FAScynujące dzieci, Wydawnictwo Ośrodek Fastryga.

Komorowska M. (2007), Uszkodzenie mózgu u dzieci z FASD, Remedium, 12: 7.

Kowalewski I. (2011), Prenatalny rozwój dziecka w świetle teratogennego działania alkoholu na rozwijający się płód [w:] M. Banach (red.), Alkoholowy zespół płodu. Teoria. Diagnoza. Praktyka (s. 136–137), Wydawnictwo Ignatianum.

Lasowska B. (2000), Dziecko jak gąbka. Alkoholizm matki i jego niszczący wpływ na dziecko, Głos dla Życia, 4: 4.

Lichtenberg-Kokoszka E., Straub B. (2002), W okresie prenatalnym, Świat problemów, 10: 29–30.

Liszcz K. (2008), Rozpoznaję Alkoholowy Zespół Płodowy. Materiały informacyjne dla lekarzy, Wydawnictwo Daj Szansę.

Łaszczyca P. (2006), Wiedza neurobiologiczna jest przydatna pedagogowi [w:] B. Doleżych, P. Łaszczyca (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej (s. 213–232), Wydawnictwo Adam Marszałek.

Łojek E. (2007), Bateria Testów do Badania Funkcji Językowych i Komunikacyjnych Prawej Pół- kuli Mózgu, Wydawnictwo Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego Sp. z o.o.

McDonald S. (1999), Exploring the process of inference generation in sarcasm: A review of normal and clinical studies, Brain and Language 68: 486–506.

Okulicz-Kozaryn K. i in. (2000), Rozpoznawanie spektrum płodowych zaburzeń alkoholowych, Medycyna Praktyczna – Pediatria – Wydanie Specjalne, 1: 21.

Pell M.D. (1999), Fundamental frequency encoding of linguistic and emotional prosody by right hemisphere – damaged speakers, Brain and Language, 69: 161–192.

Raczyński P. (2007), Materiały informacyjne o Płodowym Zespole Alkoholowym FAS dla lekarzy, Wydawnictwo PARPA.

Sarnacka B. (2011), Funkcjonowanie dzieci z FAS [w:] M. Banach (red.), Alkoholowy Zespół Płodu. Teoria, diagnoza, praktyka (s. 167), Wydawnictwo WAM.

Sawaściuk E. (2007), Z FAStrygowane dzieci, Charaktery, 8: 66.

Tompkins C.A., Baumgaetner A. i in. (2000), Mechanisms of discourse comprehension after right hemisphere brain damage: suppression in lexical ambiguity resolution, Journal of Speech Language and Hearing Research, 43: 62–78.

Published

2024-12-30

How to Cite

Banasiak-Macherska, E. (2024). Unwanted disability. Cognitive and linguistic development of children with FASD (in terms of speech therapy theory and practice). Disability , (52), 123–132. https://doi.org/10.26881/ndps.2024.52.08

Issue

Section

Artykuły