The change as a diagnostic category in pedagogical research —on the example of educational, therapeutic and care-providing activities conducted in the institutional environment of Youth Educational Centres

Authors

  • Justyna Siemionow University of Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.050.12293

Keywords:

youth educational centers, process of social rehabilitation, effectiveness of social rehabilitation process, change in social rehabilitation

Abstract

This article presents how the scientific researches in the social rehabilitation centre are important. It is necessary to plan and organize them because they connect the „theory world" with „practice world". There is a group of factors which can influence on even basic research. It is obvious, we cannot forget about methodology aspects but in this article they are omitted. Deliberations in this article are concentrated at functioning of the rehabilitation institution, its institutional environment and some factors which interact each other. The institutional environment has a great impact on any research which may be planned in it. The goal of this article is to  onduct a theoretical and multifaceted analysis of educational, therapeutic and care-providing activities undertaken in the institutionalised environment. The most important category of diagnose in this analysis is the term of change. In this article only the key factors are described but it is good to consider them before planning the scientific researches in this kind of institution such as: cognitive level of general functioning of the pupils’, age and the length of stay of these pupils are extremely important in each scientific activity. It is crucial to make as much effort as you can to show to the public the real conclusions conducted from credible information based  n the scientific researches. It may be the foundation for creating new models of educational work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bhattacherjee A. (2012), Social science research: principles, methods and practices, Text book collection, University of South Florida, http://scholarcommons.usf.edu/oa_textbooks.

Cullen F.T.; Johnson C.L. (2011), Correctional Theory: Context and Consequences Edition Unstated Edition, SAGE Publications, Inc; Edition Unstated edition.

Deptuła M. (2019), Odrzucenie rówieśnicze, Wydawnictwo PWN, Warszawa.

Dobijański M.( 2017), Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki resocjalizacyjnej w pracy z nieletnimi w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych, Wydawnictwa Cyfrowe Marlab IT, Siedlce.

Frąckowiak P. (2017), Kapitał resocjalizacyjny zakładu poprawczego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Goriszowski W. (2003), Badania pedagogiczne w zarysie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Warszawa.

Kalinowski M. (2007), Struktura procesu resocjalizacji [w:] B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kamiński A., Jezierska B., Kołodziejczak L. (2015), Funkcjonowanie placówek socjalizacyjnych i resocjalizacyjnych w aspekcie organizacyjnym i metodycznym, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław.

Konaszewski K. (2016), Tożsamość wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.

Kranc M. (2018), Metodyka procesu resocjalizacji w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, Wydawnictwo Naukowe „Impuls”, Kraków.

Krohn M.D., Lane J. (2015),. The hand book of Juvenile delinquency and Juvenile justicei Willey Balckwell and Sons, Inc., UK.

Kupiec H. (2012), Rozwijanie kompetencji społecznych a klimat wychowawczy placówki resocjalizacyjnej, Resocjalizacja Polska, 3, 383–398.

Landenberger N.A., Lipsey M.W. (2005), The positive effects of cognitive-behavioral programs for offenders: A meta-analysis of factors associated with effective treatmenti, Journal of Experimental Criminology, 1(4), 451–476, http://dx.doi.org/10.1007/s11292-005-3541-7.

Lipsey M.W. (2009), The Primary Factors that Characterize Effective Interventions with Juvenile Offenders: A Meta-Analytic Overview, Victims & Offenders, 4:2, 124–147.

Lipsey M.W., Chapman G.L., Landenberger N.A. (2001), Cognitive-behavioral programs for offenders. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 578 (November), 144–157, http://ann.sagepub.com/content/578/1/144.full.pdf+html.

Machel H. (1994), Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Malewski M. (2012), Metodologia badan społecznych – ortodoksja i refleksyjność, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 4, 29–46.

Miles J.N.V., Turner S., Steinberg P.S., Saunders J.M., Steele J.L., Davis L.M. (2014), How Effective Is Correctional Education, and Where Do We Go From Here? The Results of a Comprehensive Evaluation, RAND Corporation, Santa Monica, CA.

Neuman W.L. (2000), Social research methods. Qualitative and quantitative approaches: A Pearson Education Company, Needham Heights MA, USA.

Nowak B.M. (2011), Rodzina w kryzysie: studium resocjalizacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Opora R. (2009), Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Opora R. (2010), Resocjalizacja: wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Opora R. (2015), Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Palka S. (2003), Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Pitts J. (1999), Working with young offenders, British Association of Social Workers, Palgrave Macmillan Education [bm].

Siemionow J. (2011), Niedostosowanie społeczne nieletnich: działania, zmiana, efektywność, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Siemionow J. (2016), Zmiana przekonań utrudniających adaptację społeczną u wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

Stanik J.M. (2013), Psychologia sądowa: podstawy, badania, aplikacje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Stańkowski B. (2018), Efektywność resocjalizacji w salezjanskich Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych w Polsce, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków.

Śliwa S. (2013), Wybrane problemy resocjalizacji nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji, Opole.

Urban B. (2000), Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Urban B. (2010), Społeczne uwarunkowania badan pedagogicznych (na przykładzie badan z dziedziny pedagogiki resocjalizacyjnej [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Woźniak W. (2015), Znaczenie relacji interpersonalnych w procesie resocjalizacji wychowanków zakładów poprawczych, ides Et Ratio – Kwartalnik Naukowy, 3, 219–226.

Wysocka E. (2008), Diagnoza w resocjalizacji: obszary problemowe i modele rozwiązan w ujęciu psychopedagogicznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Zajęcka B. (2011), Rola młodzieżowych ośrodków wychowawczych w procesie resocjalizacji nieletnich, Rocznik Pedagogiczny, 1.

Żechowska B. (1985), Wybrane metodologiczne wzory badań empirycznych w pedagogice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Published

2019-11-19

How to Cite

Siemionow, J. (2019). The change as a diagnostic category in pedagogical research —on the example of educational, therapeutic and care-providing activities conducted in the institutional environment of Youth Educational Centres. Disability - Discourses of Special Education, (36), 125–140. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.19.050.12293