Professional competence and character traits of surdopedagogue in the perception of deaf and hard of hearing adults

Authors

  • Natalia Malik Pedagogical University of Krakow
  • Malwina Kocoń Pedagogical University of Krakow

Keywords:

surdopedagogue, teacher competencies, deaf, deafened, hard of hearing, heating impaired

Abstract

The profession of a special educator is still the subject of interest of theoreticians and practitioners, encourages reflection and searching for answers to the questions that have been asked for years: Who is a special educator? Who should he/she be? What personality traits should he/she possess? What professional competences should he/she possess? It is difficult to give a clear answer to these questions. Especially that the profession of a special educator, including surdopedagogue, is a profession of public trust and therefore the requirements for people practicing this profession are high. This article attempts to answer the question: What professional competences should a modern surdopedagogue have? As the surdopedagogue is – next to the student – the link in the process of diagnosis, rehabilitation, upbringing and teaching, it was decided to give the floor to deaf and hard of hearing adults. Therefore, 30 deaf and hard of hearing people aged 19 to 31 years (19 females and 11 males) were surveyed. In the undertaken research with qualitative-quantitative methodology, a questionnaire survey of the author’s design was used. The results of the research showed that, according to the respondents, a surdopedagogue should, above all, have the competences of cooperation such as patience, perseverance and understanding and respect for the culture of Deaf. It is also crucial for the surdopedagogue to have praxeological competences, in particular in the field of knowledge about the culture of the Deaf and communication competences – in the field of Polish Sign Language. In addition, surdopedagogue should also have predisposition and be guided by a “mission” in practicing this profession.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bartnikowska U. (2010), Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit“, Toruń.

Czajkowska-Kisil M., Klimczewska A. (2016), CODA – inność nierozpoznana. Słyszące dzieci – niesłyszący rodzice. Pakiet informacyjny dla szkół i poradni, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa.

Czajkowska-Kisil M., Siepkowska A., Sak M. (2014), Edukacja głuchych w Polsce [w:] Sytuacja osób głuchych w Polsce. Raport zespołu ds. g/Głuchych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, M. Świdziński (red.), Warszawa.

Czerepaniak-Walczak M. (1997), Aspekty i źródła profesjonalnej refleksji nauczyciela, Wydawnictwo Edytor, Toruń.

Dudzikowa M. (2010), Inspiracje Brunerowskie [w:] Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne, M. Dudzikowa, M. WawrzyniakBeszterda (red.), Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Jagoszewska I. (2013), Realizacja nowych rozwiązań w kształceniu niesłyszących, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 11: 46–58.

Konieczna I., Smolińska K. (2017), Kompetencje pedagoga specjalnego [w:] Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela, S. Kwiatkowski, D. Walczak (red.) Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

Korzon A. (1999), Efektywny surdopedagog w opinii nauczycieli i uczniów z wadą słuchu [w:] Pedagogika specjalna wobec zagrożeń i wyzwań XXI wieku: materiały z obrad XVI sekcji III Zjazdu Pedagogicznego w Poznaniu (21-23 września 1998), J. Pańczyk, W. Dykcik (red.), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, Poznań.

Korzon A. (2005), Kształcenie integracyjne niepełnosprawnych a kompetencje nauczyciela [w:] Kompetencje zawodowe nauczycieli i jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych, R. Gmoch, A. Krasnodębska (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Kupisiewicz M. (2013), Słownik Pedagogiki Specjalnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kupisiewicz M. (2016), Pedagog Specjalny- człowiek o wyjątkowych predyspozycjach osobowościowych, profesjonalista posiadający rozległą, interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności, „Studia z Teorii Wychowania”, t. 7, 4(17): 173–186.

Kwaśnica R. (2004), Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2., Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kwiatkowska H. (2008), Pedeutologia, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Palak Z., Papuda-Dolińska B. (2014), Samoaktualizacja jako istotny wymiar kompetencji zawodowych pedagoga specjalnego, „AnnalesUniversitatisMariae Curie-Skłodowska”, Sectio J, Pedagogia-Psychologia”, t. 27, 2: 9–27.

Pankowska D. (2016), Kompetencje nauczycielskie – próba syntezy (projekt autorski), „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. 35, 3: 187–209.

Plutecka K. (2005), Obraz pedagoga specjalnego w aspekcie nowoczesnych paradygmatów pedeutologicznych, „Szkoła Specjalna”, t. 46, 2 (229): 113–118.

Plutecka K. (2006), Kompetencje zawodowe surdopedagoga z wadą słuchu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Spencer L., Spencer S. (1993), Competence AT Work. Models for Superior Performance, John Wiley & Son, Nowy Jork.

Strykowski W. (2005), Kompetencje współczesnego nauczyciela, „Neodidagmata”, 27/28: 15–28.

Szempruch J. (2013), Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Szempruch J. (2016), Kompetencja komunikacyjna w nauczycieli w działaniach edukacyjnych [w:] Edukacja jutra. Aspekty wychowania i kształcenia we współczesnej szkole, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.), Oficyna Wydawnicza „Humanista”, Sosnowiec.

Śliwa S. (2017), Kompetencje profilaktyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Instytut Śląski, Opole.

Wolan-Nowakowska M. (2016), Znaczenie kompetencji społecznych w pracy pedagoga specjalnego, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. 35, 3: 153–163.

Woźnicka E. (2018), Niesłyszący nauczyciel w systemie edukacji – szanse i zagrożenia, „Civitas Hominibus”, 13: 169–180.

Zaorska M. (2012), Rola i miejsce pedagoga specjalnego w kreowaniu działalności edukacyjnoterapeutycznej, „Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika”, t. 28, 405: 13–23.

Published

2021-11-29

How to Cite

Malik, N., & Kocoń, M. (2021). Professional competence and character traits of surdopedagogue in the perception of deaf and hard of hearing adults . Disability , (41), 116–131. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/niepelnosprawnosc/article/view/6325

Issue

Section

Artykuły