The Uncleared Route. The scout method in social rehabilitation on the example of the 68th Scout Troop “Cheerful Wanderers” named after Maria Grzegorzewska
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2025.53.11%20Keywords:
social rehabilitation, scouting, The Uncleared Route, scouting pedagogigsAbstract
The article discusses the activities of the 68th Scout Troop of the “Nieprzetarty Szlak” (The Un- cleared Route) named “Wesole Wióczęgi” (Merry Wanderers) after Maria Grzegorzewska, operating within the Janusz Korczak Youth Educational Center in Kwidzyn. Their activities serve as an example of effective social rehabilitation methods. The authors present research conducted within the troop's environment, focusing on collaboration with the leadership of the ZHP Kwidzyn Scout District and the girl scouts participating in the program. The analysis covers various educational aspects of the “Nieprzetarty Szlak”. Research reveals the range of tools offered by this form of scouting activity, which support the personal and social development of young people who often struggle with difficult life experiences. The collected data indicate active participation and use of these proposals by young people, indicating that they improve their self-esteem, ability to cooperate and cope with life difficulties. In this context, the scout troop's activities play an important so- cial rehabilitation role, helping participants develop a sense of responsibility and shape positive social models that may contribute to improving their life and social situations.
Downloads
References
Całek G. (2019), Obok NS-u - CZUWAJ, Czuwaj, 4: 34.
Cieciera E. (2017), Wpływ metody harcerskiej na funkcjonowanie społeczne dzieci niepełnosprawnych. Student niepełnosprawny, Szkice i Rozprawy, 10(17): 247-264.
Gajdziński M. (2022), Harcerski system wychowania, Jakobstaf!.
Jamrożek W. (2019), Sesja popularnonaukowa z okazji 50-lecia Drużyn „Nieprzetartego Szlaku”, Biuletyn Historii Wychowania, 24: 257258, doi.org/10.14746/bhw.2008.24.26.
Konopczyński M. (2006), Metody twórczej resocjalizacji: Teoria i praktyka wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Pedagogium.
Konopczyński M. (2022), Twórcza resocjalizacja. Zarys problemu, Studia Paedagogica Ignatiana, 24(4): 51-67, https://doi.org/10.12775/SPI.2021.4.002.
MOW Kwidzyn (2025), http:/mowkwidzyn.pl/.
Nawrocka A. (2012), Nieprzetarty Szlak. Na Tropie, https:/tiny.pl/j-6ysqql.
Nowak D. (2012). Przepis na drużynę Nieprzetartego Szlaku. Na Tropie, https://tiny.p/9x539jy8.
Paradowska T., Sawicka G., Jaworski T. (2012), Blaski i cienie Nieprzetartego Szlaku. Na Tropie, https://tiny.pl/rm2_b05w.
Podstawy wychowawcze (tekst jedn.) o zmianach z XXXIX i XLII Zjazdu ZHP oraz po zmianach wynikających z Uchwały nr 85XL Rady Naczelnej ZHP (2024), https:/tiny. pl/3zrq_bwy [dostęp: 17.12.2024].
Popowska H. (2024), Organizacje harcerskie jako partner szkoły w wychowaniu prospołecznym dzieci z niepełnosprawnościami [w:] G. Całek, E. Sielicka. (red.), Organizacje pozarządowe i wolontariat w szkole (s. 197-207), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Radzki K. (2016), Metoda harcerska w oddziaływaniu zakładu poprawczego, HUMANITAS Pedagogika i Psychologia, 12: 173-184, https://tiny.plV/ckzbtbrn.
Śliwerski B. (2018), Pedagogia harcerskiego wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Śliwerski B. (2019), Wyjątkowość fenomenu harcerskiego wychowania, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21: 13-30, https://doi.org/10.14746/ikps.2018.21.02.