Ordinary school teachers facing various educational needs of students – experienced difficulties and sources of support

Authors

  • Anna Ozga Jan Kochanowski University in Kielce

Keywords:

various educational needs of students, difficult situations in teaching, teacher support

Abstract

The article presents the results of surveys carried out among 152 primary school teachers, the aim of which was to learn about difficult situations experienced while fulfilling various educational needs of students as well as about professional support offered to the respondents. The essence of the text is the analysis of correlation relationships among the analysed variables. The obtained results show a slight correlation between the intensity of difficulties declared by the teachers and the assessment of the possibility of obtaining professional support, its availability and effectiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bidziński K. (2015), Związek między oceną wsparcia zawodowego uzyskiwanego przez nauczycieli a ich opiniami na temat odczuwanych trudności w realizacji specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, Wychowanie na co Dzień, 6 (255): 8–14.

Bidziński K, Giermakowska A, Ozga A, Rutkowski M. (2013), Nauczyciele województwa Świętokrzyskiego wobec zadań związanych z realizacją specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, UJK, Kielce.

Bidziński K., Ozga A., Rutkowski M. (2019), Szkoła ogólnodostępna przestrzenią realizacji różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów klas IV–VI, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Cybulska R., Derewlana H., Kacprzak A., Pączek K. (2017), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE, Warszawa.

Day Ch. (2008), Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy, GWP, Gdańsk.

Delors J. (1998), Edukacja – jest w niej ukryty skarb, Wydawnictwo UNESCO, Warszawa.

Dróżka W. (2004), Kształcenie i rozwój zawodowy nauczyciela w przestrzeni organizacji uczącej się [w:] Z. Ratajek, P. Biłous (red.), Psychologiczne i pedagogiczne podstawy kształcenia specjalistów w warunkach integracji europejskiej, Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska, Kielce.

Gajdzica Z. (2011), Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Klus-Stańska D. (2012) Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji, Forum Oświatowe, 24 (46): 21–40, https://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/113 [dostęp: 15.07.2020].

Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Ozga A. (2013), O stawaniu się nauczycielem jutra [w:] B. Bugajska-Jaszczołt, J. Karczewska, A. Przychodni, E. Zyzik (red.), Kompetentny nauczyciel wczesnej edukacji inwestycją w lepszą przyszłość, UJK, Kielce, t. 1: 49–58.

Netografia

https://en.unesco.org/gem-report/report/2015/education-all-2000-2015-achievements-andchallenges [dostęp: 15.07.2020].

Published

2020-05-29

How to Cite

Ozga, A. (2020). Ordinary school teachers facing various educational needs of students – experienced difficulties and sources of support. Disability , (39), 97–110. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/5731

Issue

Section

Artykuły