Nieprzetarty Szlak. Metoda harcerska w resocjalizacji na przykładzie 68 Drużyny Harcerskiej „Wesołe Włóczęgi” im. Marii Grzegorzewskiej
DOI:
https://doi.org/10.26881/ndps.2025.53.11%20Słowa kluczowe:
resocjalizacja, harcerstwo, Nieprzetarty Szlak, pedagogia harcerskaAbstrakt
Artykuł dotyczy działalności 68 Drużyny Harcerskiej Nieprzetartego Szlaku „Wesołe Włóczęgi” im. Marii Grzegorzewskiej, funkcjonującej w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym im. Janusza Korczaka w Kwidzynie, której działania stanowią przykład skutecznych metod resocjalizacyjnych. Autorki przedstawiają badania przeprowadzone w środowisku tej drużyny, koncentrując się na pracy z kadrą Hufca ZHP Kwidzyn oraz harcerkami, które uczestniczą w zajęciach. Analiza obejmuje różnorodne aspekty wychowawcze Nieprzetartego Szlaku. Badania ujawniają ofertę narzędzi tej formy działalności harcerskiej, które wspierają rozwój osobowy i społeczny młodych osób, często borykających się z trudnymi doświadczeniami życiowymi. Zebrane dane wskazują na aktywne uczestnictwo oraz korzystanie z tych propozycji przez młodzież, wskazując, że poprawiają ich samoocenę, zdolności do współpracy oraz radzenie sobie z trudnościami życiowymi. Działalność drużyny harcerskiej w tym kontekście pełni ważną rolę resocjalizacyjną, pomagając uczestnikom w budowaniu poczucia odpowiedzialności i kształtowaniu pozytywnych wzorców społecznych, które mogą przyczynić się do poprawy ich sytuacji życiowej i społecznej.
Downloads
Bibliografia
Całek G. (2019), Obok NS-u - CZUWAJ, Czuwaj, 4: 34.
Cieciera E. (2017), Wpływ metody harcerskiej na funkcjonowanie społeczne dzieci niepełnosprawnych. Student niepełnosprawny, Szkice i Rozprawy, 10(17): 247-264.
Gajdziński M. (2022), Harcerski system wychowania, Jakobstaf!.
Jamrożek W. (2019), Sesja popularnonaukowa z okazji 50-lecia Drużyn „Nieprzetartego Szlaku”, Biuletyn Historii Wychowania, 24: 257258, doi.org/10.14746/bhw.2008.24.26.
Konopczyński M. (2006), Metody twórczej resocjalizacji: Teoria i praktyka wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Pedagogium.
Konopczyński M. (2022), Twórcza resocjalizacja. Zarys problemu, Studia Paedagogica Ignatiana, 24(4): 51-67, https://doi.org/10.12775/SPI.2021.4.002.
MOW Kwidzyn (2025), http:/mowkwidzyn.pl/.
Nawrocka A. (2012), Nieprzetarty Szlak. Na Tropie, https:/tiny.pl/j-6ysqql.
Nowak D. (2012). Przepis na drużynę Nieprzetartego Szlaku. Na Tropie, https://tiny.p/9x539jy8.
Paradowska T., Sawicka G., Jaworski T. (2012), Blaski i cienie Nieprzetartego Szlaku. Na Tropie, https://tiny.pl/rm2_b05w.
Podstawy wychowawcze (tekst jedn.) o zmianach z XXXIX i XLII Zjazdu ZHP oraz po zmianach wynikających z Uchwały nr 85XL Rady Naczelnej ZHP (2024), https:/tiny. pl/3zrq_bwy [dostęp: 17.12.2024].
Popowska H. (2024), Organizacje harcerskie jako partner szkoły w wychowaniu prospołecznym dzieci z niepełnosprawnościami [w:] G. Całek, E. Sielicka. (red.), Organizacje pozarządowe i wolontariat w szkole (s. 197-207), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Radzki K. (2016), Metoda harcerska w oddziaływaniu zakładu poprawczego, HUMANITAS Pedagogika i Psychologia, 12: 173-184, https://tiny.plV/ckzbtbrn.
Śliwerski B. (2018), Pedagogia harcerskiego wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Śliwerski B. (2019), Wyjątkowość fenomenu harcerskiego wychowania, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 21: 13-30, https://doi.org/10.14746/ikps.2018.21.02.