Challenged learners in the coeducation system. Independence and place of a child in the classroom environment

Authors

  • Irena Ramik-Mażewska University of Szczecin

Keywords:

disability, independence, position of a child within the classroom

Abstract

The idea of coeducation has found its meaningful place within the Polish legal system. Coeducation of children with their peers who suffer from various disabilities is aimed at facilitating the development of all children and strengthening social diversity which is a part of the biographic identity of every individual. Studies regarding the effects of such coeducation showed multiple disturbing phenomena which result from formal and mental conditions. We still observe unsatisfactory level of participation among challenged children in the school events, apparent acceptation within that environment or even ostracization. The following article, with its subject matter, fits into the effects of coeducation. By studying the assessment of independence of fully-abled and challenged children, as well as their position within the classroom group, the author tries to establish whether taking actions thta facilitate school integration and coeducation to break down the boarders and neutralize all interpersonal tension, can bear fruit in a form of lack of division.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arendt H. (2000), Kondycja ludzka, Warszawa.

Baldwin A. (1978), Behavior and Development in Childhood, New York.

Buczel B. (1993), Samodzielność jako cecha osobowości, Studia Philosophiae Christianae, 29: 1.

Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B. (red.) (2003), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Poznań.

Ekiert-Grabowska D. (1982), Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej, Warszawa.

Gajdzica Z. (2008), W trosce o wielostronny rozwój ucznia. Kilka uwag o wyborze szkoły i formach realizacji obowiązku szkolnego dziecka lekkim upośledzeniem umysłowym [w:] Z. Gajdzica, Wspólne i swoiste zagadnienia edukacji i rehabilitacji osób z upośledzeniem umysłowym, Sosnowiec.

Goffman I. (2005), Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk.

Gołubiew-Konieczna M. (2012), Integracja w edukacji-ewaluacja założeń integracyjnych w praktyce szkolnej [w:] Z. Janiszewska-Nieścioruk (red.), Edukacja integracyjna i włączająca w doświadczeniach pedagogów specjalnych, Zielona Góra.

Grzybowski P.P. (2008), Edukacja międzykulturowa – przewodnik, Kraków.

Kołomiński J.K. (1982), Dziecięce przyjaźnie, sympatie i niechęci, Warszawa.

Kosakowski Cz. (2003), Węzłowe problemy pedagogiki specjalnej, Toruń.

Kowalik S. (2011), Integracja uczniów niepełnosprawnych z niepełnosprawnymi [w:] S. Kowalik, Psychologia ucznia i nauczyciela, Warszawa, 283.

Kuszak K. (2008), Dziecko samodzielne w szkole Empiryczne studium szkolnych losów dzieci o różnym poziomie samodzielności, Poznań.

Matczak A. (2003), Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli, Warszawa.

Nestorowicz R. (2013), Wykluczenie społeczne w dobie kryzysu [w:] W. Pokrzywa, S. Wilk (red.), Wykluczenie społeczne. Diagnoza, wymiary i kierunki badań, Rzeszów.

Pachowicz M. (2013b), Próba wyjścia z rezerwatu. O paradoksach ukrytych w edukacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych [w:] Z. Gajdzica (red.), Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej, Kraków.

Parys K. (2014), Zjawisko pozoru w systemie kształcenia uczniów niepełnosprawnych – próba identyfikacji i propozycje rozwiązań, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 4.

Pilecka W., Pilecki J. (1996), Warunki i wyznaczniki rozwoju autonomii dziecka upośledzonego umysłowo [w:] W. Dykcik (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Eruditus, Poznań.

Reykowski J. (1989), Podmiotowość – szkic problematyki [w:] P. Buczkowski, R. Cichocki (red.), Podmiotowość, możliwość, rzeczywistość, konieczność, Ośrodek Analiz Społecznych, Poznań.

Schulz R. (1996), Studia z innowatyki pedagogicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu M. Kopernika w Toruniu, Toruń.

Schulz R. (1992), Szkoła-instytucja-system-rozwój, PWN, Toruń.

Sikorski W. (2000), Struktura cech osobowości uczniów akceptowanych i odrzucanych w klasie szkolnej, Opieka – Wychowanie – Terapia, 3.

Stefańska-Klar R. (2001), Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red), Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Warszawa.

Strelau J., Doliński D. (2011), Psychologia akademicka, GWP, Gdańsk.

Syndyk M. (2004), Jak się czujesz w klasie?, Edukacja i Dialog, 8.

Szczepkowska-Szczęśniak K., Uniszewska K. (2006), Osiąganie samodzielności. Droga do samodzielności, CMPPP, Warszawa.

Szumski, G. (2011), Teoretyczne implikacje koncepcji edukacji włączającej [w:] Z. Gajdzica (red.), Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej, Sosnowiec.

Akty prawne

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. (Dz. U. poz. 356 oraz z 2018 r., poz. 1679).

Published

2020-03-17

How to Cite

Ramik-Mażewska, I. (2020). Challenged learners in the coeducation system. Independence and place of a child in the classroom environment . Disability , (37), 201–214. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5650